ایجاد شبکه گسترده در سطح کشور برای توسعه پژوهش در آموزش یکی از دستاوردهای مهم برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است.
وی افزود:خوشبختانه طی دهههای گذشته کشور ما پیشرفت علمی خوبی داشته و کسب رتبه اول در منطقه به لحاظ تولیدات علمی یکی از شاخصهایی است که گویای این پیشرفت است.
لاریجانی با اشاره به قرابت آموزش و پژوهش گفت: یکی از زیربناهای توسعه علمی کشورها توسعه آموزش عالی کشور است و در نظام سلامت چندین سال است که با اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ارتقای این حوزه و پاسخگویی به نیازهای جامعه را دنبال میکنیم.
وی بر اهمیت پژوهش پاسخگو اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی مستلزم ایجاد حرکتی علمی و توسعه پژوهش در آموزش بود و این امر با راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در سطحی گسترده آغاز شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: با تاسیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی فرایندهای تحقیقات در این وادی نظاممند و در تار و پود آموزش و در تمام دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور رسوخ کرده است.
وی با تاکید بر اهمیت سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در برنامه ریزی هدفمند و منطقی، اضافه کرد: همزمان با توسعه پژوهش در آموزش، بحث تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در حوزه آموزش علوم پزشکی نیز در این مرکز دنبال شد و هدف بهره برداری از نتایج پژوهشها در مدیریت حوزه آموزش علوم پزشکی کشور بود.
دکتر لاریجانی افزود: برای هریک از مصوبات حوزه معاونت آموزشی و برنامههایی که دنبال میشود ساعتها کار کارشناسی و تحقیق توسط همکاران ما در معاونت آموزشی وزارت بهداشت و مرکز ملی تحقیقات راهبری آموزش علوم پزشکی با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت میگیرد.
وی از مشارکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در پژوهشهای مرتبط با برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: این مرکز در سال ۹۶ افتتاح شد و برغم این زمان اندک، تاکنون بیش از ۹۰۰ طرح پژوهشی در حوزه آموز علوم پزشکی توسط اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی به مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی ارسال شده که حدود ۴۰۰ طرح پذیرفته شده است.
دکتر لاریجانی اضافه کرد: باتوجه به واسپاری ماموریتهای ویژه به مناطق آمایشی، در طی ۲ سال گذشته، حدود ۱۱۶ طرح نیز از مناطق آمایشی کشور دریافت و ۳۹ طرح ستادی نیز به این مرکز ارسال شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از حمایت ویژه این معاونت از طرحهای نوآورانه آموزشی سخن گفت و اظهار داشت: در این مدت ۷۵ طرح نوآورانه آموزشی به مرکز ارسال شده است و طرحهای مصوب از گرنتهای ویژه طرحهای نوآورانه برخوردار شده اند.
وی از برگزاری کارگاههای آموزشی در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، برای توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی در زمینه پژوهش در آموزش و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد سخن گفت و اظهار داشت: بیش از ۵۷۰ نفر تاکنون در این کارگاهها شرکت کرده اند.
دکتر لاریجانی به پیشینه مراکز مطالعات و توسعه آموزش در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و برنامههایی که در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شده، مراکز مطالعات دانشگاهها به عنوان مراجع پژوهش در آموزش فعال شده و موجبات جلب مشارکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاهها در پژوهشهای مرتبط با تحول و نوآوری در آموزش را فراهم کرده اند و تعداد زیادی از پژوهشهای حوزه آموزش مورد حمایت قرار گرفته است.
وی تصویب آیین نامه دانش پژوهی آموزشی را نیز یکی از اقدامات مهم برای توسعه فعالیتهای نوآورانه آموزشی ذکر کرد و گفت: بر طبق این آیین نامه که به دانشگاهها ابلاغ شده است، فعالیتهای نوآورانه اعضای هیات علمی دانشگاهها معادل سازی و در ارتقای ایشان محاسبه میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت هدف از این اقدام را جلب مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی در پژوهشهای حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: اعضای هیات علمی به عنوان بدنه اصلی آموزش عالی سلامت میتوانند نقش چشمگیری در ارتقای این حوزه داشته باشند و با شبکه گستردهای که در کشور ایجاد شده در سالهای آتی شاهد اثرات این اقدامات در نظام ارائه خدمات کشور خواهیم بود.
دکتر لاریجانی با تاکید بر اهمیت بهره برداری از نتایج پژوهشها در تصمیمات و سیاستگذاریها گفت: امیدوارم با ارتقای پژوهش در کشور و ترجمان این نتایج در عرصههای مدیریتی، شاهد اعتلا و بالندگی بیش از پیش میهن مان باشیم.