وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ضابطه قیمت گذاری کالاهای انحصاری را شورای رقابت تعیین می کند اما اعمال این قیمت گذاری را سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان انجام می دهد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مهدی غضنفری در حاشیه دهمین همایش جایزه تعالی سازمانی در جمع خبرنگاران افزود: این رویه پابرجاست مگر اینکه در جلساتی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با شورای رقابت دارد به نتیجه دیگری دست یابند، البته هر دو دستگاه در تعامل با یکدیگر هستند.
وی درباره اقدامات انجام شده به منظور کاهش قیمت خودرو گفت: پس از دستور رئیس جمهور و نگرانی مجلس، هر دو خودروساز به منظور بررسی راهکارهای کاهش قیمت کار خود را از دیروز آغاز کردند.
غضنفری در پاسخ به پرسشی که خودروسازان از مشتریانی که قبلاً ثبت نام کرده اند قیمت بیشتری طلب می کنند افزود : جزئیات بیشتر را باید سازمان حمایت اطلاع رسانی کند اما برخی از پیش فروش ها قطعی و برخی دیگر با قیمت های آتی بوده است و سازمان حمایت باید در حمایت از مصرف کننده پیگیری کند تا حقوق مشتریان ضایع نشود.
وی درباره وضع تولید کشور گفت: امسال تولید محصولات در برخی بنگاه ها به دلیل نوسانات ارزی و همچنین در اختیار قرار نگرفتن تسهیلات، با تنگناهایی مواجه بوده است، همچنین با افزایش نرخ ارز، ال سی هایی که با 10 تا 20 درصد اعتبار اولیه گشایش می شد اکنون با 130 درصد اعتبار اولیه گشایش می شود که موجب شده است شرایط تولید مانند قبل نباشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولید کنندگان خواست هزینه های تولید را کاهش دهند و با فروش اموال و دارایی های مازاد، سرمایه در گردش خود را تأمین کنند.
غضنفری در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت های صادرات محصولات پتروشیمی گفت: هر محصول پتروشیمی که بازار داخلی را تأمین کرده است محدودیتی برای صادرات ندارد و اگر موارد این چنینی وجود دارد مراجعه کنند.
وی افزود: تنها محدودیت این است که مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان داخلی تأمین شود.
غضنفری با بیان اینکه جایزه تعالی سازمانی، امکان بازبینی و اصلاح فرایندها را در سازمان ها فراهم می کند گفت: شرکت های برتر در این همایش در مسیر خدمات دهی به مشتریان، مدیریت مطلوبی داشتند و توانستند با نظارت بر کالاها و خدمات خود رضایت مشتریان را کسب کنند.
وی افزود: بدون حفظ کیفیت، قیمت و مشتری مداری، سازمان ها نمی توانند عملکرد موفقی داشته باشند.
سودآوری بنگاهها از فرصت نوسانات ارزی؛ عامل تضییع حقوق مردم
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: نوسانات نرخ ارز اگر چه سودآوری برخی بنگاه ها را در پی داشته اما ممکن است این اشتباهات سازمانی منافع ملی را فدا کند.
مهدی غضنفری افزود: برخی بنگاه های تولیدی به دلیل افزایش قیمت ارز با رشد سهام در بورس مواجه شده اند که اگرچه این شاخصی ارزشمند است اما باید این سئوال را مرور کنند که چنانچه قیمت ارز به حالت سابق برگردد، آیا باز هم آمادگی دارند در این بازار ممتاز باقی بمانند.
وی اضافه کرد: استحکام درون سازمانی بنگاه ها نیازمند نگاه عملیاتی است و این نگاه باید با دیدگاه راهبردی همراه شود که البته دیدگاه راهبردی دارای دو مشخصه است که مهمتر از همه درک مناسب تهدیدها و فرصت های محیطی است.
غضنفری گفت: بنگاه ها باید به این نکته توجه داشته باشند که در تلاطمات ارزی ممکن است منافع ملی به دلیل اشتباهات سازمانی آنها فدا شود چرا که این خطر وجود دارد که با بالا رفتن نرخ ارز بنگاهها نه به قیمت توانمندی بلکه به قیمت از دست دادن بخشی از منافع ملی و حقوق مردم رشد کنند.
وی افزود: با رخ دادن اتفاقی در فضای کسب و کار دیگر همه چیز سر جای خود نخواهد بود اما ممکن است در این میان فرصتهایی رخ دهد که استفاده از آن اگرچه سودآور است ولی ممکن است خانمانسوز باشد.
وزیر صنعت اضافه کرد: زمانی که زنجیره ای از فعالیتهای تولیدی در بنگاه های مختلف منجر به افزایش قیمت می شود بازاری انحصاری به وجود خواهد آمد که هرکس در ذهن خود سودآوری را از آن دنبال می کند درحالی که این سودآوری از طریق ناملایمات فضای کسب و کار به دست آمده و در نقطه ای دیگر ممکن است به ضرر فرد سودجو باشد.
غضنفری خودداری از کسب سودهای اینچنینی را به نفع کشور دانست و تاکید کرد: سازمانهایی می توانند آینده را بسازند که خود را ساخته باشند؛ به این معنا که فرآیندها را کیفی کنند، هزینه ها را به حداقل رسانند و به سلایق و ذائقه های مشتری توجه دارند.
وی ادامه داد: سازمانی پیشرو است که بتواند از معابر سختی که تحریم پیش روی آن قرار داده است عبور کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هر گرهی که از سوی بنگاه های ایرانی با بنگاه های جهانی زده شود، بندی از تحریم را باز خواهد کرد اما باید مطمئن بود هر جا گره ای باز می شود به طور قطع دشمنان بند دیگری از تحریم به پای اقتصاد ایران خواهند بست که باید برای آن تدبیر شود.
دهمین همایش جایزه تعالی سازمانی در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.