رویداد ملی ایدهبازار فراوردههای بهداشتی، آرایشی، شوینده و سلولزی با هدف توسعه کسب و کارهای این بخش سوم دی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار میشود.
آقای عبدالعظیم بهفر، عضو هیأت علمی سازمان غذا و دارو در خصوص اهمیت این رویداد گفت: با تشکیل سازمان غذا و دارو در سال ۹۰ و با توجه به اهمیت حوزه فراوردههای آرایشی و بهداشتی، ادارهکل فرآوردههای آرایشی و بهداشتی را تشکیل دادیم. بدلیل اهمیت بالای این فرآوردهها و نقشی که در سلامت مردم (از نوزادان تا کهنسالان) ایفا میکند، ضرورت داشت که بررسی این فرآوردهها در یک اداره جداگانه صورت بگیرد؛ بنابراین ادارهکل فراوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تشکیل شد.
وی در خصوص چالش های صنعت فراوردههای بهداشتی، آرایشی، شوینده و سلولزی افزود: به طور کلی برای بررسی چالشهای یک موضوع خاص (در حال حاضر موضوع فرآوردههای آرایشی و بهداشتی) از جنبههای؛ سابقه یا پیشینه، مباحث اقتصادی، مبانی علمی و آکادمیک، مقررات و مباحث رگولاتوری (تبیین سازوکار برای کارکرد دقیق است) آن موضوع، مباحث فرهنگی و جامعه شناختی و بحث آیندهپژوهی آن موضوع و فرآورده خاص پرداخت.
در ادامه آقای عبدالحسین قاسمزاده در خصوص چالشهای این حوزه گفت: بحث ترویج تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در داخل و تلاش برای صادرات این محصولات به خارج از کشور را میتوان مطرح کرد. در واقع این صنعت میتواند در کشور جایگاه مناسبی داشته باشد.
وی افزود: با توجه به این که در منطقه جزو کشورهایی هستیم که در این زمینه از دانش و تکنولوژی بالایی برخورداریم، بنابراین این امکان وجود دارد که به واسطه حضور دانشمندان ارزشمندی که در داخل کشور هستند و امکانات صنعتی خوبی که داریم، این صنعت همه نیازهای داخل را تأمین کند و هم از طریق صادرات برای کشور و صنعتگران ارزآوری داشته باشد.
وی گفت: راهاندازی میز آرایشی و بهداشتی و میز ارتباط صنعت و دانشگاه و همکاری با مراکزی مانند ایدهبازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر کارهایی است که سازمان برای رشد این صنعت در کشور انجام داده است.
آقای شهرام شعیبی در ادامه این نشست در خصوص اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه تصریح کرد: در این رابطه ارتباط صنعت و دانشگاه به تنهایی حائز اهمیت نیست؛ بلکه مثلث ارتباط بین صنعت، دانشگاه و دستگاههای دولتی دخیل در این رابطه مطرح است. منظور از دستگاههای دولتی دخیل، دستگاههایی هستند که قانون به آنها این اختیار را داده است که به نحوی بتوانند در این حوزه دخالت کنند. من فکر میکنم این سه باید با هم در ارتباط باشند. به این دلیل که وقتی فقط صنعت و دانشگاه با هم در ارتباط باشند و دستگاه ناظر دخیل نباشد ممکن است تصمیمی گرفته شود که مورد تأیید دستگاه ناظر نیست.
آقای عبدالعظیم بهفر با اشاره اهدافی که در دومین رویداد ملی ایدهبازار فراوردههای بهداشتی، آرایشی، شوینده و سلولزی دنبال میشود گفت: این فراوردهها را از دو منظر میتوان نگاه کرد. اول بازار داخلی کشور: طبیعی است که در داخل کشور نیازهایی در این زمینه داریم. با توجه به میزان مصرف این فرآوردهها در کشور، جزو کشورهایی هستیم که در آن گردش مالی مناسبی از خرید و فروش این محصولات گزارش شده است. از یک طرف با توجه به این میزان گردش مالی و از طرف دیگر سادهتر بودن شرایط رگولاتوری نسبت به سایر فرآوردههای سلامتمحور، این امکان برای افراد وجود دارد که به راحتی بتوانند وارد این حوزه شده و برای تأمین نیازهای داخلی تلاش کنند.
دوم بازار کشورهای همسایه: اگر بخواهیم مقایسهای در منطقه انجام بدهیم شاید دو کشور باشند که از لحاظ علمی و توانمندی قابلیت تولید محصول در داخل کشور خودشان را دارند. کشور ایران و کشور ترکیه. البته کشور ترکیه از لحاظی نسبت به ایران وابستهتر است و بازار کشور ترکیه از کشورهای اروپایی حمایت میشود. در صورتی که بازار و توانمندیهای ایران همگی به داخل کشور معطوف هستند. پس این قابلیت وجود دارد که در کنار تأمین نیازهای داخلی بتوانیم صادرات این محصولات به کشورهای همسایه را افزایش دهیم.
وی گفت: پس از این دو منظر این فرآوردهها کشش بازار مناسبی دارند و میتوان با تولید فراوردههای آرایشی و بهداشتی اشتغال جوانان و دانشمندان را مدنظر قرار داد. در بخش فراوردههای آرایشی و بهداشتی به راحتی میتوان ایدهای را مطرح کرد که اثبات این ادعای این ایده نسبت به فرآوردههای دارویی آسانتر است. به عنوان مثال برای یک کرم مرطوب کننده، برای اثبات مرطوبکنندگی به ترکیبات و اثر آن اشاره میشود و در مواقع حساس بعضی از آزمایشات کلینیکی برای آن انجام میشود.
آقای دکتر شهرام شعیبی ادامه داد: از اهداف مهم این رویدادها، میتوان به ایجاد جذابیت برای سرمایهگذاران، آشنایی با دانش روز و فرآوردههایی که قابلیت سرمایهگذاری دارند اشاره کرد. این رویدادها فضایی است که تبادل آرا، عقاید و دانش صورت میگیرد و نکات جذابی برای بهرهبرداری به وجود میآید.