يک تحليل گر مسائل سياسي گفت: اطلاع رساني ديرهنگام براي انجام تحقيقات کامل در حادثه سقوط هواپيماي اکرايني بوده است و نبايد آن را به حساب دروغ گذاشت.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،
وي در عين حال خاطرنشان کرد: اطلاع رساني سريعتر به مردم ضروري بود.
آقاي شوشتري افزود: البته در اين حادثه تقصير و قصورهايي هست که بايد به طور دقيق بررسي شود.
اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: از آنجا که دستاورد سياسي نظامي ايران در موشک باران پايگاه عين الاسد با بروز حادثه سقوط هواپيما تحت الشعاع قرار گرفته است، بايد تشريح ابعاد آن حادثه را هم پيگيري کنيم.
دکتر احمدي کارشناس ارشد مسائل استراتژيک هم که ميهمان تلفني اين برنامه بود به سوابق ساقط کردن هواپيماهاي مسافري در دنيا اشاره کرد و گفت: در سال 1940 يک فروند هواپيماي مسافري فنلاندي در شوروي،1973 يک فروند هواپيماي مسافري ليبيايي توسط اسرائيل،1980 يک فروند هواپيماي مسافري ايتاليايي توسط همان کشور، در 1983 يک فروند هواپيماي مسافري
کره اي توسط شوروي ساقط شد.
وي افزود: در سال 2001 آمريکا يک فروند هواپيماي مسافري را در مرز پرو، و در سال 2004 يک فروند هواپيماي مسافري مالزي در مرز روسيه و اکراين ساقط شد که در هيچکدام از اين حوادث، مسئولان آن کشورها تا سال ها از پذيرش مسئوليت شانه خالي کردند.
وي خاطرنشان کرد: علاوه بر اين ها هواپيماي مسافري ايران نيز در سال 67 توسط آمريکا در خليج فارس ساقط شد و آمريکا به فرمانده ناو آمريکايي مدال شجاعت داد.