باهدف بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی
اضافه شدن اتوبوسهای برقی به حمل و نقل عمومی
حناچی با اشاره به برنامه شهرداری گفت: در هفته آتی تعدادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اضافه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پیروز حناچی در آیین افتتاح طرحهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که امروز برگزار شد، زلزله بم را یک حادثه تکاندهنده برای ایران و جهان دانست و اظهار داشت: درس نگرفتن از این واقعه و متحول نشدن شیوه مدیریت ما، میتواند خسارت عظیمی در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: راهاندازی این سامانهها از اقدامات حیاطی شهرداری تهران تلقی میشود و همکاری همه دستگاهها در راهاندازی این سامانهها نقطه امیدی برای کاهش حوادث در تهران است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه شهر تهران در امتداد روددرهها قرار دارد، گفت: باید با لایروبی روددرههای تهران که در طرح جامع آمده است، برای شرایط اضطراری از آنها استفاده کنیم.
حناچی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال، هشدارهای لازم و لایروبیهای صورت گرفته باعث شد که سیل جاری نشود.
وی با تأکید بر لزوم آمادگی در برابر زلزله و ارائه آموزشهای لازم به شهروندان، گفت: ما با افزایش شتابنگارها آمادگی خودمان را برای انجام کارها در زمان وقوع زلزله بالا خواهیم برد.
شهردار تهران در خصوص آلودگی هوا نیز بیان کرد: آلایندگیها در هفته گذشته باعث شد که مدارس تهران تعطیل شود. امروز وجود بیش از سه و نیم درصد گوگرد در گازوئیل باعث افزایش آلایندهها میشود.
حناچی تأکید کرد: امروز باید با همکاری و هماهنگی دستگاههای خصوصی و دستگاههای دولتی، فعالیت جدیتری در زمینه کاهش آلودگی هوا داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش اتوبوسهای گازی و برقی در دستور کار ما قرار دارد، افزود: در هفته آتی تعدادی اتوبوس به شبکه ناوگان حمل و نقل تهران اضافه خواهد شد.
شهردار تهران ادامه داد: با افتتاح خطوط شش و هفت مترو و ایستگاههای میانی تا ۵۰ درصد در این مسیرها افزایش جابهجایی خواهیم داشت.
روددرههای تهران را به فضایی مفرح و آماده برای شرایط بحرانی تبدیل کنیم
شهردار تهران بر لزوم استفاده از فضای روددرهها به عنوان محیط تفرجگاهی و آماده برای شریط بحرانی تاکید کرد.
پیروز حناچی گفت: ابتدا حادثهای را یادآوری میکنیم که در سالگرد آن قرار داریم و هم ایران و هم دنیا را تکان داد؛ زلزله بم، حادثهای که اگر درسی از آن نگیریم، خسارت عظیم است.
وی افزود: امروز سامانههایی را افتتاح کردیم که از اقدامات حیاتی شهر تهران تلقی میشود. آن چیزی که مهم است و نقطه امیدواری محسوب میشود، همکاری دستگاههایی است که قبل از این به شکل انفرادی کار میکردند. تجربههای مختلف شرایطی را رقم زده اند که به واسطه آنها میدانیم دیگر به تنهایی نمیتوانیم اقدامی انجام دهیم.
حناچی گفت: در کشور ما به دلیل قدمت زیاد، بسیاری از وقایعی که بارها اتفاق افتاده به شکل ادبیات و فرهنگ نگاشته شده است و اگر صدمه میخوریم به علت بی توجهی به آنهاست.
وی افزود: سالها پیش فردوسی سرود «بجویی که یک روز بگذشت آب، نسازد خردمند ازو جای خواب». ممکن است وسط رودخانه قم تاسیساتی بسازیم که به واسطه سیل از بین برود. یا به خاطر دارم تلویزیون خانه روستاییای را نشان میداد که یک نفر بر بستر رودخانه سولقان ساخته بود و معلوم بود که با کوچکترین خروش رود خراب میشد. مثال دیگر این موضوع شیراز بود؛ جایی که آن اتفاق ناگوار در فروردین ماه رخ داد و در ادبیات بومی آن منطقه مسیلآباد نام گرفته بود.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه هیچوقت آموزههای اقلیمیمان را نباید فراموش کنیم، ادامه داد: شهر تهران در امتداد هفت روددره اصلی شکل پیدا کرده است. آبی که خداوند از ارتفاعات البرز میفرستد از طریق این روددرهها جاری میشود که الان در آنها فاضلاب جریان دارد. باید بدانیم که در نهایت طبیعت کار خودش را میکند، به این معنی که وقتی حجم بارندگی زیاد میشود، تمام این قناتها کار خود را انجام میدهند و وقتی انسداد باشد، همان حادثه سولقان رخ میدهد.
حناچی گفت: امیدواریم همکاران من در شهرداری تهران به این موضوع هم رسیدگی کنند و روددرههای تهران را به یک فضای مفرح و آماده برای شرایط بحرانی تبدیل کنند. اولین این فضاها هم فرحزاد خواهد بود که به سمتی حرکت میکنیم که این اتفاق خوب برای تهران رقم بخورد.
وی تصریح کرد: نکته دیگر آمادگی برای شرایط سیل است که مورد توجه همکاران مدیریت بحران قرار گرفته است. اگر اطلاعات درست داشته باشیم میتوانیم تا حد قابل قبولی پیش از وقوع حادثه از سیل خبر داشته باشیم.
حناچی گفت: در حال حاضر هواشناسی هم کمی قبل از وقوع حادثه میتواند اطلاع بدهد. یادمان باشد در عید امسال تا آستانه وقوع سیل پیش رفتیم، اما به دلیل آمادگی پیشین و لایروبی قبلی و حاضر بودن افراد سر پستهایشان اتفاق بدی رخ نداد. به خاطر دارم ۱۲ فروردین در سازمان مدیریت بحران بودیم که همکارانم در پل کن با بیل مکانیکی مسیر را مدام باز نگه میداشتند که با کاهش بارش مشکل رفع شد.
شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود اضافه کرد: تاریخ نشان میدهد تهران زلزلههایی متوالی را پشت سر گذاشته است. زمان حفر برای مترو در لایههای پایینتر ناگهان با آجر مواجه میشدیم که معلوم بود این شهر بارها زلزله را تجربه کرده است. حالا در مواجهه با موضوع زلزله دو راه داریم؛ ترس یا ایجاد آمادگی. به طور قطع، ما دومی را انتخاب میکنیم.
وی افزود: تجربه نشان داده است هر ریال هزینهای که قبل از بحران هزینه میشود معادل چهل ریال هزینه بعد از حادثه است و این هم کم هزینهتر و هم موثرتر است.
حناچی با اشاره به اینکه هفته گذشته هفته سختی بود، گفت: آلودگی هم یکی از بحرانهای تهران است که میتواند زندگی را دچار اختلال کند.
وی افزود: ما به دلایلی که الان به آنها نمیپردازم شرایطی را در آذر و دی در تهران داریم که آلایندهها در سطح شهر تهران بالا میرود و مجبور میشویم مدارس را تعطیل کنیم. درمورد بخشی از اینها مشخص است که منشأ کجاست. در دولت آقای روحانی بخش عمدهای از گازوییل که پی ام و گوگرد ۱۲ هزار داشت به ۲ هزار کاهش یافت، اما هنوز هم این میزان بالاست.
حناچی گفت: مشکل آلودگی فقط مشکل ما نبوده؛ هم در قدیم و هم معاصر. پنجم تا نهم دسامبر ۱۹۵۲ در لندن مه و دودهایی در سطح شهر ناشی از سوخت ذغال سنگ ایجاد شد و به گونهای آلودگی را رقم زد که ۴ هزار نفر به طور آنی فوت کردند. بعدها آمار نشان داد که حدود ۱۲ هزار نفر در آن روز فوت کردند و صد هزار نفر در بیمارستان بستری شدند. بعد از آن روز لندن اقدامات جدیای را آغاز کرد. در دوره معاصر هم بزرگترین کلانشهری که در این زمینه موفق عمل کرد، پکن بوده است.
شهردار تهران تصریح کرد: پکن در سال ۱۹۹۸ هشدار در مقابل آلودگی را آغاز کرد و تا ۲۰۱۷ موفق شد اقدامات جدی انجام دهد. زمینههای کاهش آلایندگی در پکن هم همین عواملی بود که در کنترل آلایندگی تهران نشان میدهیم.
حناچی گفت: علت اصلی آلودگی هوا در پکن سوخت زغال سنگ و گوگرد بالا بود که طی ۱۵ سال توانستند آلایندهها را کاهش بدهند و آخرین گزارشهای پکن نشان میدهد در زمینه دی اکسید گوگرد ۸۳ درصد، اکسیدهای نیتروژن ۴۳ درصد، پیامتن ۵۵ درصد و پیام۲/۵، ۴۳ درصد در برنامه پکن کاهش به وجود آمده است و این ثابت میکند که با رعایت قانون و همکاری میتوانیم به اهدافمان برسیم.
وی افزود: برای حرکت در همین مسیر افزایش ناوگان اتوبوسرانی را در دستور کار داریم و سری نخست آن در هفتههای آتی اضافه میشود. از سوی دیگر تکمیل خطوط ۶ و ۷ نیز در دستور کار است که با افزایش واگنهای بیشتر همراه خواهد بود.
حناچی درباره استودیو شهرآماده نیز گفت: اين استودیو همانجایی بوده است که برنامه خندوانه در آن اجرا میشد.
در این مراسم ایستگاههای شتابنگاری مشترک برای سامانه تخمین خسارت زلزله، ایستگاههای بارانسنجی سامانه پیشبینی و هشدار سیل و استودیو شهر آماده راهاندازی شدند.