امسال ۱۹۰کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در مشهد ایجاد شده است که سال آینده ۷۰کیلومتر دیگر به آن افزوده خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پیش
علی اصغر نیشابوری افزود: قرار است تا پایان سال۱۴۰۵ مسیرهای مخصوص دوچرخهسواری در مشهد به ۲۶۵کیلومتر برسد که این امر زودتر از موعد محقق خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت حمل و نقل پاک و انسان محور گفت: نوسازی اتوبوسها و تاکسیهای دارای عمر بیش از ۱۰سال مورد نظر است و امسال یکصد دستگاه مینی بوس نوسازی شده و تا پایان سال جاری نیز ۲۵۰دستگاه تاکسی و نیمه نخست سال آینده هم یکصد دستگاه اتوبوس در مشهد نوسازی خواهد شد.
نیشابوری افزود: توسعه حمل و نقل عمومی همواره در دستور مدیریت شهری است و تا پایان امسال دوچرخه اشتراکی و سیستم جدید دوچرخه همراه با دوچرخههای جدید فعال میشود که زیرساختهای آن نیز در حال آماده شدن است.
رییس گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم گفت: در برنامه سوم توسعه پیشبینی شده بود که ۷۵درصد تردد شهروندان با وسایل حمل و نقل عمومی باشد که اگر این کار انجام میشد و تاخیر نداشتیم با آلودگی هوا مواجه نبودیم.
مهدی نقیبی بیدختی افزود: حمل و نقل انسان محور، ایجاد شرایط مطلوب فنی، اقتصادی، اجتماعی، رفاهی، ایمنی و زیست محیطی برای زندگی شهری است که در این راستا باید حمل و نقل ایمن، ارزان، سریع، با حداقل آلودگی، بدون اسراف در منابع سوخت و با مسیرهای راحت انجام شود.
وی با تاکید بر مدیریت عرضه و تقاضا و بهینه سازی و کنترل، توسعه کمی و کیفی زیرساختها، هدایت شهروندان به سوی استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخهسواری ادامه داد: رفتار رانندگی نیز باید اصلاح شود.
سیزدهمین همایش تخصصی حمل و نقل و ترافیک خراسان رضوی با موضوع "حمل و نقل انسان محور" ۲۵آذر ماه با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و شهرداری مشهد در این شهر برگزار خواهد شد.