جاده چالوس با 4 میلیون و 878 هزار تردد ثبت شده خودرو در 6 ماه نخست امسال از پرتردد ترین جاده های کشور بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران ، آخرهفته شد و با خانواده تصمیم گرفتیم از جاده 59 یا جاده کرج - چالوس جاده ای که تا اواخر دوره قاجار خبری از برو و بیاهاش نبود و تنها یک مسیر خاکی و مالرو بود ، برویم . جاده ای که امروز 86 ساله شده و ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور است.
پدر بزرگم مخالف بود از این جاده پاییزی زیبا عبور کنیم می گفت در خبرها خوانده ودیده است که در آخرهفته ها و تعطیلات ترافیک های قطاری آن سرسام آور و کلافه کننده است اما ما که سماجتمون بیشتر از سنگینی ترافیک بود زدیم به جاده ...
جاده کرج – چالوس پاییزش فوق العاده زیبا بود اما ... هرچه به مرزن آباد نزدیک تر می شدیم تعداد خودروهای بیشتر و بیشتر می شد تا جای که دیگرحرکت متوقف شد و با ایست و حرکت های طولانی ، سه ساعت در ترافیک سنگین مانده بودیم و نمی دانستیم قراراست چند ساعت دیگربه مقصد برسیم .
پیاده شدم و از مسیر ترافیک تعدادی عکس انداختم و با مسافرانی که مثل ما در تله جاده 59 گرفتار شده بودندپرس وجو کردم . یک طرفه شدن جاده چالوس هر هفته ، مشکلات زیادی را برای مسافران و جمعیت 30 هزار نفری مرزن آباد و روستاهای اطراف به وجود می آورد.
یکی از شهروندان مرزن آبادی به وضعیت اسف بار ترافیک شهر مرزن آباد اشاره کرد و گفت: ظاهرا مسافران ازهمه جای ایران از این جاده و ازشهر مرزن آباد باید عبور کنند .
شهروند دیگر می گوید : یکطرفه شدن جاده چالوس هر هفته سبب شد تا کاسبی کلاً در این شهر تعطیل شود و شهروندان در خانه های خود حبس شده اند .
شهروندی دیگرکه از روستای دلیر به شهر مرزن آباد آمده بود، گفت: همسرش می خواهد زایمان کند با اورژانس115 تماس گرفتم می گویند به دلیل ترافیک قادر به امدادرسانی نیستند .
یکی از روستاییان حوالی شهر مرزن آباد نیز می گوید: جنگل و مراتع یا منزل مسکونی اگر دچار آتش سوزی شود ، امدادگران، اورژانس و آتش نشانی در این شهر قادر به امدادرسانی به موقع نخواهند بود .او می گوید: حدود 40 پارچه روستا از این مشکل یکطرفه شدن جاده کندوان رنج می برند.
به گفته شهروندان، آقایان وزرا و مدیرکل ها از پنج تا 10 ساعت با خانواده در این ترافیک گرفتار شده اند اما کاری نکردند.
مسافران هم از این وضعیت راضی نیستند
یکی از مسافران می گوید : دو ساعت در ترافیک سنگین مرزن آباد گرفتار شده است و گاهی وقت ها مسافران ومردم کلافه می شوند و درگیری فیزیکی و لفظی رخ می دهد.
خانمی هم که ازاستان البرز به مازندران آمده بود گفت: از دیروزکه آمدیم شمال هیچ جا نتونستیم بریم ، ترافیک بازگشایی نمی شود تا مردم راحت به کارهای خود برسند.
کندی اجرای طرح آزاد راه تهران – شمال
ساعت از 12 شب گذشته است ، من و خانواده ام همچنان از ترافیک سنگین مرزن آباد رهایی نیافته ایم .
شهروندان چالوسی ومرزن آباد ریشه اصلی مشکلات ترافیکی این مسیر را کندی اجرای طرح آزاد راه تهران – شمال می دانند.
مقیمی رییس شورای اسلامی مرزن آباد به تردد بیش از یک میلیون خودرو در هر تعطیلات در کندوان اشاره کرد و گفت : برای حل این معضل عزم و اراده ملی نیازمند است . آزاد راه تهران شمال در سال 75 کلنگ ساخت آن به زمین زده شد و قرار بود در چهار قطعه و به طول 121 کیلومتر اجرایی شود اما نشد .
دلایل کندی اجرای طرح قطعه نخست ازادراه
قطعه نخست آن از شمال غرب تهران تا دو آب شهرستانک به طول 32 کیلومتر قرار بود آبان سال 97 به بهره برداری برسد این قطعه در همان سال میزبان مسئولان ارشد کشوری بود و آقای لاریجانی خواستار حمایت بیشتر دولت از این طرح شد.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت:یک ارتباط جدیدی بین شمال ایران و تهران دارد برقرار می شود و این پروژه پرخرج و هزینه براست . لاریجانی افزود: دولت حمایت و بسترهای لازم شامل تامین نقدینگی را فراهم کند تا ساخت و تکمیل این پروژه تسریع یابد.
دلایل کندی اجرای طرح قطعه دوم، سوم و چهارم آزادراه
کندی طرح قطعه دوم که از دوآب شهرستانک – پل زنگوله به طول 22 کیلومتر است و فقط 20 درصد پیشرفت دارد. آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی وقت اینگونه می گوید: کاربسیار سختی است درشرایط بسیار سختی پیمانکاران مشغول کار هستند . قطعه سوم آن از پل زنگوله – سه راهی دشت نظیر به مسافت 47 کیلومترهنوزدردست مطالعه است. قطعه چهارم از مرزن آباد سه راهی دشت نطیز تا چالوس به بهره برداری رسید اما حجم ترافیک از جاده چالوس خارج و به مرزن آباد منتقل شده است .
جاده 59 همچنان در ترافیک تامین اعتبارها مانده است
سال 98 به نیمه دوم رسید اما قطعه نخست آزاد راه تهران – شمال به مسافت 110 کیلومتر هنوز تکمیل نشده است و تنها 20 کیلومترمسافت بهره برداری شده است.
قطعه دوم آزاد راه چشم انتظار تامین اعتبار 4 هزار میلیارد تومانی است و قطعه سوم در اما و اگرهای تامین اعتبار اولیه مانده است . مسولان هم برای رفع مشکل ترافیکی مرزن آباد در سال 97 به فکر قرص مسکن برای آزاد راه شدند و آن هم تعریض 15 کیلومتری جاده از مرزن آباد تا منطقه دزدبن است.
بالاخره پیمانکار هست یا نیست ؟ مشکل کجاست ؟
فرماندار چالوس گفت:جاده چالوس با 4 میلیون و 878 هزار تردد ثبت شده خودرو در 6 ماه نخست امسال از پرتردد ترین جاده های کشور بود.زندی افزود: نیاز به تزریق اعتبارات بیشتر است .
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: برای آغاز اجرای طرح در حال انتخاب پیمانکار هستیم و با انتخاب پیمانکار به سرعت ساخت و تعریض این جاده آغاز خواهد شد . نظری افزود: در6 ماه اول سال آینده این 15 کیلومتر به بهره برداری کامل می رسد.
وزیر راه وشهرسازی در ساری گفت: پیمانکار پای کارهست ومشغول فعالیت است و قرارداد در قالب سه قرارداد 5 کیلومتری بوده است .اسلامی افزود: تعریض این جاده تا اواخر سال آینده به پایان می رسد .
24 سال که است از شروع طرح ملی آزادراه تهران – شمال می گذرد و در مقابل 24 سال هم است که مردم منطقه با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند بنابراین از مسئولان وزارت راه و شهر سازی باید پرسید : آیا زمان آن نرسیده است که یک اراده پایدار برای تکمیل این طرح پای کاربیاید.
گزارش از آتنا رستمی