برای استفاده از خدمات بیمه سلامت، انتظار ۱۰ روزه وجود خواهد داشت و بحث بیمه شدن روی تخت بیمارستان منطبق بر اصول بیمهای نبوده است.
وی گفت:: تاکنون هم اعتراضات مردم مجموعا از کل پیامکهای اعلامی حدود شش درصد است، البته وزارت رفاه در حال تدوین تمهیداتی است که شناسنامه اقتصادی افراد در اختیارشان قرار بگیرد و اعتراضات رفع شود. کسانی هم که به نتیجه آزمون وسع اعتراض دارند میتوانند در سامانه درخواست بررسی مجدد دهند.
موهبتی افزود: باید توجه کرد که ساز و کار بیمه، آن است که افراد در دوران سلامت برای دوران بیماری خود و دیگران بیمه پرداخت میکنند، در دوران غنا برای دوران فقر خود و دیگران و در دوران جوانی برای دوران سالمندی خود و دیگران بیمه پرداخت میکنند بنابراین امروز دیگر کسی روی تخت بیمه نمیشود و مردم قبل از اینکه دچار بیماری شوند، برای پوشش بیمهای خود اقدام کنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به وضع پرداخت بدهیهای این سازمان بیمهگر به داروخانهها و مراکز درمانی، افزود: بدهی داروخانهها تا مهر ۹۸ پرداخت شده است البته کماکان به طور متوسط دو و نیم ماه از سال ۹۷ به داروخانهها بدهی داریم و در دانشگاهها هم پرداخت هایمان به مرداد رسیده است که البته به محض تخصیص منابع از سوی خزانه، پرداخت هایمان را انجام میدهیم.
وی اضافه کرد: بر این اساس امیدواریم در مدت دو تا سه هفته آینده بتوانیم پرداختی شهریور دانشگاهها را هم انجام دهیم که البته کماکان سه ماه و نیم به دانشگاهها هم بدهکار خواهیم بود و به بخش خصوصی هم بدهیهایی داریم.
موهبتی با بیان اینکه بودجه سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تصویب شد، گفت: بعد از اصلاح بودجه این عدد به ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. البته سازمان برنامه و بودجه قول داد که بتوانیم تخصیص ۱۰۰ درصدی دریافت کنیم، اما اگر این تخصیص انجام نشود ما ۲۷۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.
وی با اشاره به بودجه سال ۹۹ بیمه سلامت، افزود: سهم ما در لایحه بودجه ۹۹ از منابع عمومی ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است که البته ما ۱۹ هزار میلیارد نیاز داشتیم و با ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم میتوانستیم کار را پیش بریم بنابراین یک فاصله ۴۵۰۰ میلیارد تومانی با اعتبار مورد نیازمان داریم، اما، چون وضع کشور را میدانیم چانه نمیزنیم و امیدواریم تمام این اعتبار را تخصیص ۱۰۰ درصدی دهند.
موهبتی افزود: از کلان کشور میخواهیم که به حوزه حساس سلامت، توجه کنند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص مباحثی که درباره کاهش بار مراجعه بیمه سلامت مطرح شده بود، گفت: اولا باید توجه کرد که بار مراجعه بیمه سلامت کاهش یافته بود، اما بار مراجعه کل کشور به مراکز درمانی تغییرات خود را داشته است. در عین حال باید توجه کرد که علت کاهش بار مراجعه بیمه سلامت، بحث رفع همپوشانیهاست. ۸۵ درصد بیمه شدگان ما رایگان هستند و رفع همپوشانی به نفع بیمه رایگان انجام میشود. بر این اساس ما ۴۸۰۰ همپوشانی با بیمه تامین اجتماعی داشتیم که تاکنون ۲۶۰۰ مورد آن حذف شده که ۸۵ درصد این حذفیات یعنی ۲۲۰۰ بیمه شده، به نفع ما بوده است؛ بنابراین اثر این موضوع روی بار مراجعه است.
موهبتی در ادامه با اشاره به بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: در حال حاضر ۲۸ میلیون نفر در روستاها، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و عشایر از پزشک خانواده و نظام ارجاع استفاده میکنند. ۱۲ خدمت در بخش پزشک خانواده ارائه میشود ازجمله خدمات بهداشت دهان و دندان، پزشکی، مامایی و دارویی که شامل ۴۳۶ قلم دارو است.
وی افزود: همچنین ۵۳ قلم از خدمات آزمایشگاهی در بخش پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار دارد. دورههای آموزشی هم در ۴۰۰۰ مرکز خدمات سلامت برگزار میشود. سالانه ۳۲۰۰ میلیارد تومان در نظام ارجاع و پزشک خانواده هزینه میشود و در بخش پزشک خانواده به ازای هر ۴۰۰۰ روستایی یک پزشک، به ازای هر ۷۰۰۰ نفر یک ماما و به ازای هر ۱۵ هزار نفر هم یک دندانپزشک داریم که بسیار اتفاق خوبی است.