چند سالیست باران ،معنی دیگری را برای شهروندان اهوازی آورده.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خوزستان؛ بالاخره زیر باران ، توی آن همه شلوغی و هیاهو، موفق شدم سوارتاکسی شوم .هوا به شدت ابری و بارانی بود و ایستگاه تاکسی ، تا لبه پیاده رو ، پر از آب . اغلب مسافرکش ها هم طبق معمول ، مسافر قبول نمی کردند ، مگر دربستی . تعدادی از ماشین ها هم در آن دریاچه متعفنِ ترکیب فاضلاب وباران ، ازکار افتاده بودند.
باران و البته ترافیک هم سرعت ماشین ها را به شدت ، کُند کرده بود و در همان حال از رادیو تاکسی یک ترانه پخش می شد. باران که می بارد ، تو می آیی . باران گل ، باران نیلوفر..
نگاهی به خیابان اصلی مرکز شهر انداختم . باران اهواز اما ، نه گل آورده بود و نه نیلوفر. تا چشم کار میکرد آب جاری روی آسفالت کوچه ها و خیابانها بود و درخت شکسته شده و برگهای سرگردان و فاضلاب هایی کم ظرفیت که با همان قطرات اولیه باران ، جاری بر پهنه خیابان ، بوی تعفن به ارمغان آورده بود.
سرانجام پس از سالها ، پاییز در اهواز رخ نشان داده ، پاییزی که میرفت تا در لابلای خشکسالی و نحیف تر شدن لحظه به لحظه پیکره کارون ، آتش در نیستان های هور العظیم ، سیطره فلرهای نفتی و حتی زمزمه های مایوس کننده عقیم شدن ابرها ، گم شود ، حالا حتی زودتر از پیش بینی ها آمده تا زنگار از چهره خسته و تفدیده شهر پاک کند.
بهنام مریدی ، مدیر عامل آب وفاضلاب اهواز ، دلیل این وضعیت را ظرفیت ناچیز شبکه فاضلاب اهواز می داند و میگوید : در اولین بارندگی قابل توجه در اهواز، در مدت یک ساعت ، 60 میلیمتر باران داشتیم که این میزان ، برای شبکه ناکارآمد فاضلاب اهواز ، میزان زیادی به حساب می آید .
مریدی شبکه فاضلاب اهواز را برای دفع این حجم بارش ناتوان می داند و می گوید : این شبکه تنها توان پاسخگویی 10 تا 15 میلی متر بارندگی را دارد و راه حل این مشکل را اجرای شبکه آب های سطحی برای کلان شهر اهواز میداند.
خیابان های اهواز ، حالا پس از بارندگی ، بجای شفافیت و درخشندگی ، آلوده تر از قبل شده . سرریز شدن فاضلاب ، شکسته شدن درخت های کوچک و بزرگ در پی طوفان پیش از باران و گل آلود بودن معابر و پیاده روها ، چهره ای ناخوشایند به این شهر بخشیده .
ناخوشایندی مشمئز کننده ای که کم کاری پرسنل شهرداری را بیش از پیش مشهود میکند و جای خالی یک مدیریت صحیح و اصولی را در این زمینه گوشزد میکند .
در کلان شهرهایی همچون تبریز و مشهد ، پس از بارندگی ، معابر و خیابان ها با تانکرهای آب غیر آشامیدنی شستشو میشوند تا لطمه ای به ظاهر و مبلمان شهری وارد نشود . کاری که گویا در اهواز از دید شهرداری ، ضروری به نظر نمیرسد !
هرچند بهنام مریدی ، شرایط مناطق حساسی همچون کوی انقلاب و سه راه خرمشهر را که هرساله با مشکل روبرو بودند ، عادی اعلام میکند ، اما تاکید میکند که مناطقی نظیر کوی علوی و شهرک دانشگاه ، به لحاظ آبگرفتگی ، شرایط حادی دارند .
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز هم از خسارت هفت میلیارد و پانصد میلیون تومانی توفان و بارندگی شدید دو روز قبل به تاسیسات برق اهواز خبر داده و گفته : بخش زیادی از خسارت هایی که به شبکه برق کلانشهر اهواز وارد شده ، ناشی از برخورد اشیا با این شبکه بوده .
شکرخدایی ، شکسته شدن شاخه و در مواردی سقوط درختان و بیلبوردهای تبلیغاتی را عامل اصلی خسارت به تاسیسات برقی نقاط مختلف شهر اهواز اعلام می کند و میگوید : هرس نشدن به موقع درختان ، یکی از عوامل اصلی خسارت به شبکه برق است .
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز ، از هرس 15 هزار درخت در سطح شهر اهواز توسط نیروهای این شرکت خبر میدهد و میگوید : هرچند هرس درختان از وظایف ما نیست ، اما برای جلوگیری از آسیب های بیشتر به شبکه برق ، این کار را انجام دادیم .
از تماشای همزمان معابرگل آلود و آب گرفته شهر و شنیدن تصنیف باران که می بارد ، احساس خفقان میکنم.
شیشه های ماشین که بالا رفت و کولر روشن شد ، تازه به یاد 4 هزار و 481 نفری افتادم که به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ،از روز ششم تا هشتم آبان ، با عارضه تنفسی ، به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.
حمزه لویی ، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، از میان 18 گزینه معرفی شده به عنوان عامل تنگی نفسِ پس از بارانِ خوزستانی ها ، چهار احتمال مشعل های چاههای نفت ، سوزاندن مزارع نیشکر ، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی را قوی تر اعلام کرد.
مسیر پانزده دقیقه ای همیشگی ، حالا به لطف خیابان های پر آب و فاضلاب های کم ظرفیتِ بدون پوشش ، بیش از 45 دقیقه طول کشیده و همین ، فرصتی مناسب بود برای تماشای جای خالی کارگران خدمات شهریِ شهرداری.
نیروهایی که می بایست در همین ساعات اضطرار به وظایف خود عمل میکردند .
شاید آنوقت میشد گفت : باران که می بارد ، بارانِ گل ، بارانِ نیلوفر.....
سهام خزلی