گزارش مکتوب؛
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
ارابههای مرگ در گیلان همچنان قربانی میگیرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان؛ عشق به سوار شدن آن سن و سال نمیشناسد. از کودکان تازه راه افتاده تا پیرمردان عصا به دست عاشق سوارشدن و ویراژ دادن با آن هستند.موتور را میگویم که از نوجوان تا پیرمرد گیلانی آن را دوست خود میدانند و در جادههای گیلان با آن تردد میکنند.ارابههای مرگی که در گیلان همچنان قربانی میگیرد و هم جان موتورسوار و ترک نشین و هم جان عابرپیاده دیگری را تهدید میکند.گواه این مطلب گفته قربانی ثمین مدیرکل پزشکی قانونی گیلان است که میگوید: کوچکترین موتورسوارفوت شده امسال ۱۳ سال سن و مسنترین ۸۷ سال سن داشتند.
عمو حسن پیرمرد ۸۵ ساله لنگرودی که دستانش از رعشه تکان میخورد از علاقه اش به موتورسیکلت میگوید: از جوانی موتور، یار من بود و برای تردد در کوچههای تنگ شهر موتورسواری برای من بسیار مناسب بود.وی که بر اثر تصادف معلول شده و چند سالی است که خانه نشین شده میافزاید: با موتور به زمین کشاورزی سر میزدم و برای خرید با آن بازار میرفتم و بچه هایم را سوار ترک آن کرده و به گشت و گذار میبردم.به گفته فرمانده پلیس راه گیلان، این استان با داشتن ۴ درصد راههای کشور ۴ درصد تصادفات منجر به فوت کشور را نیز به خود اختصاص داده است.سرهنگ محمدپور از صدرنشینی گیلان در تصادفات میگوید: گیلان در تصادف موتورسیکلت جز سه استان نخست کشور است.
دلایل علاقه گیلانیها به دوچرخه بنزینی:
بررسی جامعه شناسی نشان دهنده علاقه گیلانیها به موتورسواری از قدیم الایام است.
استاد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور گیلان میگوید: انفرادی بودن استفاده از موتور، تمایل به سرعت و تجربه هیجان، نبود زیرساختارهای مناسب جادهای در روستاها، فاصله کم روستاها و مقرون به صرفه نبودن ایاب و ذهاب در روستاها با خودرو و کم هزینه بودن خرید و نگهداری موتور در مقایسه با دیگر وسائل نقلیه شوق استفاده از آن را در گیلانیها دوچندان کرده است.
مهرداد توکلی راد با اشاره به ترافیک زیاد در گیلان به علت جادههای کم عرض و شلوغ میافزاید: فرصتی که موتور برای عبور از قوانین و ترافیک جادهای ایجاد میکند از عوامل موثر ازدیاد این وسیله در گیلان است.
وی در نهایت میگوید: موتور سواری گرچه حمل و نقل را تسهیل میکند، اما سلامت جسمی را نیز به خطر میاندازد.
سرهنگ حسین محمد پور فرمانده پلیس راه گیلان هم با تایید این مطلب میگوید: شرایط ویژه جغرافیایی، تراکم جمعیتی و وجود شهرهای اقماری و روستاهای متعدد در حاشیه معابر برون شهری استان، مقرون به صرفه بودن خرید موتورسیکلت برای کشاورزان و جوانان و تسهیل تردد از عوامل زیاد بودن موتورسیکلت در گیلان است.
بر اساس آمار پلیس راه، حدود ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در گیلان وجود دارد.
موتورسوارها در صدر تصادفیهای گیلان:جانشین پلیس راه گیلان میگوید: در ۹ ماه گذشته هزار و ۴۹۵ فقره تصادف موتورسیکلت در جادههای برون شهری رخ داده که منجر به کشته شدن ۱۱۴ موتورسوار و زخمی شدن هزار و ۹۶۶ موتورسوار شد.سرهنگ جابر صفاری میافزاید: بیشترین تصادفات جادههای برون شهری استان در معابر رشت، صومعه سرا و لاهیجان رخ داده است.سرهنگ امیر طالبی سرپرست پلیس راهور گیلان هم آمار تامل برانگیزی از تصادفات درون شهری استان ارائه میدهد و میگوید: در ۹ ماه امسال در ۳۱ فقره تصادف موتورسیکلت ۳۴ موتورسوار کشته شدند.ضربه به سر مهمترین علت مرگ موتورسوارها:سرهنگ طالبی سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان میگوید: علت مرگ بیشتر جانباختگان در تصادفات موتورسیکلت وارد شدن ضربه به سر بوده است.مهدی قربانی ثمین مدیرکل پزشکی قانونی گیلان هم بر این علت تاکید میکند و میگوید: امسال علت مرگ بیش از ۴۰ درصد مرگ موتورسوارها به علت وارد شدن ضربه به سر آنها بوده است.
کلاهی برای زنده ماندن:به باور کارشناسان، آموزش و ترغیب موتورسواران به استفاده از کلاه ایمنی یکی از موثرترین راهکار برای کاهش جانباختگان موتورسوار است.آموزش فرهنگ ترافیک و توزیع رایگان کلاه ایمنی گرچه کمی دیر و از سال ۹۷ آغاز شده است، اما تا کنون توانسته جان بسیاری از موتورسوارها را نجات دهد و گیلان را از رتبه نخست تصادف موتورسوارها در سال ۹۶ به رتبه سوم در سال ۹۸ بکشاند.کلاهی که به گفته رئیس پلیس راه گیلان در ۹ ماه امسال موجب کاهش ۱۴ درصدی آمار جان باختگان تصادف موتورسیکلت شده است.سرهنگ محمدپور میافزاید: امسال برای اجرای ۹۰ برنامه آموزش جامع فرهنگ ترافیک در روستاهای پرتصادف گیلان برنامه ریزی شده است که تا کنون ۷۳ برنامه در ۳۳۵ روستا پرتصادف اجرا و حدود ۷ هزار نفر آموزش دیدند.وی میگوید: در ۹ ماه گذشته ۳ هزار و ۵۶۷ کلاه ایمنی در بین موتور سواران گیلانی توزیع شد.رئیس پلیس راه گیلان خاطرنشان میکند: از پارسال تاکنون با همکاری مسئولان استانی و خیران ۲۳ هزار نفر آموزش دیدند و حدود ۷ هزار کلاه ایمنی به موتورسواران گیلانی اهدا شد.سرهنگ طالبی سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان هم میگوید: پلیس راهور از پارسال تا کنون بیش از ۴۰ همایش آموزشی برای موتورسوارها برگزار کرده و ۳ هزار و ۵۰۰ کلاه ایمنی توزیع کرده است. اما سوالی که ذهن را مشغول میکند این است که استفاده از کلاه ایمنی فقط برای موتورسواراجباری است یا مشمول سرنشین هم میشود؟سرپرست پلیس راهور گیلان میگوید: هم موتورسوار و هم سرنشین ملزم به استفاده از کلاه ایمنی هستند.سرهنگ طالبی تاکید میکند: جریمه استفاده نکردن از کلاه ایمنی برای موتورسواران ۶۰ هزار تومان است.
موتورسواری ۱۸+: باتوجه به ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه برای افراد زیر ۱۸ سال، اما نوجوانانی هستند که برای لحظهای هیجان در خیابانها با موتورسیکلت ویراژ میدهند و یا دانش آموزانی در روستاهای گیلان به علت فاصله زیاد روستایشان با مدرسه از موتور سیکلت استفاده میکنند.با وجود اینکه مدیرکل آموزش و پرورش گیلان میگوید استفاده دانش آموزان از موتورسیکلت برای رفتن به مدرسه ممنوع است و با مدیری که اجازه این کار را بدهد برخورد میشود، اما این نظارتها بردانش آموزان دربدو ورود به مدرسه لحاظ میشود.امری که به علت نداشتن تجربه میتواند جان نوجوانان و جوانان را به خطر بندازد و یا معلولیتهای جبران ناپذیری برای آنها به دنبال داشته باشد. نادرجهان آرای مدیرکل آموزش و پرورش گیلان میگوید: استفاده نکردن دانش آموزان کمتر از ۱۸ سال از موتورسیکلت به فرهنگ سازی و توجه بیشتر خانوادهها نیازمند است.سرهنگ محمدپور رئیس پلیس راه گیلان هم تاکید میکند: امسال ۱۰ درصدتصادف کنندگان موتورسوان زیر ۱۸ سال سن داشتند.
روی دیگر سکه: مرگ عابران پیاده یکی دیگراز چالشهای اصلی در گیلان است.گیلان در زمینه مرگ عابران پیاده هم رتبه سوم کشور را دارد.آقای رسولی پدر پرنیا دانش آموز کوچصفهانی کلاس اولی که یکسالی است بر اثر برخورد موتور در کنار مدرسه اش جان خود را از دست داده است با چشمانی گریان میگوید: تک چرخ زدن یک جوان با موتورسیکلت برای یک لحظه هیجان، جان کودکم را گرفت و غنچه ام را ناشکفته پرپر کرد.
گرچه آمار تفکیکی از مرگ عابران پیاده با موتورسیکلت یا خودرو به خبرنگار ارائه نشده است اما آمارها از مرگ 100عابر پیاده در جاده های برون شهری و 45 عابر پیاده در معابر شهری و افزایش 12 درصدی کشته شدگان حکایت دارد.
برخی رانندگان را، برخی تراکم زیاد وسائل نقلیه و برخی فرهنگ سازی نکردن در استفاده از پلهای عابرپیاده را علت مرگ و میر عابران پیاده اعلام میکنند.گرچه به گفته محمدرضا نازک کار مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان، در استان ۱۰۶ پل عابر پیاده وجود دارد، اما عابران به علت مکانیزه نبودن بیشتر آنها از آن استفاده نمیکنند.مدیرمهندسی ترافیک شهرداری رشت، گریزی به شمار پلهای مرکز استان گیلان؛ رشت میزند و میگوید: از ۳۶ پل این شهر فقط ۱۵ پل مکانیزه (آسانسوری یا پله برقی) است.حسن هادی زاده از آغاز نصب ۱۲ پل جدید در شهر شلوغ رشت هم خبر میدهد و میگوید: هزینه ساخت یک پل مکانیزه حدود ۸۰۰ تا یک میلیارد تومان و یک پل ساده ۷۰۰ میلیون تومان است.وی استفاده از پل عابر پیاده را مستلزم آموزش و فرهنگ سازی میداند.
ایمن سازی مدارس حاشیه راهها در اولویت:رئیس پلیس راه گیلان میگوید: امسال برنامه آموزش مدارس حاشیه راههای برون شهری برای نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از رده سنی پایین در دستور کار پلیس قرار گرفت.سرهنگ محمدپور میافزاید: با آغاز بازگشایی مدارس برنامه آموزش دانش آموزان پایه دوم مقطع تحصیلی( چهارم، پنجم و ششم) با تمرکز بر ۳۷۷ مدرسه حاشیه راههای برون شهری در حال اجرا است.وی میگوید: خط کشی معابر، نصب تابلوی علایم، آرام سازی سرعت و ایمن سازی محدوده ۱۱۱ مدرسه در حال اجراست.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای نیز بر آموزش فرهنگ ترافیک به دانش آموزان تاکید میکند و میگوید: امسال طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راهها در بخش فیزیکی ۳۹ مدرسه و در بخش آموزشی ۸۰ مدرسه حاشیه راههای استان اجرا شده است.محمدرضا نازک کار میافزاید: ۵۰ روستا در گیلان امسال تحت پوشش اجرای طرح ارتقای ایمنی عابران و موتورسواران قرار میگیرد.وی از شناسایی ۹۷ نقطه حادثه خیز در استان خبرداد و گفت: ۳ نقطه پرتصادف رفع شده است.
اقدامات دیگر:سرپرست پلیس راهور گیلان از راه اندازی اورژانس تروما در ۲ شهرستان تالش و لاهیجان برای انتقال فوری موتورسواران به بیمارستانها خبر میدهد.سرهنگ امیر طالبی به اجرای شهر هوشمند در رشت نیز اشاره میکند و میافزاید: ۱۰۰ کیلومتر فیبرنوری برای کنترل سرعت و تخلفات در رشت به تازگی اجرا شده است.وی از نصب سرعت گاه در معابر درجه ۲ و کوچهها نیز خبر میدهد و میگوید: تغییر شکل خطوط عابرپیاده مانند خطوط رنگی و سه بعدی نیز در معابر در حال اجراست. در نهایت:گیلان از جمله استانهای پرتردد کشور است، استانی با جمعیت بیش از ۲ میلیون نفر که در بیشتر ماهها و روزهای سال با حضور مسافران و گردشگران جمعیتش بسیار افزایش مییابد و به تبع آن تصادفات هم بیشتر میشود.اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که بدانیم بر اساس ارزیابی اندیشکده حمل و نقل هزینه هر نفر فوتی حدود ۷۰۰ میلیون تومان است. هزینهای که غیر از بحث مالی اش هزینههای اجتماعی هم در بردارد.
نویسنده : سمانه فلاح کاظمی
نگاهی هوایی از تراکم تردد در جاده های برون شهری گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان
جولان مرگبار موتورها در جادههای گیلان