در هفت ماهه امسال
افزایش پروندههای قصور پزشکی
پروندههای قصور پزشکی نوبت اول در هفت ماه امسال ۳ هزار و ۴۹۰ مورد بوده که افزایش ۸.۴ درصدی داشته است.
به گزارش
خبرگزاري صدا و سيما به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پزشکی قانونی کشور؛ آمار پروندههای قصور پزشکی نوبت اول که در هفت ماه امسال در کمیسیونهای سازمان پزشکی قانونی کشور بررسی شده، سه هزار و ۴۹۰ مورد (با افزایش ۸.۴ درصدی) بوده است.
در هفت ماه امسال از کل پروندههای قصور پزشکی نوبت اول مورد بررسی در پزشکی قانونی هزار و ۹۳۱ مورد تبرئه و هزار و ۵۵۹ مورد نیز منجر به محکومیت شد.
در هفت ماهه امسال بیشترین میزان شکایت در قصور پزشکی نوبت اول با ۵۷۹ مورد مربوط به رشته دندانپزشکی بوده که ۳۷۰ مورد آن به محکومیت و ۲۰۹ مورد به تبرئه انجامیده است.
پس از آن، جراحی زنان و زایمان با ۴۵۴ مورد، جراحی عمومی با ۳۹۶ مورد، جراحی ارتوپدی با ۲۹۰ و پزشکان عمومی با ۲۶۱ مورد بیشترین موارد شکایت را داشته اند.
همچنین آمار شکایت از گروههای پرستاری هفت ماهه امسال ۱۶۹ مورد و شکایت از مسئولان فنی مراکز درمانی ۱۴۸ مورد بوده که به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه پارسال با افزايش ۶.۳ و ۴.۱ درصدی همراه بوده است.
در این مدت میزان شکایت از گروههای غیرپزشکی ۱۳۷ مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال با کاهشی جزئی مواجه بوده است.
مدیرکل امور کمیسیونهای سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص دلایل افزایش شکایات در حوزه قصور پزشکی گفت: در سالهای اخیر شاهد افزایش شکایت از کادر درمانی و جامعه پزشکی بوده ایم که از دلایل آن میتوان به رعایت نکردن اخلاق حرفهای از سوی پزشکان و کادر درمانی اشاره کرد.
وی رعایت نکردن اخلاق حرفهای و پزشکی را از مهمترین دلایل شکایت در بحث قصور پزشکی عنوان کرد و اظهار داشت: مطابق بررسیهای میدانی ۶۰ تا ۷۰ درصد دلایل شکایت از کادر درمانی و پزشکی به موضوع اخلاق حرفهای و پزشکی کادر درمان برمی گردد؛ به نظر میرسد در صورتی که کادر پزشکی و درمانی با بیمار یا همراهان او با رعایت اخلاق حرفهای برخورد کنند و بعد از بروز عارضه به خوبی با آنان صحبت کنند، زمینه کاهش شکایت از کادر درمانی تا حد زیادی فراهم شود.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی همکاران پزشک به دلیل حجم بالای کار یا برخی دلایل دیگر در رعایت اخلاق حرفهای به درستی عمل نمیکنند ضمن آنکه توضیح ندادن در خصوص عوارض اقدام درمانی پیش از شروع درمان خود عامل دیگری در افزایش میزان شکایت است.
دکتر سلحشور تصریح کرد: بهتر است پزشکان پیش از اقدام درمانی در خصوص عوارض احتمالی درمان توضیح لازم را به بیمار ارائه کنند تا وی با آگاهی کامل برای درمان تصمیم بگیرد و بتواند با این آگاهی برای درمان رضایت بدهد.
مدیرکل امور کمیسیونهای سازمان یادآور شد که گرفتن رضایت و برائت آگاهانه از بیمار در خصوص عوارض درمان تنها در صورتی ارزشمند است که قصوری اتفاق نیفتاده باشد، در غیر این صورت هیچ ارزشی ندارد.
وی ارتقای آگاهی مردم از حقوق قضاییشان را دلیل دیگر افزایش میزان شکایت از کادر درمان دانست و افزود: علاوه بر ارتقای آگاهی مردم از حقوق قضایی، آگاهی و دانش پزشکی مردم نیز نسبت به بیماریها با توجه به دسترسی به اینترنت و فضای مجازی بالاتر رفته است و مردم از عوارض بیماریها و کارهایی که ممکن است کادر درمانی در انجام آن کوتاهی کرده باشند، آگاهتر شده اند و همین افزایش آگاهی زمینه ساز برخی شکایتها در حوزه قصور میشود.
وی وضع اقتصادی مردم را یکی دیگر از دلایل نه چندان جدی در بروز شکایت قصور پزشکی عنوان کرد و گفت: گاهی مردم برای جبران هزینههای مالی درمان و نیز جبران عوارض بیماری شکایت میکنند که البته به عنوان دلیل نه چندان قوی مطرح میشود.
دکتر سلحشور با اشاره به اعتماد مردم به جامعه پزشکی و آسیبهایی که خدشه دار شدن این اعتماد به همراه دارد، اظهار داشت: برخی برنامههای غیرکارشناسانه در مورد قصور و خطاهای پزشکی که در رسانهها منتشر میشود این اعتماد را خدشه دار میکند در حالیکه اکثریت قریب به اتفاق جامعه پزشکی وظایف خود را به شکل شایستهای ارائه میکنند و شاید تنها درصد بسیار کمی مشکلاتی در این خصوص داشته باشند.
به گفته وی هرچند پزشکی نیز یک شغل و منبع درآمد است، اما اگر مردم احساس کنند که پزشک مقدم بر درمان و معالجه بیمار، به این شغل صرفا به عنوان منبع مالی نگاه میکند، دچار ذهنیت منفی میشوند و تصور میکنند پزشک در پی درمان آلام و دردهای آنان نیست.
دندانپزشکی، زنان و زایمان و جراحی عمومی در رتبههای اول آمار شکایت
دکتر سلحشور در ادامه با بیان اینکه سه رشته دندانپزشکی، زنان و زایمان و جراحی عمومی معمولا در رتبههای اول آمار شکایت قصور پزشکی قرار دارند، افزود: بالا بودن آمار قصور در رشته زنان و زایمان نه به دلیل زیادی تعداد اشتباهها در این رشته بلکه به خاطر وسعت و اهمیت آن است.
وی ادامه داد: در رشته زنان و زایمان تعداد مراجعهها بسیار بالاست و به دلیل وجود مادر و کودک حساسیت در مورد آن زیاد است، بنابراین در رتبههای بالای شکایت قصور پزشکی قرار دارند و در هفت ماهه سال جاری نیز بعد از دندانپزشکی در رتبه دوم قرار دارد.
به گفته دکتر سلحشور بالا بودن آمار شکایت قصور در رشته دندانپزشکی نیز به دلیل بالا بودن میزان هزینه هاست و اگر اقدامی درست انجام نشود بیمار برای جبران هزینه پرداختی شکایت میکند. در مورد جراحی عمومی هم تعداد زیادی بیماران به این گروه از پزشکان مراجعه میکنند و به همین دلیل جزء رشتههای پرشکایت است.
مدیرکل امور کمیسیونهای سازمان همچنین در خصوص زمان انتظار برای پاسخ دهی به پروندهها در کمیسیونهای پزشکی قانونی اظهار داشت: تلاش ما این است که پروندهها حداکثر تا ۴۵ روز کاری پاسخ داده شود، اما به دلیل کثرت پروندهها و کمبود نیروی انسانی این زمان بیشتر شده، اما برنامه ریزی این است که این زمان را به حداقل کاهش دهیم.