اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، از اسفند ۹۷ شروع شد و در مجموع تاکنون پنجاه و پنج هزار مجوز برای دریافت این نماد صادر شده است.
وی، با اشاره به این که یکی ازکارکردهای نماد اعتماد الکترونیکی، احراز هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کار الکترونیکی است، گفت: در هنگام انجام خرید اینترنتی، شناخت هویت صاحب امتیاز فروشگاههای الکترونیکی که در فضای مجازی کسب و کار دارند به خریدار کمک میکند تا خرید خود را با اعتماد بیشتری انجام دهد.
مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) اضافه کرد: دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی این اطمینان خاطر را به مصرف کنندگان میدهد تا با اعتماد بیشتری از کسب و کارهای الکترونیکی خرید کنند.
آقای حاتمی با اشاره به گزارش تجارت الکترونیکی سال ۹۷، توضیح داد: تعداد کسب وکارهای الکترونیکی که به صورت وب سایت به ارائه کالا و خدمت میپردازند حدودا ۲۷۰ هزار واحد برآورد شده است و تاکنون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ۸۱ درصد از فعالیتهای مجازی را با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی شناسایی و ساماندهی کرده است.
وی افزود: از سال گذشته به کسب وکارهای فعال در حوزه پیام رسانهای مجاز نیز نماد اعتماد الکترونیکی داده میشود.
مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی ادامه داد: تا سال گذشته برای دریافت و یا تمدید اعتبار نماد، تعرفهای پرداخت نمیشد. اما از خرداد ماه امسال پرداخت مبلغ ۵۷۱ هزار تومان برای دریافت و یا تمدید اعتبار نماد الزامی است.
آقای حاتمی گفت: مدت اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی دو سال است در حالی است که این اعتبار در گذشته یکساله بود.
این مدیر اجرایی ادامه داد: دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شرط خاصی ندارد و همه کسب وکارهایی که فعالیت قانونمند دارند میتوانند لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنند.
وی همچنین گفت: گرفتن لوگوی نماد برای اخذ درگاه پرداخت الزامی است و یکی از شروط دریافت درگاه پرداخت، ارائه مجوز نماد است. کسب وکارهای الکترونیکی دارای نماد به طور فصلی و دورهای مورد نظارت قرار میگیرند.
مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی افزود، در حال حاضر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، طرحهای خوبی در راستای حمایت از استارت آپها و کسب وکارهای نوپا در دستور کار خود قرار داده است.