آسفالت راههای روستایی قزوین، نیازمند بودجه ۷۵۰ میلیارد تومانی است این در حالی است که سالیانه چیزی حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت محورهای ۶ شهرستان استان تأمین میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، جواد حق لطفی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان دیشب در برنامه بی حاشیه با اعلام این خبر گفت: از ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راههای استان قزوین، ۲ هزار و ۶۴۰ کیلومتر آسفالت و ۶۷۰ کیلومتر نیز شوسه است و بر همین اساس، این استان جزو استانهای میانه به بالاست. وی افزود: در حال حاضر نیمی از راههای روستایی استان آسفالت است و در حالی که عمر متوسط آسفالت در محورهای روستایی ۵ سال است، اما بیش از ۴۰ سال از عمر آسفالت جادههای روستایی استان میگذرد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان به موضوع فرسایش آسفالت در محورهای روستایی اشاره کرد و افزود: با توسعه روستاها و فراهم شدن زیرساخت ها، هم حجم تردد هم زیاد شده است و در برخی نقاط شاهدیم که کامیونهای معادنی که در مناطق روستایی اکتشاف شده اند، با بارهای غیرمجاز از این مسیر عبور کرده و فرسایش آسفالت را تشدید میکنند. حق لطفی، با بیان اینکه نگهداری سالیانه از راههای روستایی چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از این میزان تنها ۱۰ درصد آن تأمین میشود، تصریح کرد: نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا تمامی راههای روستایی استان آسفالت شوند و امروزه ۶۷۰ کیلومتر از راه روستایی شوسه استان، نیازمند روکش آسفالت هستند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان، اشارهای هم به آغاز طرح ابرار از سوی وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت کردن جادههای روستایی در مناطق محروم داشت و گفت: منطقه طارم، یکی از مناطق کمتر برخودار از راه روستایی است و برای رفع این مشکل ۳ اکیپ شامل ۳۰ دستگاه ماشین آلات اداه کل راهداری و حمل و نقل جادهای در بخشی از راههای روستایی آن منطقه در حال کار هستند. وی افزود: از مرداد ماه تا به امروز بیش از ۳ هزار تن آسفالت در راههای روستایی و لکه گیری راههای شهری استفاده شده است. حق لطفی با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر از راههای روستایی، نیازمند رسیدگی روزانه است، گفت: امسال ۲۰ کیلومتر گاردریل در راههای استان نصب شده است و تمام دستگاههای متولی استان در تلاش هستند تا مشکلات راه روستایی برطرف شود. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بر همین اساس، اولویت اول این اداره کل را آسفالت و یا ایمن سازی جاده ها، نقاط پرتصادف و دارای تصادف عنوان کرد و گفت: این امر تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد. کاهش تصادفات منجر به فوت و خسارت سرهنگ بیگلری، فرمانده پلیس راه استان هم که به صورت تلفنی با برنامه بی حاشیه گفت: وگو میکرد درباره آخرین تلاشها برای کاهش تصادفات در محورهای استان گفت: با اقدامات خوبی که در ۴ سال گذشته انجام شده است، شاهد کاهش تصادفات منجر به فوت و خسارت در جادههای استان بودیم. فرمانده پلیس راه استان با بیان اینکه بخشی از تصادفات استان مربوط به راه روستایی است، خاطرنشان کرد: پلیس راه با گشت زنی در راههای استان، نواقص را شناسایی کرده و به اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای اطلاع رسانی میکند. وی افزد: به دلیل صعب العبور بودن جادههای روستایی در الموت، مشکلات برخی از راههای روستایی و قوس جادهها که به گاردیل نیاز داشتند، به اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای اطلاع رسانی شد و با اقدام به موقع آنها برای رفع این نواقص، میزان تصادفات و یا انحراف خودروها به سمت دره ها، کاهش پیدا کرده است. سرهنگ بیگلری، گلایهای هم از صاحبان معادن در استان داشت و گفت: معادنی که در روستاها احداث شده اند، باید جاده خصوصی احداث کنند و سازمان صمت هم بر این موضوع نظارت کند. متأسفانه بخش عظیمی از آسفالت روستاها به دلیل تردد کامیونهای معدن با تناژ بالا، آسیب دیده اند. وی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از معادن، اصلاً باسکول ندارند و طبق قانون، معادن باید باسکول داشته باشند و تناژ کامیونها نیز مشخص شود.