وزیر آموزش و پرورش در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیسجمهور: برای تغییر جریان دانشمحوری در آموزشوپرورش بر اساس رویکرد سند تحول تلاش میکنیم.
وی بابیان اینکه از همان روزهای آغازین کار در وزارت آموزش و پرورش برای همکاری با معاونت علمی و فناوری صحبت کردم و تأخیر آن تا به امروز به دلیل درگیریهای شروع سال تحصیلی و برخی مشکلات دیگر بود، افزود: وزارت آموزش و پرورش تلاشهایی را برای تغییر مسیر خود آغاز کرده است، زیرا اکنون آموزش و پرورش کشور به صورت جریان دانشمحوری است و نظام سنجش هم بر همان شکل پیشین استوار است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مفاهیم سند تحول بنیادین گفت: در سند تحول پیشبینیشده است که از آموزش به سمت تربیت برویم و تربیت تمام ساحتی داشته باشیم که یکی از این ساحتها، ساحت علم و فناوری است که برای دستیابی به این هدف مهم نیاز است اقداماتی صورت بگیرد و بسترهای پیشرفت را فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: در ادامه همکاری با معاونت علمی و فناوری اعضا مشخص خواهند شد تا موارد مطرح شده همچون طرح شهاب، پژوهش سراهای دانشآموزی، مدارس استعدادهای درخشان و کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) را پیگیری کنند.
آقای حاجی میرزایی با بیان اینکه معاون علمی و فناوری رئیسجمهور بسیار راهگشا اقدام میکند و در تلاش هستیم تا این ارتباط را تعمیق و گسترده کنیم، گفت: نتایج آزمونهای تیمز و پرلز باعث شده تا به فکر پیشرفت در این آزمونها باشیم.
در ادامه این نشست اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش به بیان پیشنهادهایی در راستای همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداختند، که مقرر شد با تشکیل کارگروههای مشترک و با تعیین مسوولیت هر برنامه، اقدامات مورد نظر انجام گیرد.
آمادگی شرکتهای دانشبنیان و کسب و کارهای نوپا برای همکاری با آموزش و پرورش
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور در نشست با اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش از آمادگی شرکتهای دانشبنیان و کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای سورنا ستاری در دیدار با اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش که صبح امروز در سالن کنفرانس دفتر وزیر برگزار شد، گفت: باید ارزیابی از هدف آموزش دانشآموزان داشته باشیم که برای پاسخ به این پرسش نیازمند یک مدل بومی هستیم.
وی بابیان اینکه اکنون مدل غربی برای دانشگاه داریم و دانشجویان و دانش آموزان آموزشهایی میببینندکه با محیط اطرافشان سنخیتی ندارد، افزود: به دنبال برنامههایی هستیم که آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان داده شود که مشکلات جامعه را برطرف کند و بومیسازی شده باشد.
آقای ستاری بابیان اینکه باید نظام آموزشی نوین را در کشور بومی کنیم، گفت: با همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری الگوسازی انجام دهیم و منظورمان از آموزش را تعریف میکنیم تا نشان داده شود آموزش مدنظر ما چیست.
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور افزود: اکنون تنها مشکل مالی نیست بلکه مسأله نوع تفکر است که باید مشخص شود هدف از آموزش دانش آموزان چیست.
وی بابیان اینکه پژوهش سراها تجربه موفقی است که با آموزش و پرورش داشتهایم، گفت: در فرایند تجهیز پژوهش سرا تمام تجهیزات ایرانی خواهند بود و درخواست میکنم تا در آموزش و پرورش توجه ویژهای به پژوهش سراها شود.
آقای ستاری تصریح کرد: باید شبکه آزمایشگاهی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم تا پژوهش سراها فعالتر شوند و محققان بتوانند برای استفاده از تجهیزات به پژوهش سراها مراجعه کنند.
معاون علمی و فناوری با اشاره به مدارس استعدادهای درخشان، گفت: باید مشخص شود که برای دانش آموزان سمپاد چه برنامهای در نظر گرفته خواهد شد و البته به این معنی نیست که برچسب نخبه داشته باشیم.
آقای ستاری با اشاره به بازار آموزش و پرورش، افزود: بسیاری از شرکتهای دانشبنیان و کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) آمادگی همکاری با آموزش و پرورش را دارند. همچنین توسعه کسب و کارهای نوپای خدماتی میتواند به آموزش و پرورش کمک کند البته نه باهدف اینکه آموزش و پرورش پولی پرداخت کند.
وی ادامه داد: کسب و کارهای نوپایی داریم که در حوزه خدماتی و فناوری میتوانند به خوبی آموزش و پرورش را کمک کنند.
معاون علمی و فناوری با اشاره به فناوریهای ساخت مدارس، گفت: ایدههای متعدد در ساخت مدارس داریم که میتوانید به جای کانکس از آنها استفاده شود و در مدت کوتاهی مدارس ساخته شوند.
آقای ستاری تأکید کرد: در زمینههای الگوسازی، مشخص شدن هدف و تکلیف پژوهش سراها، مدارس استعدادهای درخشان و طرح شهاب آمادگی همکاری با وزارت آموزش و پرورش هستیم.