رئیس سازمان هواپیمایی کشوری:
نمایندگان کشورهای مختلف در بررسی سقوط هواپیما حضور دارند
عابدزاده: نمایندگانی از کشورهای آمریکا، اوکراین، فرانسه، کانادا و سوئیس برای بررسی سانحه سقوط هواپیما اوکراینی حضور دارند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه ویژه اعلام نتایج بررسی علل سقوط هواپیمایی مسافربری اوکراینی در جمع خبرنگاران، گفت: نمایندگانی از کشورهای آمریکا، اوکراین، فرانسه، کانادا وسوئیس برای بررسی سانحه سقوط هواپیما اوکراینی حضور دارند.
آقای عابدزاده افزود: ما از کشورهای که اتباعی در این هواپیما داشتند درخواست کردیم که برای بررسی سقوط هواپیما نظارت داشته باشند.
وی با اشاره به وجود ویدئوها و حضور شاهدان عینی در زمان سقوط هواپیما، گفت: این تصاویر و سقوط هواپیما مورد تایید است و هواپیما حدود ۶۰ تا ۷۰ ثانیه در آسمان در حال سوختن بوده است.
آقای عابدزاده افزود: از لحاظ علمی نمیتواند شئ به هواپیما برخورد کند و هواپیما حدود ۶۰ تا ۷۰ ثانیه در حال پرواز بسوزد.
وی با اشاره به سابقه اصابت موشک به هواپیماها در کشورهای مختلف، گفت: سطح قطعات متلاشی شده در این هواپیماها بسیار گسترده است در حالی که قطعات این هواپیما در سطح محدودی وجود داشت.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد خسارت مسافران این هواپیما افزود: شرکت بهره بردار هواپیمای اوکراینی ملزم به پرداخت خسارت مسافران است.
اظهارات آمریکا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی سیاسی است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی را اظهاراتی سیاسی و نه فنی خواند و گفت: اطمینان داریم موشکی به هواپیمای اوکراینی اصابت نکرده است، ولی اعلام علت این سانحه پس از استخراج اطلاعات از جعبه سیاه امکان پذیر خواهد بود.
علی عابدزاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در واکنش به ادعاهای طرف آمریکایی در سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، تصریح کرد: سیاستمداران کانادا و آمریکا اعلام کرده بودند که این هواپیما توسط موشک سقوط کرده است که از منظر ما این نه یک نگاه فنی و تخصصی بلکه نگاهی سیاسی است.
وی افزود: اصولا در خصوص سقوط هواپیما در آمریکا سازمان معتبری وجود دارد که به سوانح هوایی رسیدگی میکنند و گزارش خود را به ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی) میدهند.
وی تاکید کرد: اگر سیاستمداران آمریکا این نظریه را بر اساس نظر این سازمانها داده اند، باید نظر مرکز رسیدگی به سوانح در آمریکا گزارش و اطلاعات خود را در سایت ایکائو قرار دهد، تا همه جهانیان آگاه شوند، کانادا نیز باید به همین روش اقدام کند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از نظر ما سخنان مقامات آمریکایی و کانادایی علمی نبوده و سیاسی است.
وی ادامه داد: بر اساس استانداردهای جهانی و تجویز مقررات و قوانین ایکائو به اعضای خود، ما برای رسیدگی به یک سانحه از کشور طراح هواپیما یعنی آمریکا، از کشور سازنده موتور هواپیما یعنی فرانسه دعوت کردیم که برای رسیدگی به این سانحه به ایران آمده و در بررسیها مشارکت کنند، این جزو قوانین ما است.
وی افزود: اتباعی زیادی از کشور کانادا و چند تبعه سوئیسی در این پرواز حضور داشتند که از مسئولان این کشورها نیز برای مشارکت در بررسی علل سقوط دعوت بعمل آوردیم.
عابدزاده خاطر نشان کرد: این دلیلی بر صداقت سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به مسائل تکنیکی و تعهدات بین المللی خود است.
وی افزود: این هواپیما متعلق به کشور اوکراین بوده و در خاک ایران این اتفاق افتاده است، لذا طبق مقررات ایکائو مسئول رسیدگی به سانحه کشوری است که سانحه در آن رخ داده است لذا ما مسئول رسیدگی به این سانحه هوایی هستیم و از طرفی نیز اوکراین بهره بردار هواپیما بوده و موظف است که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار ایران قرار دهد، لذا از اوکراین نیز برای حضور در ایران و بررسی این سانحه دعوت بعمل آمد که هیات تکنیکی اوکراین نیز دیروز وارد ایران شدند.
وی گفت: طبق مقررات باید گروههای مختلفی تشکیل شود تا در حوزههای عملیات فنی، بازرگانی، امنیت و ایمنی اظهار نظر کنند و در مجموع رئیس هیات رسیدگی به سانحه با جمع بندی نظرات، نتیجه سانحه را اعلام خواهد کرد و این گروهها تشکیل شده است و اکنون نیز متخصصان اوکراینی و ایرانی در حال بررسی موضوع هستند.
وی ادامه داد: جعبه سیاه شامل دستگاه FTR و CBR است که یکی صدای داخل کابین خلبان ضبط میکند و دیگری نیز دهها پارامتر پروازی را در خود ثبت میکند و این اطلاعات کاملا قابل آنالیز است، اما در این سانحه به دستگاه FTR صدمه وارد شده است که ما را تا حدی نگران کرده است، اما ما دقت خواهیم کرد تا اطلاعات آن از بین نرود.
وی تصریح کرد: ما باید نرم افزار و سخت افزارهای لازم را برای استخراج اطلاعات داشته باشیم که همکاران اوکراینی و متخصصان داخلی ما در حال کار بر روی این دستگاه هستند، تا اگر قابل خواندن در کشور باشد، اطلاعات آن استخراج شود، اما چنانچه چنین امکانی وجود نداشته باشد ما از مراکز بزرگ دنیا دعوت میکنیم تا اطلاعات جعبه سیاه استخراج کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ما در شرایط عادی توانایی استخراج این اطلاعات را داریم و همه خطوط هوایی ما معمولا برای بررسی عملکرد هواپیما و خلبان این کار را انجام میدهند و پیچیده نیست، اما با توجه به صدمات وارد شده به این دستگاه استخراج اطلاعات با نرم افزار خاص خود امکان پذیر است.
وی در واکنش به انتشار شایعاتی مبنی بر خودداری ایران در تحویل جعبه سیاه به طرف اوکراینی نیز گفت: چنین نیست، این شیطنتهایی هدف دار است که جنبه علمی و قانونی ندارد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اگر ایران چنین نگاهی داشت از همان ساعات اولیه وقوع این سانحه از اوکراین، کانادا و فرانسه برای حضور در ایران و بررسی موضوع دعوت بعمل نمیآمد.
آقای عابدزاده با اشاره به ترور سردار سلیمانی از سوی آمریکا و نمایش قدرت و اقتدار ایران در واکنش به این اقدام تروریستی و حمله به پایگاههای نظامی این کشور در عراق، خاطر نشان کرد: این اقدامات بزرگ هیمنه آمریکا را در هم ریخت و مقاومت مردم ایران و اقدامات سردار سلیمانی و همچنین حمله موشکی به پایگاههای این کشور در عراق برای آمریکاییها گران تمام شده است لذا سعی دارند از چنین اتفاقاتی (سقوط هواپیمای اوکراینی) حداکثر استفاده را ببرند.
عابدزاده تاکید کرد: اگر آمریکاییها صداقت دارند، گزارش بررسی این سانحه و ادعای آنها مبنی بر اصابت موشک به این هواپیما را در سایت ایکائو منتشر کنند و به مردم دنیا نشان دهند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: کل این هواپیما در حدود ۵ دقیقه در آسمان بوده است، از ساعت ۶ و ۱۳ دقیقه تا حداکثر ۶ و ۱۸ دقیقه؛ بعد از تیک آف نیز حدود ۳ دقیقه با برج مراقبت فرودگاه امام خمینی در ارتباط بوده است و اجازه افزایش ارتفاع تا ۲۶ هزار پا نیز گرفته است.
وی ادامه داد: در زمان باقیمانده شواهد حاکی است که هواپیما در آتش بوده است، لذا در چنین شرایطی خلبان باید به مبدا بازگردد، شواهدی وجود دارد که خلبان سعی داشته تا به فرودگاه بازگردد و به دلایل شرایط ویژه نیز ارتباط با برج مراقبت در این فاصله زمانی کار سختی است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اطمینان داریم موشکی به هواپیمای اوکراینی اصابت نکرده است، ولی اعلام علت این سانحه پس از استخراج اطلاعات از جعبه سیاه امکان پذیر خواهد بود.
وی تصریح کرد: شاید سادهترین حدس برای علت سقوط، نقص فنی در هواپیما باشد، اما ما به عنوان سازمان هواپیمایی کشوری اجازه نداریم چنین چیزی را اعلام کنیم، چراکه تا اطلاعات جمع آوری نشود و کمیسیون رسیدگی به سانحه به نتیجه نرسد، ما نمیتوانیم چیزی اعلام کنیم چرا که مرجع رسمی هستیم و سخنان ما در دنیا ضبط و در ایکائو ارائه میشود.
وی با اشاره به سقوط اخیر چند فروند هواپیمای ۷۳۷ بوئینگ در دنیا، گفت: آمریکاییها به این نتیجه رسیده اند که باید این نوع هواپیما را بخوابانند و اگر قرار بر چنین تصمیمی باشد، ضررهای اقتصادی سنگینی بر کمپانی بوئینگ وارد خواهد آورد.
آقای عابدزاده افزود: گرچه اینها همه حدس و گمان است که طرفهای مختلف عنوان میکنند، ولی ما زمانی میتوانیم اعلام نظر کنیم که تمامی پارامترهای پرواز را آنالیز کنیم و با تلاشهای ما و همکارانمان واقعیت آشکار خواهد شد.