کتاب «کودک و میراث فرهنگی» پژوهش و نگارش خانم لیلا کفاش زاده توسط مرکز معرفی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.
به طور قطع هر دوره سنی از کودک نیازهای ویژهای دارد که در آموزش نقش مهمی ایفا میکنند از این رو در این کتاب بررسی میشود که مفاهیم میراث فرهنگی در چه دوره سنی به کودکان قابلیت آموزش و انتقال دارد.
همچنین در این کتاب سعی شده تا انواع میراث فرهنگی (ملموس و ناملموس) و مصادیق آن در بطن زندگی توضیح داده شود.
در سخن نخست کتاب به نگارش نویسنده آمده است؛ مقالهها و کتابهای بسیاری در رابطه با تعریف واژه فرهنگی نوشته و تألیف شده است، اما به راستی فرهنگی را چگونه میتوان معنا کرد؟ چگونه میتوان چکیده سالیان دراز تمدن بشری را به حبس واژگان کشید؟ چگونه میتوان تعریف درستی از فرهنگ را به نسل بعدی منتقل کرد؟
میراث ارزشمند فرهنگی کشور گنج گران مایهای است که باید از آن به خوبی محافظت کرد و دست آیندگان رساند، اما چگونه؟ آموزش این مفاهیم با چه زبانی و در چه فضایی ممکن است؟ در بخش اول این کتاب توضیح مختصری درباره آموزش غیر رسمی به کودکان، ویژگیهای یادگیری کودکان در سنین گوناگون و توانمندیهای آنها برای درک مفاهیم تاریخی و فرهنگی ارایه میشود.
در بخش دوم کارگاههایی به زبانی ساده و بیانی متناسب با سن کودکان تعریف شده است که به کمک آنها بتوان مفاهیم ارزشمند میراث فرنگی به کودکان و نوجوان آموزش داد.
این کتاب با یادداشتهایی از خانمها نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک و ثریا قزل ایاغ پیشکسوت کتابداری و ادبیات کودک در باره اهمیت آموزش میراث فرهنگی و انتقال مفاهیم فرهنگی به نسل آینده به چاپ رسیده است.
کتاب «کودک و میراث فرهنگی» مرجعی برای موزه داران، مربیان، آموزگاران، والدین و تمامی علاقهمندان به حوزه میراث فرهنگی است.