نشست هم اندیشی معاون فضای مجازی رسانه ملی با فعالان حوزه نمایش خانگی در محل این معاونت برگزار شد.
آقای شریف خانی گفت: با توجه به اینکه اکثر دوستان سابقه همکاری با رسانه ملی را دارند، امیدوارم این جلسه حاصلی مفید و پربار برای علاقهمندان به این حوزه داشته باشد.
وی ادامه داد: معاونت فضای مجازی دریچه دیگری را گشوده است تا از ظرفیتهای تولیدی برای انتشار در فضای مجازی بهره برداری شود. امیدواریم که این نشست یک نقطه عطفی برای تولیدات فاخر در کشور باشد.
آقای شریف خانی پدرباره فعالیتهای این معاونت گفت: معاونت فضای مجازی فعالیتهایی در چند بخش دارد که یک بخش آن مربوط به شبکههای اجتماعی است که ما در این حوزه فعالیتهای حوزه خبر، بازخوردهای محتوای تولیدات سازمان را انجام میدهیم و بخش دیگر آن پلتفرمهایی است که متعلق به سازمان هست مثل وب سایتهای مخاطب محور سازمانی، همچنین پلتفرمهایی که برای اپلیکیشنهای سازمان مثل ایران صدا و سروش در حوزه معاونت فضای مجازی راهبری میشوند.
وی افزود: یکی از کارهای معاونت فضای مجازی تولید محتوای فاخر فیلم و سریال با هدف اثر گذاری بر مصرف محتوا صفحه بزرگ است چرا که نوع محتوا و عوامل تولید آن با تولید محتوا برروی موبایلها متفاوت است. ان شاءالله این جلسه بتواند نقطه شروعی برای همکاری ما با شماعزیزان باشد. در معاونت فضای مجازی صداوسیما، رویکرد و مصرف محتوا از طریق دسترسیها در فضای مجازی است همان چیزی که ما به طور سنتی در قالب سرویسهای پخش خانگی داریم و همکاری ما در این حوزه را امروز بحث میکنیم و از شما پیشنهاد میخواهیم و خودمان هم پیشنهاداتی داریم تا این هم افزایی شکل بگیرد.
معاون فضای مجازی گفت: مجموعه پر سابقهای در تلویزیون به نام سیمافیلم وجود دارد که فرایندهای مربوطه به فیلم نامه و برآورد در آنجا انجام میشود وبحثهای نظارتی معمولاً در شبکهها انجام میشود برای اینکه فیلمهایی که تولید میشود قابلیت پخش داشته باشند؛ به دلیل اقتضاعات فضای مجازی مدلهای مالی که مطلوب ما در این معاونت است با مدلهایی که در معاونت سیما وجود دارد تفاوتهای جزئی دارد؛ به همین خاطر نحوه همکاری و مشارکتی که میتوانیم با شما داشته باشیم انعطاف پذیرتر خواهد بود وما با جلساتی که با جناب آقای دکتر میرباقری معاون محترم سیما داشتیم مکانیزمی را طراحی کردیم که با همکاری یکی از شبکههای سیما بتوانیم تولیدات مشترکی داشته باشیم و با توجه به تولیدات مشترک، هدف ما بر این است که محتوا در فضای مجازی منتشر و توسط پلتفرمهای مختلف پخش شود.
طبیعی است که میتوان این مدل را به شیوههایی که مشارکت بخش خصوصی را نیز داشته باشیم توسعه داد و سود ناشی از فضای مجازی به تهیه کنندگان و سرمایهگذاران برگردد.
آقای شریف خانی افزود: از آقای محمودی مدیر کل تأمین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی درخواست کردیم که یک تیم قوی در این حوزه انتخاب کند، تا بررسی و نظارت بر فیلمنامه انجام شود. البته کار جدیدی است و امیدواریم با همتی که شما دارید، بتوانیم سال آینده کارهای خوبی را با همکاری دو طرف انجام دهیم.
در ادامه این نشست اقای مهدی فرجی تهیه کننده عنوان کرد: افرادی که در این جلسه حضور دارند اغلب با ضوابط تلویزیون آشنا هستند و با جلساتی که با آنها داشته ام و صحبتهایی باهم انجام داده ایم نکته این است که یک سرمایهای از بخش خصوصی وجود دارد و سرمایهگذاری که خارج از سازمان میشود و فعالیت به نسبت آزاد آنها در پلتفرمهای فضای مجازی پخش میشود و روز به روز این موضوع گسترش پیدا میکند و آثاری که از جذابیت خاصی برخوردار است و طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است.
این تهیه کننده افزود: هدف این است که یک برنامه ریزی درست انجام شود و به شکلی باشد که بتوانیم به این موضوع بپردازیم که چگونه سرمایه گذار خارج از تلویزیون خودش را به دغدغه تلویزیون نزدیک کند موضوع فقط دغدغه سرمایه نیست موضوع تولید آثار خوبی است که ساخته شود و این آثار با کمک معاونت فضای مجازی رسانه ملی پخش شود.
همچنین آقای اسماعیل عفیفه دیگر تهیه کننده گفت: چشم اندازها در این جلسات بسیار خوب است و فرصتهای جدید ایجاد میشود، اما زمانی که وارد عمل میشویم مشکلاتی صورت میپذیرد و دوگانگی مجوز مطرح میشود و مسأله این است که بخش خصوصی که پول برای این کار را هزینه میکند باید آزادی عمل بیشتری داشته باشد در صورتی که وقتی صدا و سیما اثر خود را هزینه میکند صاحب اختیار یک طرح است و باید این را در نظر بگیریم.
آقای ایرج محمدی تهیه کننده مجموعه تلویزیونی "مانکن" نیز گفت: خوشحالیم که تلویزیون به نقطهای رسیده است که میتواند جایگاهی در فضای مجازی داشته باشد صحبتی که در گذشته با آقای میرباقری داشتم عرض کردم تولید آثار تلویزیونی بدون بسته فضای مجازی در آینده نه چندان دور با شکست مواجه میشود بهتر است تهیه کنندگان با فضای مجازی در ارتباط باشند.
آقای جواد معماری تهیه کننده و مدیر شرکت پخش کننده فیلمهای سینمایی ومجموعههای خانگی نیز در ادامه گفت:: آمادگی صددرصدی برای همکاری با سازمان صدا و سیما وجود دارد که نکته بسیار مهم این است تولید محتوای مناسب بتواند جذب مخاطب کند و برای مخاطب جذاب باشد.
وی ادامه داد: این جلسات نقطه امیدی است که در سایه تعامل با سازمان صدا و سیما بتوانیم تولیدات بهتری را به مخاطب عرضه کنیم و یک تلاشی انجام شود که تبلیغات ساخت این مجموعهها از طریق صدا و سیما پخش شود.
آقای علی اسد زاده تهیه کننده نیز اضافه کرد: نگاه ما به تلویزیون نگاه دوستانه و یک تعامل سازنده است، اما آن چیزی که متأسفانه اکنون مطرح میشود این است که نمایش خانگی نقطه مقابل تلویزیون است که باید گفت که این نکته صحیح نیست و ما ارتباط خوبی با سازمان صدا و سیما داریم.
آقای جواد فرحانی تهیه کننده مجموعه تلویزیونی "دل" گفت: تلویزیون به لحاظ داشتن ابزار میتواند خیلی موفق باشد و اینکه ما در هر صورت تولیدکنندگان کارهای فرهنگی هستیم که اکنون حمایت از ما صورت نمیگیرد، ورود نمایش خانگی به تلویزیون ممکن است که بحث سلیقه مدیران در آن تأثیر داشته باشد و حتی گاه ممکن است که باعث توقف یک طرح شود.
وی ادامه داد: ما علاقهمند هستیم بتوانیم با تلویزیون تعامل داشته باشیم، دوست داریم که برنامه و تولیدات ما در سطح کشور و در تمام شهرستانها دیده شود؛ همین مجموعه "دل" که تولید شد میتوانست در فضای مجازی سازمان صدا و سیما دیده شود.
آقای فرحانی افزود: نکته دیگری که مدنظر من است بحث مدیریتی برای ما مهم است بطور مثال زمانی که یک فیلمنامه تصویب میشود با تغییر مدیران همچنان طرح پیش برود و متوقف نشود. در خواست ما این هست که تعامل بیشتری با صدا و سیما برقرار بشود و ارتباط نزدیکتری باشد.
آقای صادق یاری تهیه کننده مجموعه تلویزیونی "کرگدن" نیز در ادامه مبحث گفت: امیدواریم که در این مسیری که قرار گرفتیم موجب ایجاد جلسات متعدد شود و باید بگویم نمایش خانگی خود فرزند سازمان صدا و سیما است ما میتوانیم در کنار هم همکاری خوبی داشته باشیم البته بحث رقابت باعث میشود که به کیفیت کار افزوده شود، اما من خیلی خوشحال میشوم که این جلسات ادامه داشته باشد.
آقای شریف خانی معاون فضای مجازی رسانه ملی افزود: تشکر میکنم که دوستان صادقانه مطالب خود را بیان کردند از واژه رقابت بین صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی استفاده میشود، یک بخش آن درست و بخش دیگری از آن درست نیست؛ هر رسانه در مقابل رسانه دیگر احساس رقابت میکند و بخشی از این موضع گیریهایی که در سازمان است به واسطه همین طبیعت ذاتی این رقابت است، اما آنچه که این رقابت را کشنده و غیرمولد میکند و باعث هدر رفت منابع میشود به واسطه نداشتن هدف مشترک است.
معاون فضای مجازی گفت: همه تولید کنندگان و تهیه کنندگان حوزه فرهنگ هر کشوری به دنبال بهسازی فضای فرهنگی کشور هستند که ممکن است با نقد همراه باشد، اما همه ما یک هدف داریم و یک کار را انجام میدهیم بنابراین باید به صدا و سیما و مجموعههای مثل شما رویکرد هم افزایی داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم به لطف خدا در بستری که در معاونت به وجود آمده است اتقاقات خوبی را شاهد باشیم.