گفتگوی ویژه اخبار قرآنی امروز، به بررسی موضوع انتقام در قرآن کریم و روایات اختصاص داشت که این گفتگو به مناسبت انتقام از جنایت تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش ترتیب داده شد.
وی گفت: هیچ یک از گرایشهای انسانی در وجود انسان زاید نیست و حس انتقام و کینه جویی هم ذاتا بد و منفی نیست و مانند دیگر غرایض باید در مجرای صحیح خود به کار گرفته شود.
این پژوهشگر مسایل دینی افزود: اگر چه در برخی روایات ما، انتقام جویی و کینه ورزی به عنوان بزرگترین گناه شمرده شده است، اما زمانی که بحث امنیت و سلامت جامعه به میان میآید نگاه قرآن و عترت تغییر میکند و جای انسانی حس انتقام مشخص میشود.
وی اضافه کرد: در روز تشییع پیکر شهید سلیمانی و همرزمانش جمعیت ۷ میلیونی به خیابان آمدند و انسانهایی بودند که در بالاترین حالت انسانی در صحنه حاضر شدند و در حالی که چشمانشان اشک بار بود فریاد انتقام سر میدادند و این از درون فطرت انسانها غلیان میکرد.
حجت الاسلام میرلوحی افزود: خداوند هم خودش را ذوانتقام معرفی کرده است و ما آیات فراوانی در قرآن در بحث پسندیده بودن انتقام داریم که یکی از این آیات در بحث قصاص است که قصاص هم نوعی انتقام محسوب میشود و خداوند قصاص را موجب حیات جامعه خوانده است.
وی ادامه داد: در آیات دیگری از قرآن آمده است که اگر کسی هجمهای کرد، باید پاسخ داد.
این پژوهشگر مسایل دینی گفت: عین الاسد مورد هدف سپاه قرار گرفت همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند یک سیلی بود نه انتقام و پاسخ متقابل ما در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی این نیست که صد پایگاه و یا صد ژنرال را بزنیم بلکه باید منطقه را از وجود استکبار خالی کرد و این انتقام است.
حجت الاسلام میرلوحی افزود: براساس آیه ۱۲ سوره توبه باید در خصوص تجاوز سیاسی انتقام گرفت و قرآن میفرماید اگر کسانی دین شما را تحقیر کردند با سران آنها وارد جنگ و قتال شوید و کاری کنید که از حرکت خود دست بردارند.
وی گفت: در این شرایط باید به حال کسانی که مجدد فکر میکنند که میشود با این دشمنان عهد بست تاسف خورد.
این پژوهشگر مسایل دینی در ادامه به بیان روایات در خصوص انتقام اشاره کرد و افزود: ماجرای مختار و حرکت او مورد تایید ائمه بوده است و ما شاهدیم که امام سجاد (ع) او را دعا کرده است و همچنین امام باقر (ع) شخصی را که در حال دشنام به مختار بود از این کار منع کرد.
حجت الاسلام میرلوحی گفت: براساس فرمایش مولای مان امیر المومنین (ع)، عفو در جایی است که فرد مقصر اقرار کند که مرتکب اشتباه شده است.
وی افزود: ما در این روزها شاهد برخی تحلیلها از کسانی هستیم که حتی لباس امام زمان (عج) را پوشیدند و به هر طریقی میخواهند مقابل خواست و اراده مردم قرار گیرند و ما امیدواریم این ثلمه که کشور دچار آن شده است رفع شود و ما این روزها شاهدیم برخی که خود را محقق امور دینی معرفی میکنند به دنبال این هستند که القاء کنند که باید در خصوص این جنایت آمریکا خویشتنداری کنند.