هدف روزنامه گاری داده محور» صرفاً ارائه محتواي گرافيكي با جذابيت هاي بصري بالا نيست، بلكه گزارش كردن و روايت كردن رویدادها به بهترين شيوه هاي ممكن است
پژوهش خبری صدا وسیما: روزنامه نگاری متأثر از عوامل مختلف، اعم از تحولات تکنولوژیکی، گسترش اطلاعات، نیاز مخاطب، اقتصاد نشر، تحولات نسلی و ... است و به طور مداوم تغییر می کند. این تغییرات به شکل گیری انواع روزنامه نگاری منجر می شود. با ظهور فناوری های جدید به ویژه شبکه های اجتماعی روند گسترش اطلاعات شتاب فراوانی گرفته و مخاطبان و کاربران رسانه علاوه بر مصرف کننده، خود به تولیدکننده تبدیل شده اند و حجم وسیعی از اخبار و اطلاعات را به وجود آورده اند که نیاز به گردآوری، تحلیل و تصویرسازی متناسب با اهداف رسانه ای مدنظرشان دارند. از طرف دیگر هر روزه طیف وسیعی از اطلاعات در اختیار فعالان و خبرنگاران رسانه ها قرار می گیرد، این اطلاعات خام است و باید پردازش شود تا فعالان رسانه ای بتوانند براساس ارزش ها و سیاست های خبری خود از آنها استفاده کنند.
افزایش داده ها، به خصوص داده های بزرگ، بهره گیری از آنها را ضروری کرده و ورود داده ها به دنیای روزنامه نگاری، منجر به شکل گیری نوع جدیدی از روزنامه نگاری به نام «روزنامه نگاری داده محور» یا داده نگاری را فراهم کرده است. داده نگاری نوعی از روایت است که با در نظر گرفتن واقعیت های امروز دنیای رسانه یعنی «کوتاه شدن بازه توجه مخاطب» و «عرضه حجم بالای اطلاعات» ، روشی برای «انتقال حجم بالای اطلاعات در زمانی کوتاه» پیدا کرده است. بنابراین به نسبت افزایش داده ها نیاز به کسانی که بتوانند این اطلاعات را به زبانی همه فهم تبدیل کنند، بیشتر می شود.
با ورود به عصر اطلاعات تجزیه و تحلیل دادهها از نیازهای اساسی رسانه است تا بتواند از اطلاعات جهت جریانسازی و گفتمانسازی استفاده کند. همچنین تلویزیون امکانات منحصر به فردی برای تصویرسازی و ارائه تصویر به مخاطبان دارد، که می تواند برای انتقال اطلاعات به مخاطبان از طریق این نوع خبررسانی موفق عمل کند.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهشگر: زهرا فرخی