مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی در اختتامیه هشتمین دوره مسابقات مناظره افتتاح میشود.
آقای مهدی کاظمی رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در این نشست گفت: در هشت دوره برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان این موضوع به اثبات رسیده که وقتی باب گفتگو باز میشود، بحرانها کمتر است، "مناظره فرصتی برای یادگیری " را به عنوان مدلی انتخاب کردیم که بتوانیم در خلال آن دانشجوها را آموزش دهیم برای این که دانشجویان این فضای گفت و گوی اخلاقی و منطقی را یاد بگیرند و در کنار این که حرف مخالف را هم خوب بشنود و ممارست باید داشته باشند، اما از ما انتقاد میشود چرا این گفتگو به فضای جامعه راه پیدا نمیکند در حالی که انجام گفتگو نیاز به فضای آرام و عقلانی برای برگزاری دارد و در غیر اینصورت هیجانات کاذب بر آن مستولی میشود؛ به همین منظور نیازمند هستیم که مناظرات را در فضای علمی دانشگاه برگزار کنیم.
وی ادامه با اشاره به این که با مطالعه مدل مسابقات جهانی مناظره، مدل مسابقه مناظره دانشجویان ایران طراحی شد، افزود: در هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران ۶۲۵ تیم از ۲۸ استان و ۱۲ دانشگاه شرکت کردند. پس از مراحل دانشگاهی و استانی، ۵۴ تیم به مرحله منطقهای و نهایتاً ۱۲ تیم به مرحله کشوری راه یافتهاند که این تیمها از ۳۰ آذر تا ۲ دی به رقابت با یکدیگر میپردازند. تاکنون تیمهایی از دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، امام صادق (ع)، فردوسی مشهد و شیراز موفق شدهاند که نشان خواجهنصیر را از آن خود کنند.
همچنین آقای مهدی عباسی، دبیر اجرایی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محور اصلی گزارههای هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران است و بخش عمدهای از گزارههایی که برای مرحله نهایی انتخاب شده بر مبنای بندهای مختلف محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: ۱۲ تیم "فرهنگ" از استان هرمزگان، تیم "خیام" از استان مرکزی، تیم "سروش رازی" از استان کرمانشاه، تیم "گردون" از استان آذربایجان غربی، تیم "مادر" از استان خراسان شمالی، تیم "ئاشتی" از استان کردستان، تیم "در سنگر آزادی" از استان خراسان رضوی، تیم "برهان" و دو تیم "هدف" از استان یزد، آرمان ا دامشگاه خواجه نصیر و ثامن از دانشگاه علامه طباطبایی تیمهایی هستند که به مرحله کشوری راه پیدا کردند و به یکدیگر به رثابت خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: یک مسابقه هم میان بهترین بازندهها که اخلاق را بیشتر رعایت کردهاند در مرحله فینال برگزار میشود و بهترین بازنده انتخاب و معرفی و در مجموع ۱۳ مناظره طی سه روز برگزار خواهد شد.
آقای عباسی در این نشست خبر داد: در اختتامیه این دوره از مسابقات، "مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی، افتتاح میشود. طی هشت سال گذشته تلاش کردیم که به دانشجویان آموزش دهیم و خوب است با وجود این مرکز ارتباط بیشتری میان دانشجویان برقرار شود.
گفتگو؛ شاخص اصلی مباحث فرهنگی/ تمرین شنیدن نظر مخالف و دادن پاسخ علمی
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در نشست خبری هشتمین دورهی مسابقات مناظره گفت: استمرار و تداوم این برنامه خود نشان از اهتمام و اهمیتی باشد که معاونت فرهنگی به موضوع گفت: وگو و مناظره میدهد و اگر بخواهیم برای فرهنگ شاخص اصلی تعریف کنیم، گفتگو شاخص اصلی مباحث فرهنگی است و ما تا نتوانیم این را در جامعه ترویج کنیم شاید گامهای بعدی توسعه فرهنگی را نتوانیم برداریم.
آقای عیسی علیزاده در نشست خبری مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران گفت: وجهه تمایز فعالیتها در جهاددانشگاهی با سایر نهادها و مجموعهها این است که رویدادهایی که در این نهاد تعریف میشود به دلیل ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی کارآمدی که دارد مباحث مبتنی بر نیاز جامعه است؛ یعنی هر فعالیتی برخواسته از یک نیاز جامعه و برای پر کردن یکی از مسایل و مشکلاتی است که در این حوزه تعریف شده است.
وی با اشاره به این که مسابقات مناظره دانشجویان براساس نیاز موجود جامعه از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی پیگیری شد و امسال هشتمین دوره این مسابقات برگزار میشود، افزود: شاید استمرار و تداوم این برنامه خود نشان از اهتمام و اهمیتی باشد که معاونت فرهنگی به موضوع گفت: وگو و مناظره میدهد و اگر بخواهیم برای فرهنگ یک اساس و یکی از شاخص اصلی تعریف کنیم، گفتگو شاخص اصلی مباحث فرهنگی است و ما تا نتوانیم این را در جامعه ترویج کنیم شاید گامهای بعدی توسعه فرهنگی را نتوانیم برداریم.
آقای علیزاده با تأکید بر این که در فرهنگ ایران موضوع گفتگو موضوعی است که از دیرباز مورد توجه مردم بوده است، بیان کرد: شاید رشد مکانهایی مثل قهوه خانهها و اماکنی که مردم و در یک دوران سیاسی کشور به سمت آن میرفتند نشان از نیازی بود که در حوزه اجتماعی مردم به گفتگو داشتند و باید در آن حوزه به گفتگو میپرداختند؛ اما واقعیت این است که متأسفانه در فرهنگ ما چند نکته آموزش داده نمیشود؛ یکی بحث درست شنیدن است، چون اساس گفتگو بر درست شنیدن و تحمل نظر مخالف است و ما تا شنونده خوبی نباشیم نمیتوانیم نظرات درستی در رابطه با یک مطلب ارایه کنیم. شاید یکی از موضوعاتی که مناظرات دانشجویی میتواند آن خلا را پر کند این است که ما شنیدن نظر مخالف و تحمل آن و دادن پاسخ علمی به آن نظر آموزش بدهیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به این که شعرای ما همچون پروین اعتصامی مناظره را به عنوان ابزار القای مفاهیم مورد استفاده قرار میدادند، گفت: متاسفانه سبک زندگی ما باعث شده که این موضوع گفتگو مورد غفلت قرار بگیرد. تعریف این هم در فضای دانشگاه شاید به این دلیل بود که سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی احساس میکرد که نیاز به این است که مسایل دانشگاه در خود دانشگاه مطرح شود و خود دانشجویان دخالت داشته باشند، ولی این مسایل به صورت تریبون آزاد نباشد که دانشجویان نکات را بگویند و هیچ پاسخی شنیده نشود و قضاوتی در مورد نظراتشون ارایه نگردد.
آقای علیزاده درباره شباهتها و تفاوتهای مسابقات مناظره دانشجویان با مسابقات در سطح بینالمللی، افزود: مناظرات ما بومی خودمان است، یعنی پرهیز از یکسری از مسایل مثل تحقیر، توهین و تمسخر و توانستیم بسیاری از استانداردهایی را که در مسابقات مناظره بین المللی وجود دارد در کشور خود بومی کنیم. شاید اساس مناظره بر این باشد که انسان در ابتدا نه خود را حق مطلق بداند و نه باطل مطلق و طرف مقابل خود را هم نه حق مطلق بداند و نه باطل مطلق بداند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم از وجهه اخلاقی به موضوع نگاه کنیم مناظره کار انسانهایی است که خودشان را جایز الخطا میدانند و احساس میکنند که ممکن است در آراء و عقاید خود مرتکب خطا شوند، چون نقطه مقابل گفتگو در حوزه فرهنگی خشونت، جزم اندیشی و نظرات رادیکال است، که جامعهای که در جهت توسعه فرهنگی گام برمی دارد اینها یکی از آفاتش است که اگر ترویج فرهنگ گفتگو نباشد که خودش یک موضوع اخلاقی است به طور قطع نقطه مقابل این حرکت خشونت و جزم اندیشی است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به استقبال از مسابقات مناظره، گفت: در برنامههایی که در سطح فرهنگی انجام میشود معمولا دو دسته از برنامهها مورد استقبال دانشجویان قرار میگیرد یکی از برنامههایی که به نوعی مشارکت و فعالیت دانشجویی در پی دارد و به نوعی یک مهارت را به دانشجویان یاد میدهد و دیگری برنامههایی است که در حوزه اجتماعی میباشد و مناظرات دانشجویی هر دو جنبه این موضوع را دارد؛ یعنی در دانشگاه هم مهارت گفتگو و مهارت شنیدن را به آنها یاد میدهد و همین که به عنوان کار مشارکتی و اجتماعی به این موضوع نگاه میشود.
آقای علیزاده ادامه داد: شاید دلیل استقبال از این برنامه این باشد که اولا فارغ از همه سلایق ما هر گونه نظری را در این برنامه لحاظ کرده ایم و گزارهها صرفا گزارههای تک بعدی در مورد این موضوع نیست و تمام حوزهها را که مورد علاقه هست درون گنجانده ایم و نکته بعدی این است که دانشجویان گزاره را به سلیقه خودشان انتخاب میکنند و اگر میخواهند در مورد گزارهای بحث کنند خود انتخاب میکنند که مخالف گذار یا موافق هستند.
وی اظهار کرد: نکته دیگر این که در مناظره کار تیمی شکل میگیرد و صرفا به عنوان یک کار سخنوری نیست بلکه به عنوان کاری است که پشتوانه علمی دارد و نکته بعدی این که داوران از داوران حرفهای، اساتید و خود دانشجویان هستند. نکته مهم این است که ما در مناظرات به خود گزاره ارزش داوری نمیکنیم و صرفا گزاره برای ما مهم نیست و شیوه مناظره هم مهم است که کدام یک از گروهها توانستند از این ابزار که در اختیارشان قرار گرفته برای القاء مطالبشان بهتر استفاده کنند.
آقای علیزاده بیان کرد: متأسفانه شرایط اقتصادی و معیشتی کشور باعث شده که بعضی از حوزههای فرهنگ آسیب ببیند. اعتقاد داریم اگر ما به خاطر شرایط بد اقتصادی و معیشتی یک سری از حوزههای فرهنگی را مورد غفلت قرار دهیم قطعا لطمهها و صدمههایی خواهیم خورد که بعدها اگر شرایط اقتصادی مطلوب و شرایط سیاسی و تحریمها برداشته شود آن حوزهها دیگر قابل جبران نیست، به همین دلیل و به نظر بنده متولیان این حوزه نباید از حوزه فرهنگی غفلت کنند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان این که در حوزه دانشجویی دو اتفاق باید بیافتد، گفت: یکی این که دانشجویان اخلاقی گفتگو کنند و هم این که اخلاق گفتگو را یاد بگیرند و گفتوگوی اخلاقی داشته باشند و نکته بعدی این که شاید باید مسؤولان تا حدودی ظرفیت خودشان را در شنیدن حرفهای مخالف بالا ببرند. باید مسایل دانشگاه و دانشجو در خود دانشگاه حل شود و اگراجازه ندهیم دانشجویان حرفهای خود را بدون هیچگونه ترس و محافظه کاری بزنند قطعا نمیتوانیم راهحلی برای آن پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: مناظرات دانشجویی تمرین کردن شیوه گفتگو و شیوه مطالعه است که به نظر من این موضوع را باید از دوران قبل از دانشجویی آغاز کنیم و شاید لازم باشد که در دوران آموزش و پرورش و حتی قبل از آن و در کودکی تمرین شده و آموزش داده شود و این که ما باید بتوانیم بر اساس مناظره یکسری محتوا تولید کنیم صرف اینکه ما یک مسابقات مناظره را به صورت سالانه برگزار میکنیم نمیتواند مطلوب جامعه ما باشیم؛ باید بتوانیم در طول سال نشستهای مختلف برگزار کنیم و مباحث مختلف در حوزه ادبیات، تئاتر، فیلم، نمایشنامه و فیلمنامه بر مبنای مناظره آماده و تهیه شود و به محصول برسد تا جامعه هرچه بیشتر به اهمیت این موضوع پی ببرد.
دبیر اجرایی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، تصریح کرد: در این دوره ۱۶ نفر از استادان دانشگاهی کار داوری را انجام میدهند و ۹ نفر از دانشجویان، که از برگزیدگان دورههای پیشین مسابقات مناظره بودند، ما را در داوری همراهی میکنند. داوری مسابقات مناظره براساس شش فصل است و داوران به هیچ وجه بر مبنای موافقت و مخالفت خود با گزارهها داوری نمیکنند. ۳۵ آیتم براساس این شش فصل تنظیم شده و مسائلی مانند اخلاق، فن بیان، احاطه و اشراف به موضوع مورد بحث، خلاقیت در طرح بحث و سؤال، نکتهیابی و ... در داوری مدنظر است.
وی با اشاره به این که مرحله کشوری از سوی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار میشود، گفت: بیش از ۱۰۰ گزاره در اختیار ۱۲ تیم نهایی قرار گرفت و تیمها مواضع خود را به دبیرخانه اعلام کردند و براساس مواضع تیمها کار انتخاب گزارهها برای مرحله کشوری تصمیمگیری شد.