مرکز تحقیقات رسانه ملی: ۷۲ و ۹ دهم درصد از مردم کشور بیننده برنامههای تلویزیون بوده اند.
براساس این نظرسنجی، زنان با ۷۴.۵ درصد و مردان با ۷۱.۱ درصد بیننده برنامههای تابستان تلویزیون بوده اند.
همچنین براساس نظرسنجیهای مختلف مرکز تحقیقات رسانه ملی، میانگین بینندههای شبکههای مختلف سیما در تابستان از سال ۹۰ تا ۹۸، ۷۹.۹ درصد بوده است.
براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، ۵۶.۷ درصد مردم مهمترین دلیل خود را برای تماشای تلویزیون داخلی سرگرمی و تفریح و ۳۳.۳ درصد هم کسب خبر و اطلاعات عنوان کرده اند.
از نظر حدود ۴۹ درصد از مردم سراسر کشور تلویزیون محبوبترین رسانه برای آنها بوده است و بعد از تلویزیون، اینترنت با ۱۸.۷ درصد، شبکههای اجتماعی با ۱۷.۳ درصد، ماهواره با ۸.۹ درصد، رادیو با ۴.۶ درصد و روزنامهها و مجلات با ۱.۶ درصد در رتبههای دوم تا ششم قرار دارند.
این نظرسنجی رتبههای شبکههای مختلف تلویزیونی را در تابستان امسال اینگونه اعلام کرده است:
۱-شبکه سه سیما ۵۶.۳ درصد
۲-شبکه یک سیما ۴۲.۱ درصد
۳-شبکه آی فیلم برون مرزی ۴۰.۴ درصد
۴-شبکه دو سیما ۳۸.۸ درصد
۵-شبکه نسیم سیما ۳۲.۴ درصد
۶-شبکه خبر معاونت سیاسی ۳۰.۸ درصد
۷-شبکه نمایش سیما ۲۳.۴ درصد
۸-شبکه ورزش سیما ۲۰.۱ درصد
۹-شبکه مستند سیما ۱۹.۹ درصد
۱۰-شبکه تماشای سیما ۱۹.۷ درصد
۱۱-شبکه پنج سیما ۱۶.۲ درصد
۱۲-شبکه سلامت سیما ۱۴.۳ درصد
۱۳-شبکه قرآن و معارف سیما ۱۳.۴ درصد
۱۴-شبکه آموزش سیما ۹.۷ درصد
۱۵-شبکه چهارسیما ۹.۳ درصد
۱۶-شبکه افق سیما ۷.۴ درصد
۱۷-شبکه شمای معاونت استانها ۷.۱ درصد
۱۸-شبکه امید سیما ۷.۵ درصد
۱۹-شبکه ایران کالای معاونت مالی و سرمایه انسانی ۳.۹ درصد
این نظرسنجی از پاسخگویان سؤال کرده است:" اگر قرار باشد فقط یک شبکه را تماشا کنید کدام شبکه را انتخاب میکنید؟ " که ۳۹.۶ درصد شبکه سه سیما، ۱۴.۸ درصد شبکه آی فیلم معاونت برون مرزی، ۹.۵ درصد شبکه یک سیما، ۸.۲ درصد شبکه خبر معاونت سیاسی و ۵.۱ درصد شبکه نسیم سیما را به عنوان تنها انتخاب خود اعلام کرده اند.
براساس اعلام مرکز تحقیقات سازمان صدا وسیما نتایج نظرسنجی از مخاطبان کودک درباره شبکه کودک و برنامههای کودک شبکهها متعاقبا اعلام خواهد شد.
نظرسنجی مرکز تحقیقات نشان میدهد که درفصل تابستان میانگین مدت تماشای برنامههای سیما ۲ ساعت و ۱۹ دقیقه درشبانه روز بوده و ساعت ۹ تا ۱۱ شب پربینندهترین ساعاتی بوده که مردم پای تلویزیون نشسته اند.
براساس این نظرسنجی از حدود ۲۷ درصدی که بیننده برنامههای تلویزیون درتابستان نبوده اند، ۲۳.۸ درصد علاقه نداشتن، ۲۲.۶ درصد وقت نداشتن، ۱۷ درصد تماشای برنامههای ماهواره ای، ۱۱.۱ درصد جالب نبودن برنامههای سیما و ۹.۵ درصد هم استفاده از شبکههای اجتماعی را ازدلایل خود برای ندیدن برنامههای سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرده اند.