بازیگوشی ماهیان کیلکا درآمد 100 میلیارد تومانی صیادان مازندران را به خطر انداخت!
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران ، صیادان کیلکا با 44 شناور سالانه از دریای مازندران بیش از 20 هزارتن کیلکا صید میکنند که نیمی از آن صادرات و بقیه در صنایع غذایی و دام و طیور مصرف می شود.
درياچه خزر با وسعتي حدود 430هزار كيلومتر مربع به عنوان بزرگترين محيط آبي بسته دنيا و بزرگترين درياچه جهان به لحاظ ويژگيهاي منحصر به فردش همواره مورد توجه جهانيان بوده است. اهميت اين درياچه را در وجوه مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي ميتوان برشمرد.
محمودی ازکارشناسان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر می گوید: در بخش جنوبي درياچه خزر و رودخانههايي كه به آن ميريزند يعني سواحل مربوط به ايران 78 گونه و زيرگونه ماهي يافت ميشود و جمعيتي حدود 13 هزار نفر از راه صید اين آبزيان به صورت قانوني و مستقيم امرار معاش مي کنند که اگر صنايع جانبي و شيلاتي و... را نيز به بهره برداران بيفزاييم به جمعيتي بیش از40هزار نفر می رسیم. جمعیتی که هر ساله با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.
مشکلات صیادان مازندرانی
میرنیا از صیادان عضو اتحادیه صیادی کیلکا در بابلسر درباره مشکلات شغل خود با بیان اینکه مشکلات بیمه ای و هزینه ها مهمترین دغدغه او وهمکارانش است خواستار جدیت مسئولان درعمل به وعده ها شد.
رحمانزاده از دیگر صیادان این اتحادیه هم گفت: درشرایط کنونی فقط می توانیم به امرار معاش روزمره فکرکنیم تا دست کم بتوانیم بدهی های خود را بپردازیم.
قلی زاده رئیس اتحادیه صیادان مازندران با تآیید این مسائل از تحقق نیافتن پرداخت 10 درصدی حق بیمه صیادان از سوی دولت، انتقاد کرد و گفت: پرداخت 10 درصدی حق بیمه صیادان مصوب شد که متأسفانه تاکنون عملیاتی نشد.
در کنار این دغدغه ها در سالهای گذشته شاهد کاهش صید ماهیان در سواحل دریای مازندران بودیم که این روند کاهشی نگران کننده است. به گفته پورغلام کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزرپسابهای کشاورزی، فاضلابهای خانگی و صنعتی، برداشت بی رویه شن و ماسه از بستررودخانهها و صید غیرمجاز، رودخانهها را با چالشهای زیادی مواجه نموده است، به طوری که می توانیم بگوییم دیگر تکثیر طبیعی را شاهد نیستیم و آلودگیهای نفتی، فاضلابهای صنعتی و رعایت نکردن مسایل زیست محیطی در دریای مازندران موجب شد نسل برخی از ماهیان مانند کفال کاهش جدی داشته باشد و از سبد صید صیادان خارج شود.
چالش های جدید صیادان
اما چالش دیگری که امسال به دغدغه های صیادان اضافه شد بازیگوشی ماهی هاست! رمضانی از صیادان کیلکای مازندران می گوید: همه ساله برای صید کیلکا به فاصله 30 تا40 کیلومتری آبهای ساحلی می رفتیم و تورهای صید کیلکا را پهن می کردیم اما امسال به دلایل نامعلوم گله های ماهی کیلکا فاصله ای حدود 100 کیلومتر از ساحل دارند که دسترسیبه آنان را بسیار سخت کرده است!
احمدیان از دیگر صیادان کیلکا هم با بیان اینکه سهمیه سوخت هر شناور صیادی کیلکا حدود 3 هزار لیتر است می گوید: این میزان سوخت امسال کاهش یافت و البته مشکل دیگری به آن اضافه شد! زیرا ناچاریم بیش از 100 کیلومتر مسیر دریایی را طی کنیم که مصرف سوخت بیش از 2 برابر شده است که این موضوع را مسئولان پیش بینی نکرده بودند!
کریم زاده هم که بیش از 30 سال صیاد کیلکا است با نگاهی طنز به ماجرا می گوید: ماهیها امسال باهوش تر و بازیگوش تر شدند و دیگر در دسترس ما نیستند! اما جای تعجب دارد که ماهی ها توانستند پیش بینی کنند و خود را با شرایط تطبیق دهند اما مسئولان ما با همه تجهیزات و بررسی های هواشناسی و توصیه ها نه تنها نتوانستند این شرایط را پیش بینی کنند، بلکه الان هم که در جریان مشکلات سوخت صیادان هستند هنوز کاری نکردند!
نادری از پژوهشگران مرکز اکولوژِی دریای خزر در این باره می گوید: شرایط دمای آب برای کیلکا بسیار مهم است و با توجه به این ویژگی می توان گفت که کیلکاها به علت گرمتر شدن آب دریا و نیز زندگی در مناطق خنک تر، ناچار به کوچ به مناطق دورتر از ساحل شدند!
رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران هم با تأیید تغییرات اقلیمی در سالهای اخیر در اکوسیستم خزری می گوید: در چنین شرایطی پدیده مهاجرت گونه های مختلف به مناطق دیگر طبیعی است.
صیادان مازندران با توجه به تأخیر مسئولان در رسیدگی به این مشکلات نامه ای در فضای مجازی منتشر کرده اند که در بخشی از آن آمده: مشکل اصلی این قشر مظلوم ماهی گیر، تهیه سوخت برای رفتن به دریا شده و متأسفانه مسئولان امر بدون تحقیق و کارشناسی کارتهای سوخت صیادان شناور را محدود کردهاند!
پاسخ مسئولان
رجب پور، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی مازندران منطقه ساری در پیگیری این موضوع با بیان اینکه این شرکت مسئولیت مستقیم در تعیین سهمیه ها ندارد گفت : برای حل این مشکل شیلات مکازندران باید از طریق سازمان شیلات کشور اقدام کند تا سهمیه بندی جدید به ما ابلاغ شود و ما آنرا در اختیار صیادان قرار دهیم .
مدیر کل شیلات مازندران هم درباره سوخت ۴۴ شناور صید کیکا گفت : سوخت این شناورها گازوئیل است اما در سهمیه اختصاصی باید تغییراتی اعمال شود.
محمدزاده از پیگیری تامین سوخت شناورهای صیادی خبر داد و افزود: در حال حاضر صیادان کیلکا برای گازوییل مشکلاتی دارند و شرکت های تعاونی پره هم که مصرف شان بنزین است با قیمت آزاد سه هزار تومانی بنزین را خریداری می کنند که با توجه به وضعیت صید ماهی، در واقع به هزینه های صیادی اضافه شده است.
ولی الله محمد زاده با اعلام این که برای قایق های صیادی کارت سوخت تعریف نشده است، ادامه داد: اگرچه هنوز پیگیری ها به نتیجه نهایی نرسیده است اما شیلات ایران در صدد است تا هزینه متوسط مصرف سوخت بنزین در قالب تامین منابع مالی به حساب هر یک از شرکت های تعاونی صیادی پره استان های شمالی واریز کند.
وی تصریح کرد: درباره تامین سوخت مورد نیاز صیادان با مراجع کشوری و استانی مکاتبه شده است و منتظر تصمیم هیأ ت دولت هستیم. این در حالی است که قراراست هیأت دولت در جلسه خود در این باره تصمیم بگیرد.
با توجه به گفته مسئولان وکارشناسان و نیز صیادان مازندران، به نظر می رسد آگاهی نداشتن مسئولان از شرایط صید و نیز بی توجهی به توصیه های کارشناسان هواشناسی و محققان محیط زیست سبب غفلت بزرگ مسئولان از سرنوشت صیادانی شود که نه تنها با مشکلات معیشتی روبرو هستن بلکه این روزها برای مشکلات ساده ای که به راحتی قابل پیش بینی و پیشگیری بود به دردسر بیافتند.