اعتباربخشی دورههای آموزشی در رشتههای تخصصی و فوق تخصصی، علوم پایه، داروسازی و دندانپزشکی آغاز شد.
وی با اشاره به اهمیت آموزش علوم پزشکی به عنوان یکی از حوزههای زیربنایی کشور گفت: دانش آموختگان رشتههای علوم پزشکی با جان افراد سر و کار دارند و به همین دلیل آموزش در این حوزه از حساسیت خاصی برخوردار است.
آقای دکتر لاریجانی با اشاره به هزینههایی که برای تربیت یک دانشجوی علوم پزشکی صرف میشود، افزود: دانشجویان این رشتهها علاوه بر کلاس درس و آزمایشگاه، که در سایر رشتهها نیز مورد نیاز است، به بسترهای بالینی برای آموزشهای مهارتی نیز نیاز دارند که این بسترها شامل بیمارستان ها، درمانگاه ها، شبکههای بهداشت و درمان میشود.
وی در ادامه بر توجه به کیفیت در کنار کمیت در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: اعتباربخشی یکی از نظامهای کیفی نوین در حوزه آموزش عالی است و خوشبختانه طی چند سال گذشته دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی کشور اعتباربخشی شدند.
وی گام بعدی در اجرای برنامه اعتباربخشی را اعتباربخشی دورههای آموزشی دبیرخانههای حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: اعتباربخشی برنامه پزشکی عمومی از چندی پیش آغاز شد و تیمی از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی طی جلساتی به بررسی این فرایند پرداخته و در نهایت موفق به اخذ تاییدیه فرایند اعتبار بخشی پزشکی عمومی برای مدت ۱۰ سال شدیم. این بدان معنی است که اعتباربخشی برنامه پزشکی عمومی که در داخل کشور صورت میگیرد مورد تأیید و به منزله اعتباربخشی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است.
آقای دکتر لاریجانی گفت: در پی این اقدام آئین نامه فرایند اعتباربخشی دورههای آموزشی دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی، دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی و دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی تدوین شده است.
وی از تصویب آیین نامه اعتباربخشی دورههای آموزشی این دبیرخانهها در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: آیین نامهها توسط وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده و فرایند اجرای آن به زودی آغاز میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در فرایند اعتباربخشی رتبه بندی دانشکدههای مجری دورههای آموزشی هدف نیست. بلکه هدف بررسی استانداردهای آموزشی در دانشکدهها و اصلاح موارد متغیر با این استانداردها با کمک دبیرخانههای حوزه معاونت آموزشی است.
وی گروههای آموزشی در دانشکدههای مجری برنامههای آموزشی را مخاطب اصلی آیین نامههای اعتباربخشی ذکر کرد و گفت: در این آیین نامه ساختار اعتباربخشی، فرایندها و نوع رأی و نحوه تجدیدنظرخواهی و اصلاحات مشخص شده است.
آقای دکتر لاریجانی گفت: دبیرخانه مربوطه در این معاونت به همراه دبیرخانه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی مسؤولیت مدیریت فرایند اعتباربخشی را با همکاری دانشگاههای مجری دورههای آموزشی بر عهده دارند.
وی به اجرای اعتباربخشی در دو مرحله خودارزیابی و ارزیابی بیرونی اشاره کرد و گفت: دانشگاههای علوم پزشکی مجری دورههای آموزشی موظفند باتوجه به رأی صادره نسبت به ارتقای مستمر کیفیت برنامههای آموزشی اهتمام ورزند و دبیرخانه مربوطه در حوزه معاونت آموزشی بر این امر نظارت دارد.