وزیر راه و شهرسازی: بنیاد مسکن در زاهدان و چابهار مستقر شده تا یکبار برای همیشه تا پایان سال آینده پدیده حاشیه نشینی را در چابهار خاتمه دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طرح جامع حمل و نقل و لجستیک، چابهار به عنوان شهر لجستیکی تعریف شده است، افزود: اقتضای این شهر ایجاب میکند که برای کشتیرانی و ظرفیت بنادر آماده سازی صورت گیرد به همین دلیل سازه یک، بندر چابهار تمام شده و مراحل تکمیلی کادر دو درحال گذراندن است.
آقای اسلامی همچنین گفت: در چابهار مهمترین پروژهای که در دستور کار قرار گرفته، خط آهن چابهار به زاهدان است که با برآورد ۴ هزار میلیارد تومان، ۴۲ درصد پیشرفت داشته و رهبر معظم انقلاب موافقت کردند که اعتبار صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان دچار عقب ماندگی تاریخی در حوزه جادهای بوده به همین دلیل احداث راههای اصلی در دستور کار ما قرار دارد، در مورد محور زاهدان به خاش اعتبار مصوب در سال ۹۷ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده درحالیکه حجم پروژه چند ده برابر این عدد است، ما توانستیم این عدد را به ۳۹ میلیارد تومان برسانیم و امسال هم ۶۰ میلیارد تومان برای این طرح تخصیص یافته است.
وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه باندهای دوم را در مناطقی که تردد بیشتر دارند در اولویت قرار گیرد، گفت: تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ کیلومتر به بزرگراههای استان سیستان و بلوچستان اضافه میکنیم.
آقای اسلامی با اشاره به مساله حاشیه نشینی در بندر چابهار، اعلام کرد: ما بنیاد مسکن را در زاهدان و چابهار مستقر و شروع به ساماندهی کردیم تا یکبار برای همیشه تا پایان سال آینده پدیده حاشیه نشینی را در چابهار خاتمه دهیم.
این عضو هیئت دولت با اشاره به حجم تردد جادهای در منطقه چابهار که حداکثر ۲۰۰ کامیون است، افزود: تلفات جادهای ۸ درصد افزایش یافته در حالیکه ترددها نسبت به سال ۹۶ رشد ۱۵۰ درصدی داشته است، همچنین مسافرت هوایی در چابهار ۴ درصد افزایش یافته درحالیکه مسافرت هوایی در کل کشور کاهش داشته است، در واقع تحرک اقتصادی، رفت و آمد و تخلیه و بارگیری اضافهتر در چابهار رخ داده است.
وی همچنین گفت: ما در شرایطی قرار داریم که برای محور ۶۷۰ کیلومتری، بودجه ۳، ۷ میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود و آن را در لایحه سال ۹۸ به ۳۹ میلیارد تومان تبدیل کردیم و تخصیص آن را به ۶۲ میلیارد تومان رساندیم که نشان از اهتمام ما دارد.
آقای اسلامی، افزود: در ۶ ماهه گذشته پیگیری طاقت فرسایی برای تخصیص اعتبار به راه آهن از صندوق توسعه ملی انجام داده ایم، ما مکانهای پرتردد مانند باند دوم زاهدان به خاش و ایرانشهر و چابهار را در اولویت قرار دادیم تا کریدور شمال به جنوب که از مشهد به زابل، زاهدان، ایرانشهر و خاش میآید تکمیل کنیم و به بهره برداری برسانیم تا به موازات آن برای راه آهن اقدام کنیم.
نماینده زاهدان از پاسخ وزیر راه قانع شد
نماینده مردم زاهدان از پاسخ وزیر راه و شهرسازی به سوالش قانع شد.
سوال آقای علیم یارمحمدی درباره توجه به بزرگراههای استان سیستان و بلوچستان بود.
وزیر راه و شهرسازی نیز با توضیح درباره این سوال توانست آقای یارمحمدی را قانع کند و این نماینده سوال خود را به رای نگذاشت.