رئیس پلیس راهور: مدیریت ترافیک، ایمنی تردد و ارائه خدمات مطلوب از برنامههای اولویتدار پلیس است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سردار سیدکمال هادیانفر در حاشیه نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالانه دو بار نشست تخصصی روسای پلیس راهور و راه ستادی و استانهای کشور با هدف بررسی عملکرد گذشته و ابلاغ برنامههای اولویت دار برگزار میشود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اعلام کرد: متأسفانه سال گذشته ۱۷ هزار نفر در تصادفها، جان خود را از دست دادند و ۳۶۵ هزار نفر مجروح و مصدوم شدند، بنابراین همچنان کاهش تصادفها و جان باختگان جادهای را به عنوان یک رویکرد و اولویت جدی دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: امروز علاوه بر برگزاری نشست سالانه، افتتاح مرکز همایشهای پلیس راهور ناجا، سایت جدید این پلیس و افتتاح گشتهای کنترلی را نیز در دستورکار داریم.
این مقام عالی انتظامی در تشریح کارکرد گشتهای کنترلی گفت: گشتهای کنترلی در واقع یکی از رویکردهای جدید این پلیس در راستای کاهش تصادف هاست و فعالیت گشتها بیشتر در مناطق کوهستانی و سخت گذر است، از طرفی امروز ۱۲۰ دستگاه خودرو REW۴ برای نقاط سخت گذر و ۵۰ دستگاه خودرو سراتو در حوزه پلیس نامحسوس به ناوگان خودرویی راهنمایی و رانندگی ناجا اضافه میشود.
سردار هادیانفر در پاسخ به این سوال که منظور از سایت جدید پلیس راهور چیست؟ پاسخ داد: در واقع این سایت، همان سایت قبلی www.rahvar120.ir است و تغییرهای فنی و قابلیتهای جدیدی بر آن اضافه کردهایم، تغییر شکل، ظرفیتها و قابلیتهای سایت جدید برای ارائه خدمات بهتر به مردم است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت آن میتواند در کاهش تصادفها موثر باشد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: براساس گزارشهای دریافتی هنوز کاهش مصرف سوخت با اجرای این طرح در کشور محقق نشده، پیش از این مصرف روزانه بنزین در کشور ۹۴ میلیون لیتر بوده است در صورتی که طی دو روز گذشته (پریروز) این مصرف افزایش داشته و به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.
وی اضافه کرد: براساس مطالعهها و گزارشها، در برهههای پیشین، اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و افزایش قیمت آن تقریبا معادل ۳ درصد در کاهش تصادف ها، اثربخش بوده و این ۳ درصد عددی حدود ۵۵۱ نفر است و این اثربخشی محدود به یک دوره زمانی "یک ساله" بوده و بعد از یک سال اثربخشی آن کمتر میشود، در واقع باید بگویم اثربخشی اجرای این طرح در کاهش تصادفها خیلی زیاد نیست و حدود ۲ تا ۳ درصد است.
سردار هادیانفر در ادامه با بیان اینکه ۲۱۷ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در کشور داریم، بیان کرد: ۳۴ میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد میکنند این در حالی است که میدانیم ۳ عامل مهم انسان، خودرو و راه در وقوع تصادفها موثر هستند؛ بنابراین باید با رویکردهای نوین به سمت کاهش تصادفها و جان باختگان جادهای برویم و راهکار تحقق این مهم "هوشمندسازی پلیس" است.
وی اضافه کرد: علاوه بر هوشمندسازی پلیس، تحلیل دادهها از روند تصادفها و جان باختگان سالهای گذشته میتواند در آسیب شناسی و آینده پژوهی به ما کمک کند.
این مقام عالی انتظامی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره روند شماره گذاری خودروهای ناایمن در سال آینده عنوان کرد: دو خودرو "پراید" و " ۴۰۵" بیشترین آسیب را در تصادفها دارند؛ بنابراین طی مذاکرههای جدی با مسئولان مربوطه به این نتیجه رسیده ایم که این دو خودرو در سال آینده شماره گذاری نشوند و قطعا تحقق این موضوع را دنبال میکنیم و این میطلبد که یک خودروی مناسب و ایمن، جایگزین این دو خودرو شود.
مطالبه جدی راهور از شهرداری برای توسعه دوربینها
سردار هادیانفر در ادامه اظهار داشت: باید به سمت اقدامات "اثربخش" برویم و با این رویکرد، "مدیریت ترافیک، تسهیل و ایمنی در تردد و ارائه خدمات مطلوب به مردم" را دنبال و اجرایی میکنیم.
وی با اشاره به اهمیت توسعه "انضباط ترافیکی" بیان کرد: "انضباط ترافیکی" سرمنشأ "نظم اجتماعی" است و تحقق این مهم، نماد بالندگی و توسعه یافتگی هر کشوری است در واقع اگر ترافیک کشوری "نظام مند" باشد بیانگر این است که آن کشور توسعه یافته است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه "انضباط ترافیکی" از مقولههایی است که باید به صورت جدی به آن بپردازیم، تأکید کرد: امروز تصادفها، معادل ۸ درصد از تولید ناخالص ملی به کشور خسارت وارد و هر تصادف فوتی و جرحی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۵.۲ میلیارد تومان زیان به کشور تحمیل میکند.
این مقام عالی انتظامی با تأکید بر اینکه باید سمت و سوی کاهش سوانح، تصادفها و جان باختگان جادهای به صورت جدی و هدفمند حرکت کنیم، افزود: سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در تصادفها، جان خود را از دست دادند، این در حالی است که در این بازه زمانی (سال گذشته) ۳۶۵ هزار نفر در جریان سوانح جادهای مجروح و مصدوم شدند و تقریبا با این اعداد در مییابیم که طی یک سال، ۳۶ هزار نفر به دلیل تصادف بر روی صندلیهای چرخ دار نشستند و اینها تنها بخشی از آسیبها و خسارت سوانح جادهای کشور است.
سردار هادیانفر ادامه داد: در اواخر سال ۸۴ و اوایل سال ۸۵ بالغ بر ۲۷ هزار نفر کشته در تصادف داشتیم و امروز این عدد به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است بنابراین باید ابعاد مختلف موضوع را بررسی کنیم و ببینیم با چه روند و فرایندی به این کاهش ۱۰ هزار نفری رسیده ایم.
وی با بیان اینکه انسان، راه و خودرو سه عامل اصلی در وقوع تصادفات است، این سوال را مطرح کرد که نقش "مدیریت" در کاهش سوانح جادهای چیست؟
سردار هادیانفر اضافه کرد: مدیریت از کلان تا پایینترین ردهها میتواند در کاهش تصادف و تلفات جادهای نقش اثرگذاری داشته باشد اگر در حوزههای مختلف هم افزایی و تعامل داشته باشیم و این تعاملات پیرو "مدیریت اثربخش" باشد؛ میتوانیم به اهدافمان برسیم. ۳۳ دستگاه در کاهش تصادف و تلفات جادهای نقش جدی دارند و در این میان هم افزایی دستگاه هایی، چون اورژانس، شهرداری ها، پلیس، راهداری و ... بسیار حائز اهمیت است.
این مقام ارشد انتظامی خطاب به روسا و مدیران راهور ستادی و استانی تأکید کرد: نقش شما در کاهش تصادف، انکارناپذیر است، بنابراین مسئولیت و سهم خود را دست کم نگیرید، چرا که یک نقش و اثرگذاری "کاریزماتیک" میتواند به کاهش سوانح جادهای کمک کند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، تحرک در نیروی انسانی و لجستیکی سازمانی را نیز از مولفههای مهم در کاهش تصادفها برشمرد و افزود: در کنار اینها باید به سمت ارتقاء فرهنگ ترافیک برویم و این مهم جز با بهره مندی از برنامهها و بستههای آموزشی، اقدامهای رسانه ای، بهره مندی از ظرفیت و مشارکت مردم محقق نمیشود.
سردار هادیانفر با اشاره به نقش همیاران پلیس در کاهش تصادفها خاطر نشان کرد: همیاران پلیس در کاهش تصادف سهم ۱۸ درصدی داشتند و این بیانگر اثار اقدامهای اجتماعی و فرهنگی است.
این مقام عالی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن زد و خاطرنشان کرد: در تیرماه سال ۱۳۸۶ بنزین افزایش قیمت داشت، اما اثربخشی این افزایش قیمت در کاهش تلفات جادهای حدود ۳ درصد بود و این اثربخشی بعد از یک سال از دست رفت.
وی یادآور شد: در آن سالها همزمان با افزایش قیمت بنزین و اجرای طرح سهمیه بندی سوخت شاهد بودیم که مردم در روزهای اول به سمت مدیریت مصرف رفتند و مصرف بنزین روزانه ۷۴ میلیون لیتر بود، اما با نزدیک شدن ایام نوروز این میزان مصرف افزایش یافت و در واقع اثربخشی سهمیه بندی از بین رفت.
وی تاکید کرد: به نظر میرسد اجرای چنین طرحهایی در کنترل ترافیک یا کاهش تصادف جادهای و جان باختگان اثربخشی آنچنانی ندارد و ممکن است در روزهای آغازین اجرای این طرح، مصرف کاهش یابد، اما این شرایط پایدار نمیماند بنابراین باید راهکارهای دیگری نیاز است.
سردار هادیانفر تأکید کرد: اصلاح قوانین به طوری که بازدارندگی ایجاد کند در کنار برخی رویکردهای دیگر میتواند به کاهش تصادف کمک کند. متأسفانه امروز شاهدیم که قوانین ما بازدارنده نیست یا اثرگذاری پیشگیرانه ندارد، از طرفی در حال حاضر واردات خودرو و قطعات آن ممنوع است؛ این در حالی است که شاهدیم در کشور برخی خودروهای "ناایمن" همچنان در خط تولید هستند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: براساس تحلیل تصادفها، دو خودرو پراید و ۴۰۵ بیشترین آسیب را در تصادف جرحی و فوتی دارند و ما موضوع خارج شدن این خودروها از خط تولید را به جد دنبال میکنیم و طی مذاکرات با مسئولان خواستار این هستیم که خودروهای ایمنتر با قیمت مناسب به ویژه برای قشر آسیب پذیر جامعه تولید شود.
عالیترین مقام انتظامی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به عزم جدی این پلیس برای کاهش سوانح و حوادث ترافیکی خاطر نشان کرد: تحول "سیستمی" و حرکت به سمت "هوشمندسازی" میتواند در کاهش تصادفها، نقش اثرگذاری داشته باشد.
وی اضافه کرد: باید به سمت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی "آی تی" و "آی تی اس" برویم چرا که باوجود محدودیت زیرساختها نمیتوانیم تصادف و سوانح را کنترل کنیم؛ بنابراین آنچه که میتواند به کمک مان بیاید؛ بهره مندی از فناوریهای جدید در حوزه "آی تی" و" آی تی اس" است.
سردار هادیانفر با بیان اینکه سهمیه بندی بنزین در کنترل ترافیک معجزه نمیکند، اشاره کرد: نمیتوانیم از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین انتظار معجزه داشته باشیم یا بخواهیم مشکلها با اجرای طرحهای این چنینی برطرف شود بلکه باید به سمت و سوی تحول سیستمی و تغییر تفکر و رفتار ترافیکی برویم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطر نشان کرد: امروز ۲۱۷ هزار کیلومتر طول جادههای کشور است که از این میان ۴۵ هزار کیلومتر، راه و جاده اصلی است؛ این درحالی است که ما هزار و ۴۷ شهر داریم، و طی ۴۰ سال گذشته در ۷۰۷ شهر هرگز مستقر نبوده ایم، آیا با روشهای سنتی میتوانیم همه مسیرها را کنترل و مدیریت کنیم؟!
سردار هادیانفر با تأکید بر اینکه باید زاویه دید و نگاه مان را به مدیریت ترافیک تغییر و به سمت تحول سیستمی برویم، ادامه داد: بهره مندی از "دادهها "و "اطلاعات" موجود از روند تصادف و سوانح جادهای در سالهای گذشته میتواند به مدیریت منابع چه از نظر انسانی و چه از نظر تجهیزاتی و تزریق آنها در مناطق آسیب زا کمک کند و لازم است از شهرداریها توسعه دوربینها، ارسال اطلاعات خام دوربینها به راهور، امکان چک اپراتوری پلیس راهور و ... را مطالبه کنیم.
عالیترین مقام انتظامی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه خدمات دهی مطلوب به مردم از اولویتهای جدی ماست، خاطر نشان کرد: این خدمات دهی باید بر مبنای "پیش بینی پذیری" باشد، یعنی مردم بدانند پلیس راهور چه خدماتی میدهد و چگونه باید این خدمات را دریافت کنند، شیوه ارائه خدمات ما باید روشن و شفاف باشد.