رئیس مجلس با اشاره به اینکه شهید مدرس مجلس را نماد مشروطه و آزادی میدانست، گفت: تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری به مناسبت دهم آذر روز مجلس، با اشاره به خصوصیات برجسته شهید مدرس، گفت: میرزای شیرازی درباره شهید مدرس می گوید، او پاکدامنی اجدادش داشت و قاطبه سیاستمداران آن زمان هم نسبت به این شخصیت، نگاه اینگونه داشتند.
وی با اشاره به اینکه شهید مدرس هم مخالف داشت، افزود: مثلا در نوشته های یحیی دولت آبادی، مرحوم مدرس را به انگلیسی بودن متهم کردند؛ شیخ ابراهیم زنجانی هم در آثارش از این حرف ها زیاد دارد، اما اکثر مخالفان ایشان هم در اینکه شهید مدرس شخصیت مبرز در تاریخ ایران بود، اتفاق نظر دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از ویژگی های شهید مدرس، گفت: قانون و قانون گرایی بسیار مورد تاکید شهید مدرس بود؛ او شاخصِ یک حکومت پیشرفته را قانونگرایی می دانست و یک عبارتی دارد که می گوید، مملکت یعنی حکومت قانون. اگر در مملکت قانون نباشد مملکت نیست.
آقای لاریجانی افزود: این خیلی مهم است که بدانیم اگر کشور می خواهد پیشرفت کند و اسم دولت به معنی واقعی را پیدا بکند، قانون باید حاکم باشد.
رئیس قوه مقننه با اشاره به یکی دیگر از ویژگی های شهید مدرس، گفت: او مجلس را نماد مشروطه و آزادی و محل اتکا ملت می دانست و عبارتی دارد که می گوید، این مجلس را باید به منزله تمامی ایران بدانیم و باید تقدس مجلس را بر هر امری مقدم بشماریم؛ لذا وقتی استیضاح رضاخان را امضاء کرده بود، یکی از عناوین استیضاح رضاخان این بود که او به مجلس شورای ملی توهین کرده بود، لذا برای شهید مدرس قطعی بود که توهین به مجلس توهین به ملت است.
وی افزود: باید امروز بدانیم حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی ها و اراده ملت است؛ گاهی من می بینم در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می شویم، کسانی که هتک مجلس می کنند، باید بدانند این مخالف مرام مدرس و امام خمینی (ره) است.
آقای لاریجانی گفت: امام خمینی (ره) زمانی نمایندگان دوره اول مجلس خدمت ایشان رسیده بودند، گفته بود من خیلی از مجالس را یاد دارم، در برخی از مجالس هم به عنوان تماشاچی رفتم، اما یک نفر امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم؛ الا زمانی که مرحوم مدرس در آن مجالس بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من فکر می کنم این بیان امام، یک آینده نگری در خودش داشت؛ مجلس نمایندگی از کل ملت دارد و تخریب آن تخریب کلیت ملت است. ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند، اگر این هیجانات براساس صدق و مروت باشد خوب است، اما اگر نباشد دیوار کجی است که به سر مردم فرود می آید.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وضع مطبوعات به لحاظ کاغذ و ... خوب نیست.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کاهش بودجه نهادهای فرهنگی در سالهای اخیر، افزود: این نقص درستی است و باید به وضعیت مطبوعات و بخشهای فرهنگی توجه شود چرا که وضعیت مطبوعات به لحاظ کاغذ و ... خوب نیست.
وی گفت: البته منابعی در اختیار وزارت فرهنگ قرار دادیم که کفاف نداد لذا باید در زمان بررسی بودجه به این موضوع نیز فکر شود البته منابع محدودی داریم.
مجلس برای حق اعتراض مدلی طراحی کرده است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای حق اعتراض مدلی طراحی کرده که صنوف مختلف زمانی که اعتراضاتی دارند در جای مشخصی که برای آنها در نظر گرفته شده حضور مییابند.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به رسمیت شناختن حق اعتراضات در کشور باید چگونه اجرایی شود و پاسخ حاکمیت به این اعتراضات باید چگونه باشد، افزود: پس از تجمع، یکی از اعضای هیأت رئیسه و یا اعضای کمیسیونها در بین این افراد حضور مییابند و یا حتی چند نفر از این معترضان به مجلس میایند و مسائل خود را بیان میکنند که بیشتر روزها در کنار پارلمان این افراد مشاهده میشوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون اساسی حق اعتراض را به رسمیت شناخته است، گفت: صدای معترضان را باید شنید و سنجید و برای آن راهحل اندیشید، اما در اعتراضات اخیر عدّهای از سلاح سرد و گرم و حتی تیربار استفاده کردند و میخواستند از این اعتراضات سوء استفاده کنند.
وی با اشاره به تهیه طرحی از سوی برخی نمایندگان در خصوص در نظر گرفتن مکانی برای اعتراضات افزود: اگر در این بخش به قانونی نیاز باشد مصوب میشود، اما مشکلی در این باره وجود ندارد.
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه به خواستههای مردم توجه میشود، گفت: در حادثه اخیر عدهای مجروح شدند و اموال برخی سوخت که بخشهای امنیتی باید این موضوع را بررسی کنند.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا تصمیم افزایش نرخ بنزین میتوانست در زمان و از راههای دیگری انجام شود، افزود: این موضوع میتوانست از راههای دیگری انجام شود، اما مجموعهای که در دولت بود به این جمعبندی رسید و شاید این افراد فکر نمیکردند این موضوع اینقدر تبعات داشته باشد البته این موضوع فرصتی بود تا بازنگری شود که در کدام بخشها نقص وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در موضوع بهینه سازی مصرف سوخت که در شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح بود نمایندگان مورد مشورت قرار گرفتند، گفت: در جلسات مختلف مجلس، بحث یارانهها جدا از سران مطرح شد، ۲ سال پیش جلسهای داشتیم، مهرماه امسال نیز نشستی با حضور نمایندگان برگزار کردیم و همچنین سازمان برنامه و بودجه و همچنین مرکز پژوهشها گزارشاتی ارائه کردند.
وی افزود: از سوی دیگر سازوکاری طراحی شد تا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این مطلب را بررسی کند در هر حال مجلس برای این روش بهینه سازی مصرف سوخت تصمیم نگرفته است. مجلس سال ۸۸ قانونگذاری کرده بود هرچند که اختلاف نظرهایی در خصوص زمان و روش وجود دارد، اما ما در قانون اختیار را به دولت داده ایم و دولت آن را اجرا کرد.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نوروز امسال در مصاحبهای بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه، سیستم بانکی و ... تاکید کردید در شرایطی که شاهد اعتراضات مردمی و اتفاقات تلخ در کشور هستیم آیا شرایط برای اصلاحات دیگر وجود دارد و ضرورت اصلاح ساختاری در حوزه سیاسی امکان پذیر است، گفت: اصلاح ساختاری (مدیریت مصرف سوخت) از این جنس نخواهیم داشت برخی اصلاحات در دولت و نهادهای حکومتی انجام میشود به طور مثال اموال و امکانات بخشهای مختلف قوا و نهادها که حجم گستردهای دارد باید مورد استفاده قرار گیرد این جنس اصلاحات ربطی به آحاد مردم ندارد بلکه استفاده بهینه از امکانات است.
وی ادامه داد: به طور مثال در صندوق بازنشستگی دچار مشکل هستیم این مسئله باید درون دولت اصلاح شود تا مردم از آن بهرهمند شوند.
رئیس مجلس تاکید کرد: اصلاح ساختار از این جنس که مشکلات اجتماعی داشته باشد نخواهیم داشت بلکه لازم است اصلاح ساختاری اقتصادی داشته باشیم که در شرایط تحریمی امکان اجرای تمام آن وجود ندارد، ولی باید برای سازوکار آن فکر شود چرا که میتوانیم در ساختار بودجه وضع بهتری به وجود بیاوریم.
آقای لاریجانی در خصوص اصلاح ساختار سیاسی بیان کرد: اصلاح ساختار سیاسی بحث دیگری است، این سوال وجود دارد که آیا باید قانون اساسی تغییر کند، خودم فکر میکنم تاکنون از همه ظرفیتهای قانون اساسی استفاده نکرده ایم هرچند که قانون اساسی وحی منزل نیست.
وی تاکید کرد: در شرایط آرام و منطقی میتوان اصلاحات کشور را پیش برد و وضع سیاسی را بهتر کرد، قانون اساسی در این زمینه سازوکاری پیش بینی کرده است که میتوان اصلاحات ساختار را رقم زد.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی در خصوص خسارت قطعی اینترنت به کسب و کارهای نوپا افزود: بحث قطع اینترنت توسط شورای امنیت ملی کشور اخذ شده و تصمیمی موقتی بود البته این موضوع زود رفع شد و البته بخشی از قطعی اینترنت منطقهای بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اروپاییها بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نکردند، حال چه نخواستند و چه نتوانستند.
آقای لاریجانی، در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره برجام و اظهارنظر ۳ کشور اروپایی مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران همزمان با پیوستن ۶ کشور اروپایی به اینستکس گفت: نمیتوان گفت که اروپاییها نمیخواهند اقدامی به نفع ایران انجام دهند البته بعضیها معتقدند که آنها نمیتوانند اقدامی را انجام دهند، برخی در داخل کشور نیز با این نظر موافق هستند، اما در هر حال نتیجه آن برای ما یکی است. اروپاییها بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نکردند، حال چه نخواستند و چه نتوانستند. اروپا برای این معادله باید راهحل پیدا میکرد البته برخی از کشورهای اروپایی تکاپوهایی دارند که نمیدانم چقدر منجر به نتیجه میشود.
آقای لاریجانی در توضیح اظهارنظر برخی از کشورها مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران افزود: اگر آنها از چنین مکانیزمی استفاده کنند ما در تعهدات برجامی تجدیدنظر میکنیم، این طورنیست که آنها از هر ظرفیتی استفاده کنند و ما هیچ اقدامی انجام ندهیم. اگر عنصر نامطلوبی در صحنه بینالمللی مقررات را زیر پا بگذارد، سایر کشورها باید مانع از اقدامات او شوند نه آن که به بیقانونیها دامن بزنند. جمهوری اسلامی ایران بیش از یک سال صبر کرد هرچند همچنان معتقدیم راه گفتگو و دیپلماسی باز است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم در خصوص عدم تعیین تکلیف قانون انتخابات مجلس و شفافیت منابع مالی کاندیداها و هزینههای نجومی تبلیغات انتخاباتی در مجلس دهم گفت: ما قانون تصویب کردیم و در آن به کیفیت انتخابات با استانی شدن و افزایش نگاه ملی به مجلس و تعیین چارچوب برای هزینه تبلیغات کاندیداها توجه کردیم، اما شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفت بنابراین مجلس کار خودش را انجام داد. استانی شدن در دورههای مختلف مطرح شده، ما نیز بیش از یک سال و نیم به این موضوع پرداختیم، من با آقای جنتی دبیر شورای نگهبان در این ارتباط صحبت کردم و به ایشان یادآور شدم که مرکز پژوهشهای مجلس به این نتیجه رسیده است.
آقای لاریجانی افزود: آقای دهقان نمایندهای که از مجلس به شورای نگهبان رفت نیز پیگیر موضوع استانی شدن انتخابات بود، علاوه بر صحبت و جلسه با دبیر شورای نگهبان، از آقای کدخدایی و دهقان نیز دعوت کردیم و در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در حضور رئیس کمیسیون به موضوع استانی شدن پرداختیم. در اصلاح قانون انتخابات مجلس علاوه بر استانی شدن به نقش احزاب و گروههای سیاسی نیز توجه شد.
وی گفت: شورای نگهبان به بخش استانی شدن و مواد دیگری از اصلاحات قانون انتخابات مجلس ایراد گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این خصوص نظری داده است. در مجموع مجلس بعد از گذشت یک سال و نیم تا دو سال و صرف زمان یک ماه برای بررسی این موضوع در صحن نظر خود مبنی بر تصویب قانون را اعلام کرد. نمایندگان در ادامه بررسیها با حذف بخش استانی شدن نیز موافقت نکردند و بر مصوبه خود اصرار داشتند.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رضایت مردم تا چه میزان در تصمیم گیریهای کلان کشور نقش دارد و باید داشته باشد، افزود: حتما رضایت مردم یک اصل است، بر همین اساس است که یارانههای غیرعادلانه به ضرر قاطبه مردم است، منتهی باید برای مردم توضیح داده شود.
وی با بیان اینکه کل سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد است، تاکید کرد: اما بعضی اوقات آنطور که در نظر گرفته شده، منعکس نمیشود. در این زمینه رسانهها و اقتصاددانان و خود دولت باید توضیحات لازم را ارائه میکرد.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر رایزنیها با شورای نگهبان در بحث تایید صلاحیتها و اینکه آیا این رایزنیها به نفع جریان خاصی بوده یا خیر؟ گفت: رایزنیها همیشه وجود داشته و بنده به عنوان رئیس مجلس در این سه دوره با خانمها و آقایانی روبرو میشدم که میگفتند توجه کافی نشده و رد شده اند، که ما هم پیگیری میکردیم. در این زمینه گاهی به مقام معظم رهبری نامه مینوشتم که ایشان به شورای نگهبان ارجاع میدادند و گاهی تماسهایی میگرفتیم که حقی ضایع نشود. البته برخی مواقع موثر واقع میشد و در برخی مواقع نمیشد.
وی در ادامه تاکید کرد: در این دوره هم اگر احساس کنیم حقی ضایع شد، طبق وظیفه پیگیریهای لازم را انجام خواهیم داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر حملات پارلمان اروپا به جمهوری اسلامی ایران افزود: پارلمان اروپا همواره در معرض لابی بوده و نظراتی را مطرح میکند که از گذشته هم وجود داشته است. ما در این زمینه از طریق نمایندگان پارلمان مذاکرات انتقادی با آنها داشتیم و تاکید میکنم که این اختلاف نظر وجود دارد.
وی با بیان اینکه اروپاییها در برخی زمینهها رفتار منصفانهای ندارند، تاکید کرد: ما با آنها اختلاف نظر داریم، ما هم کار آنها را نقد میکنیم، با این حال راه بسته نیست و امکان گفت و گو وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برنامهای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با انصراف شما از کاندیداتوری مجلس، مخالفان شما خوشحال میشوند، اما تا چه اندازه این نیامدن را در تحولات مجلس آینده مهم میدانید و آیا قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید؟ گفت: همیشه امیدوارم هم موافقانم و هم مخالفانم خوشحال باشند؛ من فرزند کوچکی از مجلس هستم و از محضر نمایندگان استفاده میکردم، زیرا افراد خبره و کارشناسی هستند و کارهای اساسی انجام میدهند و این عرصه خالی نیست.
وی تاکید کرد: ما دشمن هم نیستیم، در یک نظام کار میکنیم؛ شاید نظرات سیاسی ما متفاوت باشد، اما انقلاب را بحق میدانیم و وظیفهای که بر دوشمان باشد انجام میدهیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اگر علما و مراجع و مردم قم از شما برای تداوم حضور در مجلس درخواست کنند، قبول میکنید؟ گفت: من حتی در مجلس دهم هم نظرم بر این بود که ورود نکنم، اما آن زمان هم بزرگان و آقایان با من تماس داشتند که به نحوی شد که مرا قانع کردند. البته این بار هم برخی از بزرگان و علما نامه نوشتند یا شفاهی صحبت کردند؛ ولی من تلاش کردم آنها را قانع کنم، زیرا ۱۲ سال برای حضور در این عرصه کافی است و به نظرم میآید این، یک تصمیم لحظهای نیست بلکه روی آن فکر کرده ام و امیدوارم همان مسیر ادامه پیدا کند.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا اجرای این طرح بدون اقناع افکار عمومی مناسب بود؟ توضیح داد: همچنان که پیش از این نیز گفتم این موضوع دو وجه داشت؛ یکی مشورتی و دیگری تصمیم گیری. اما آن چیزی که رهبر معظم انقلاب در جلسه خارج فقه فرمودند حق مطلب را ادا کردند و اگر چه برخی حواشی پیرامون جلسه سران قوا مطرح میشود، اما من از زمان اجرای این طرح مطلع بودم و پنجشنبه نیز با آقای رحمانی فضلی درباره آن صحبت کردم؛ حتی چند روز پیش از آن، به نمایندگان در جلسه غیرعلنی درخصوص اجرای چنین طرحی خبر دادم و آقای مصری هم به مجلس گزارش داد.
وی تاکید کرد: توجه به این نکته لازم است که دولت طبق قانون هدفمندی میتوانست این کار را انجام بدهد، اما به دلیل شرایط کشور و حساسیت ها، مشورتهایی را با ما انجام داد، با این حال این طرح پیشنهاد دولت بود، اما در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد که تمامی منابع درآمدی به مردم داده شود.
آقای لاریجانی افزود: من هم معتقدم در مرحله اجرا، اقناع عمومی لازم بود، همچنان که اکنون نیز لازم است و این کار را شما اصحاب رسانه باید انجام دهید، ضمن آنکه به من گفته بودند ستادی در وزارت کشور، مسئول برنامه رسانهای این امر بوده است.
ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه اول در شاخص مصرف انرژی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و ۴۷ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میکرد.
آقای لاریجانی، افزود: در مورد حاملهای انرژی ما در سال ۸۸ قانونی به نام هدفمندی یارانهها با ۱۶ ماده تصویب کردیم که بسیار دقیق بود. این قانون به دولت اختیار داده بود و او را ملزم میکرد ظرف مدتی یارانه مربوط به انرژی و سایر مسائل از جمله آب را شفاف کند و در آن قانون آورده بودیم که قیمتها به چه میزانی برسد حتی گفته شده بود چگونه مصرف شود، قرار بود ۵۰ درصد به مردم، ۲۰ درصد به بودجه و ۳۰ درصد به تولید داده شود، قانون کاملی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در این زمینه ریلگذاری کرده است، اظهار داشت: دولت به دقت موضوع را انجام نداد، در شرایط فعلی و از دو سال پیش موضوع مطرح بود چرا که حجم زیادی یارانه اختصاص داده میشد و به شدت غیرعادلانه بود، بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و ۴۷ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میکرد که از جیب مردم بود و به شدت غیرعادلانه توزیع میشد.
آقای لاریجانی ادامه داد: یارانه بنزین به دهک اول ۱.۲ اختصاص پیدا میکرد و به دهک دهم ۲۵ درصد، به عبارتی دهک دهم ۱۸ برابر استفاده میکرد و در مجموع مصرف بنزین و CNG در دهک اول ۱.۸، در دهک دهم ۳۵ درصد که ۲۰ برابر بود، در مجموع ۳ دهک اول ۱۷ درصد و ۳ دهک آخر بیشترین درصد، این آمار نشاندهنده عدم تعادل است.
وی همچنین گفت: قیمت بنزین یک نمونه بود که طبقات بالا بیشتر استفاده میکردند و طبقات پایین کمتر از آن استفاده میکردند، این مشکل همیشه وجود داشت. در مجلس در خصوص یارانهها بحث داشتیم، قانون اختیار را به دولت داده بود و در شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهاد دولت مطرح شد، البته به این معنا نبود که پیشنهادهای دیگری وجود نداشت. در سال ۹۵ در مجلس به تفصیل جلساتی داشتیم، همچنین در تاریخ ۱۵/۷/۹۸ جلسه داشتیم، در تاریخ مهرماه ۹۸ هم آقای مصری از طرف هیأت رئیسه با مرکز پژوهشها و سازمان برنامه و بودجه جلسهای داشت که حاصل آن جلسه، کتابچهای بود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: حدود هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع میشد که سهم هر خانوار در سال ۵۷ میلیون تومان میشود، برخی خانوارها سهم کمتر و برخی بیشتر، به طوری که برخی خانوارها ۱۰ میلیون تومان و برخی ۳۰۰ میلیون تومان یارانه در سال دریافت میکردند.
آقای لاریجانی افزود: در شورای عالی هماهنگی اقتصاد پیشنهاد داده شد تا چطور شرایط متعادل شود؛ ۳ سناریو وجود داشت، مرکز پژوهشهای مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاداتی دادند در مجلس نیز ۳ ساعت در این زمینه بحث شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: در این شورا از دو وجه مشورتی و تصمیمگیری مباحث مطرح شد، مشورتی از این جهت که نرخها چگونه باشد، چرا که آقا فرمودند مشورت کنید و تصمیمگیری آن چه شد که دولت میخواست و در کل این چارچوب برای دولت است. در شورا تصمیمگیری شد که طبق قانون تنها ۵۰ درصد از اجرای هدفمندی به مردم داده نشود بلکه با توجه به شرایط تحریمی همه درآمد به مردم داده شود.
مسیر پیش از تغییر نرخ بنزین افزایش شکاف طبقاتی را به دنبال داشت
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر پیش از تغییر نرخ بنزین، اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی را به دنبال داشت.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه بندی بنزین، افزود: این مسئله مربوط به امروز و دیروز نبوده و از سال ۸۸ مطرح بود، همچنین این سوال همواره بیان میشد که آیا یارانههای پنهان به اقتصاد کشور لطمه میزند یا خیر و آیا توزیع عادلانه است یا خیر.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه اقتصاددانان برجسته از طیفهای مختلف در زمینه افزایش نرخ بنزین اتفاق نظر داشتند، گفت: مسیری که پیش از افزایش نرخ بنزین دنبال میشد، باعث اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی میشد لذا این اتفاق به صورت یک مرتبه رخ نداد.
وی افزود: در این خصوص بحث علاج مطرح بود و اینکه قانون هدفمندی قانون دقیقی است و دولت باید آن را درست اجرا کند به این معنا که حمل و نقل عمومی، مترو و راه آهن باید تقویت شود از این رو نباید این قانون به صورت یک وجهی اجرا شود بلکه باید همه ابعاد آن مدنظر باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره حضور نیافتن وی در انتخابات در حالی که بسیاری از سیاسیون اعتقاد دارند حیات سیاسی لاریجانی فراز و فرود بسیاری داشت و اینکه به نظر شما لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از نظر سیاسی چه تفاوتی داشته است، گفت: این سوالات رمانتیک است و من وارد نیستم.
آقای لاریجانی افزود: انسانها در مسیر کارها از جمله مسائل سیاسی مانند باقی امور پیشرفت و در زمینههای مختلف تجربه میکنند.
وی گفت: در ۱۲ سالی که در خدمت نمایندگان بودم درس آموختم، تجربه کردم و از نظراتشان استفاده کردم. از جایگاه ریاست مجلس، مشکلات کشور را بهتر دیدم.
آقای لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی شبکه تلویزیونی cbs درباره راهکار پایان تنشها میان ایران و آمریکا، برای از بین بردن تنشها و رفع آن افزود: اراده سیاسی همیشه هست و افرادی هستند که گفت: وگوهایی دارند، اما روش باید اصلاح شود چرا که برخی کشورها تلاش دارند درها را ببندند، اما دیدند که درها بسته نشد و روش گذشته نیز جواب نداد همچنین زمانی میخواستند ایران را از اقدامات خود منصرف کنند که در نهایت اوباما نامهای نوشت و گفت: غنی سازی را قبول میکند و از ما برای مذاکره دعوت کرد لذا اگر مسئولان آمریکایی عقل داشته باشند میتوانند مسئله را حل کنند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره پیرامون اتفاقات اخیر در کشور عراق، گفت: حضور آیت الله سیستانی در عراق و راهبری جامع ایشان جای نگرانی نمیگذارد به خصوص که ایشان به تمامی ابعاد وقوف دارند.
وی افزود: زمانی داعش در عراق فعال بود که جای نگرانی داشت، اما اکنون درباره مسائل داخلی عراق با حضور مرجعیت این کشور جای نگرانی وجود ندارد و ایشان مسائل را حل میکنند و اگر کمکی بخواهند ما نیز به آنها کمک میکنیم و همواره متحد عراق خواهیم ماند و این کشور دارای رجال سیاسی است که مسائل را در درون خودشان حل میکنند.
قانون رفع موانع تولید، یکی از قوانین مترقی کشور است
رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون رفع موانع تولید را یکی از قوانین مترقی کشور در دوران عملکرد مجلس دهم عنوان کرد.
آقای لاریجانی، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره موضوع تحقیق و تفحص چرا به سرانجام نمیرسد؟ گفت: اگر تلاش و ملاحظه کنید متوجه خواهید شد که در بخش تحقیق و تفحص موضوعاتی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان و یا سازمان تأمین اجتماعی در مجلس مطرح و هم اکنون نیز قوه قضائیه در حال رسیدگی است.
وی با بیان اینکه در بخش تحقیق و تفحص به دو بخش تخلف و جرم میتوان اشاره کرد، افزود: در بخش تخلف از سوی کمیسیون ها، نمایندگان مجلس، دولت و دیوان محاسبات پروندهها مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و هم اکنون نیز پروندههای بسیاری از مسئولان قبل و حال در دیوان محاسبات موجود است.
رئیس مجلس گفت: در بخش جرم نیز موارد پس از تحقیق و تفحص به قوه قضائیه ارجاع میشود که از سوی این دستگاه بررسی و رسیدگی میشود.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قوانین رفع موانع تولید در مجلس به تصویب رسیده تاکنون در بُعد قانونگذاری و نظارت چه اقدامی در این ۹ ماه انجام شده است؟ افزود: در بخش رفع موانع تولید که در مجلس تصویب شد، این قانون یکی از قوانین مترقی کشور به شمار میرود.
وی همچنین درباره سوالی در خصوص اینکه بعد از اصلاح قیمت بنزین به عنوان رئیس مجلس به مردم اطمینان دادید که قوه مقننه به کنترل قیمتها و نظارت بپردازد، تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: کمیسیونهای تخصصی مجلس در همان روز به خصوص کمیسیون بودجه و اقتصادی با ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت تشکیل جلسه داد، کمیسیونها در این زمینه همچنان فعال هستند و صحن علنی مجلس نیز با حضور نمایندگان و مسئولان مربوطه در این زمینه جلساتی را تشکیل دادند و به بحث و بررسی پرداختند.
رئیس مجلس با بیان اینکه نظارت و کنترل قیمتها کار سادهای نیست، افزود: در سطح کلان باید رابطه عرضه و تقاضا را تنظیم کرد و در شرایط فعلی تحریم ها، نظارتهایی که باید انجام شود در حال انجام است.
آقای لاریجانی به پیشنهاد فرمانده کل سپاه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت جامعه بسیج در کشور، میتوانیم در بخش نظارت از بسیجیان استفاده کنیم و توصیه کردیم با آموزشهایی که به آنها داده میشود از این ظرفیتها بهره لازم را ببریم.
ارائه لایحه بودجه به صورت دوسالانه خلاف قانون اساسی است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع اصلاح ساختار بودجه که رهبری بر آن تاکید داشتند باید از سوی دولت انجام شود، گفت: ارائه لایحه بودجه به صورت دوسالانه خلاف قانون اساسی است.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجلس در اجرای سیاستهای کلی قانونگذاری که از سوی رهبری ابلاغ شده است، افزود: یک بخشهایی از این سیاستها که رهبری فرمودند قبلا هم در ملاقاتهایی که با نمایندگان داشتند مورد تاکید بود؛ از جمله تنقیح قوانین که در حال انجام است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از قوانین نیاز است که حد و مرزهایش مشخص و یا نظامهای ارزیابی برای قوانین تعیین شود؛ بعد از ابلاغ سیاستهای کلی من جلسهای با معاونت حقوقی دولت، قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشتم، در آنجا کمیتهای به وجود آمد و الان ما منتظر هستیم نتیجه این کمیته اعلام شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش مجلس در اصلاح ساختار بودجه افزود: اصلاح ساختار بودجه به بخشهای مختلف کشور مربوط است و اگر به خاطر داشته باشید سال قبل همین موقعها بود که رهبری اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار دادند. تقریبا در این سه دورهای که من در مجلس بودم تغییراتی که در لایحه بودجه در مجلس رخ داده حدود ۵ درصد بوده است، آیا این خیلی مهم است؟
رئیس مجلس گفت: برخی موارد هم بوده که تغییرات کیفی بوده است مثلا در بخش کشاورزی در باره آبیاری تحت فشار چند سال روی آن مصر بودیم که انجام شود، ولی اینکه در کلان کل لایحه تغییر عمده پیدا کند ما ندیدیم.
آقای لاریجانی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه کاری ضروری است، افزود: این کار باید در دولت انجام شود و لایحهای که دولت میدهد باید به گونهای باشد که ساختار بودجه با آن تطبیق پیدا کند در واقع سازمان برنامه و بودجه باید یک برنامه مدون در این حوزه آماده کند؛ مجلس هم حمایت خواهد کرد.
وی گفت: پیشهاد شده بود بودجه را دوسالانه بدهیم، این با نص قانون اساسی سازگار نیست بنابراین مطالعه دوساله قابل انجام است، اما لایحهای که به مجلس میدهند باید یکساله باشد و یکسری نکات الزامات قانون اساسی است که باید رعایت شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که لابی کردن لزوما امر مذمومی نیست، افزود: ممکن است برخی از دستگاهها مشکلاتشان در دولت حل نشود و برای رفع مشکل سراغ کمیسیونهای تخصصی مجلس بیایند، اما از این موضوع به عنوان لابی یاد میشود در صورتی که طبیعی است دستگاهی که مشکلش حل نشود به کمیسیون تخصصی اش مراجعه میکند و این عیب نیست.
در راس امور بودن، به معنای دخالت در همه امور نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: اینکه یک نهادی (مجلس) که امام (ره) فرمودند در راس امور است، به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند.
آقای لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس همچنان در راس امور است و چرا دیگر شوراها و نهادها، گاهی قانونگذاری میکنند؟ گفت: آیا رهبری که بالاترین مقام اجرایی است در همه امور دخالت میکند؟ نه، بلکه ایشان جهتها را مشخص میکنند و در مرتبه بعدی مجلس، ریل گذاری را انجام میدهد.
وی همچنین افزود: در راس امور بودن به این معنا نیست که مجلس کار دیگر قوا را انجام دهد.
آقای لاریجانی گفت: مجلس دهم، ظرفیتهای خیلی خوبی را در تنوع افکار و بیشتر از مجالس قبلی دارد.
وی با بیان اینکه برخی نهادها در زمان امام (ره) وجود داشتند مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی دیگر نیز مانند شورای عالی فضای مجازی بعدا تشکیل شدند، افزود: انصافا آقای روحانی از وقتی رئیس جمهور شدند دقت میکنند که در اینگونه شوراها قانونگذاری نشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: البته قبلا اینطور نبود و گاهی قانونگذاری میکردند، مثلا درباره ازدواج و تشویق به آن، قانون تصویب میکردند که سکه یا پول بدهند، که بعدا جلوی آن گرفته شد.
آقای لاریجانی افزود: یک مشکلی درباره مجمع تشخیص مصلحت و هیئت نظارت آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی هیئت نظارت مجمع برای سیاستهای کلی تشکیل شد و ساز و کاری در نظر گرفتند که بیشتر جنبه مشورتی داشت و خود مجمع تصمیم گیرنده بود، گفت: در یک سال اخیر در این زمینه مقداری تغییر بوجود آمده و البته این موضوع مشکل دارد و باید حل شود.
رئیس مجلس افزود: سیاستهای کلی را رهبری برای قانونگذاری قید کردند و قرار است که مجلس مرزها را مشخص کند که معاونت قوانین مجلس میخواهد که مرزهای قانونگذاری را با مشورت دیگر نهادها مشخص کند.
آقای لاریجانی گفت: ممکن است در زمینه ایجاد شورای هماهنگی سران قوا سوالاتی باشد که باید گفت، مقام معظم رهبری برای شرایط فعلی فرمودند که ساز و کاری در نظر گرفته شود که در قالب شورای هماهنگی سران قوا متجلی شد.
وی افزود: مقید هستیم که در این شورا قانونگذاری نشود، البته ممکن است ضرورتی در این زمینه بوجود آید، مانند بحران ارز که باید مهار میشد.
آقای لاریجانی همچنین گفت: این شورا نمیتواند جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.
مجلس قانون برنامه ششم توسعه را از نو تدوین کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون برنامه ششم توسعه که دارای نواقصی بود در مجلس دهم از نو تدوین شد.
آقای لاریجانی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد مجلس دهم افزود: در این مجلس کارهای مهمی صورت گرفت و هر سال قانون بودجه تصویب شد و بسیاری از مشکلات هم که دولت آن را در لایحه بودجه لحاظ نمیکرد مانند موضوع کشاورزان و روستائیان، بازنشستگان و بنیه دفاعی کشور، نمایندگان ملاحظات لازم را در آن انجام میدادند.
وی گفت: در این دوره ۱۶۲ قانون تاکنون تصویب شده که شامل ۶۳ طرح و ۹۹ لایحه است و گاهی لوایح ارائه شده دولت بیشتر بوده است.
آقای لاریجانی با اشاره به به برخی قوانین تصویب شده در این دوره افزود: قانون توسعه و اشتغال در روستا، صندوق توسعه و بانکها به منظور سرمایه گذاری، قوانین رفع موانع تولید (که خوب اجرا نشده، اما نفس قانون خوب بوده است)، قانون ارزش افزوده، گازرسانی و آسفالت به روستاها، قانون حفاظت از خاک و هوای پاک هر چند اگر این قانون به خوبی اجرا میشد وضعیت بهتری در موضوع هوای پاک داشتیم از قوانینی است که در این دوره به تصویب نمایندگان رسیده است.
وی گفت: قانون استفاده از منابع ژنتیک، قانون افزایش میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری، قانون حفاظت از محیط بانان و جنگل بانان، حمایت از هنرمندان و صنایع دستی، حمایت از بازنشستگان، قانون صدور چک و قانون تشدید مجازات و تدوین بانکداری که هم اکنون در دستور کار نمایندگان است نیز از قوانین مهم این دوره است.
رئیس مجلس افزود: ۱۶۵ بار از وزیران مختلف در صحن مجلس درباره موضوعات گوناگون دعوت شده که آنها برای پاسخگویی در مجلس حاضر شدند همچنین یک بار سوال از رئیس جمهور و شش بار تحقیق و تفحص در موارد مختلفی همچون ذخیره فرهنگیان، موضوع تأمین اجتماعی، هدفمند سازی یارانهها انجام شده است.
آقای لاریجانی گفت: در ۶ مورد نیز استیضاح دو وزیر در صحن مجلس کلید خورد که دو مورد آن منجر به عدم رأی اعتماد شد.
وی در ادامه به ماده ۲۳۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: همچنین مواردی از تخلفات دستگاهها براساس این قانون در مجلس ارائه شد و کمیسیونهای مختلف مجلس نیز ۳۱ مورد در مسائل گوناگون گزارشهایی در صحن از جمله سیل، پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه، اصل ۴۴ قانون اساسی و مؤسسات اعتباری غیر مجاز ارائه کردند.
رئیس مجلس به جلسات غیر علنی نمایندگان در این دوره اشاره کرد و یادآور شد: ۶۴ جلسه غیر علنی در محورهایی چون آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر امور خارجه، ناآرامیهای اخیر با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی، حادثه تروریستی در مجلس و حرم مطهر، ناترازی بانک ها، فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کشاورزی و مواد غذایی، مسائل اقتصادی و تحریم ها، موضوع ارز و مؤسسات اعتباری مالی غیر مجاز، اف ای تی اف، چالشهای مجازی و هدفمندی یارانهها برگزار شد.
آغاز نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی
نشست خبری رئیس مجلس به مناسبت روز مجلس با حضور حدود ۳۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی، منطقهای و بین المللی در محل مجلس شورای اسلامی آغاز شد. ۹۷ نفر از نمایندگان رسانههای شرکت کننده در این نشست خبری از شبکههای منطقهای و بین المللی هستند. رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست خبری ضمن تبیین جایگاه مجلس به سوالات خبرنگاران در خصوص مسائل مختلف داخلی، منطقهای و بین المللی پاسخ میدهد. این نشست خبری به صورت زنده و مستقیم از شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال پخش است.