شرکت ارتباطات سیار ایران: برای تکریم زائران اربعین، هزینه اینترنت آزاد انها در قالب بستههای رومینگ اربعین محاسبه میشود.
بابک قالیچی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عمده گلایهها و شکایت زائران اربعین از خدمات همراه اول چه بوده است؟ افزود: گران بودن و فعال نبودن سرویس رومینگ عمده شکایات بوده است و در بررسیها به این نتیجه رسیدیم که زائران با خدمت رومینگ آشنایی کامل نداشتند و تصورشان این بود که رومینگ مثل سرویس داخلی است در حالی کهخدمت گرانی است.
وی گفت: با اطلاع رسانی در وب سایت و توزیع برگههایی در مناطق مرزی، در چهارده نقطه از مسیر راهپیمایی اربعین بیش از ۵۰ نفر از همکاران ما در داخل خاک عراق به زائران اطلاع رسانی میکردند، اما با این وجود به دلیل آشنا نبودن بسیاری از زائران با سرویس رومینگ، هزینههایی تحمیل شد، اما قصوری از ناحیه ما صورت نگرفته است.
مدیر کل کسب و کارهای سازمانی شرکت ارتباطات سیار ایران افزود: ما به کسانی که قصد تشرف به زیارت اربعین داشتند، دسترسی نداشتیم مگر اینکه آنان را در مناطق مرزی ببینیم و از سامانههای مربوطه خواستیم اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهند که بتوانیم به زائران قبل از سفر پیامکهایی ارسال کنیم که میسر نشد.
قالیچی گفت: برخی از زائرانی که هزینههای غیر منتظرهای به آنان تحمیل شد، کسانی بودند که نخستین تجربه استفاده از سرویس رومینگ را داشتند و برخی از اینها بدون اینکه رومینگ را فعال کنند از مرز خارج شدند و دیتای برخی نیز باز بود و به صورت آزاد استفاده شد، اما آنهایی که آشنایی بیشتری داشتند، میدانستند که باید بسته خریداری کنند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به دستور وزیر ارتباطات چه اقدامی برای کاهش هزینههای زائران میکنید؟ افزود: برای تکریم زائران به گونهای اقدام خواهیم کرد که گویی همه زائران بسته خریده اند و مشمول طرح بسته رومینگ اربعین قرار میگیرند و مصرف آزاد را با همان نرخ بسته برایشان محاسبه خواهیم کرد.
قالیچی گفت: برای مشترکان دایمی، محاسبه به صورت بستانکاری لحاظ میشود و برای مشترکان اعتباری نیز به ازای تفاوت مصرف آزاد و بسته، شارژ ارائه میشود که این اقدام برای مشترکان دایمی تا یکی دو روز آینده و برای مشترکان اعتباری تا چهار روز آینده اتفاق خواهد افتاد و حتماً از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.
وی درباره کسانی که هم هنوز هزینهها را پرداخت نکرده اند، گفت: هزینهها باید پرداخت شود، اما بحث برگشت بخشی از هزینهها در قالب بستانکاری یا شارژ انجام میشود.
برخی زائران اینگونه ادعا میکردند که با وجود اینکه پاسخگوی تماسها نبودند، اما با هر تماس هزینهای به حسابشان منظور میشد که قالیچی در این خصوص هم گفت: به لحاظ فنی این موضوع ممکن نیست و قطعاً مشترکان مکالماتی داشته اند که فراموش کرده اند یا اینکه دیتایشان باز بوده است یا اینکه اپلیکیشنهای نصب شده روی گوشیها شروع به رد و بدل کردن اطلاعات کرده است که همه اینها هزینه داشته است.
مدیر کل کسب و کارهای سازمانی شرکت ارتباطات سیار ایران افزود: در هر حال زائران با دریافت ریز مکالمات میتوانند همه جزئیات را مشاهده کنند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا طرف عراقی به تعهدات خودش عمل کرده است؟ گفت: هیچ خلف وعدهای از آنان ندیده ایم، اما بر اساس شکایتها میتوانیم این موضوع را بررسی کنیم.
آقای قالیچی در پاسخ به سؤالی عمده شکایات زائران را مربوط به اینترنت اعلام کرد.
مدیرکل کسب و کارهای سازمانی شرکت ارتباطات سیار ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا زائران علاوه بر تعرفهها از کیفیت ارائه خدمات نیز شکایت داشتند؟ افزود: در این خصوص هم شکایتهایی داشتیم و در این حجم از خدمات مشکلاتی حتماً وجود داشته است.
وی گفت: امسال اینترنت کشور عراق قطع بود و از سیم کارتهای داخلی نمیشد استفاده کرد، اما با وجود افزایش تعداد زائران در مقایسه با سال گذشته، کیفیت ارتباطات مثال زدنی است، اما نقصهای احتمالی را هم میپذیریم.
محاسبه مصرف آزاد اینترنت زائران اربعین در قالب«بسته های رومینگ»
شرکت همراه اول از محاسبه همه مصارف اینترنتی زائران اربعین در قالب بستههای ویژه این ایام خبر داد.
به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، هم زمان با پایان مراسم اربعین حسینی (ع) و به دنبال استقبال بی سابقه مشترکین همراه اول از خدمات رومینگ ارائه شده، مصارف آزاد اینترنت رومینگ زائران در قالب «بستههای رومینگ»، ویژه این ایام محاسبه خواهد شد.
این اطلاعیه با اشاره به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به اپراتور اول تلفن همراه، تاکید کرده است، تمامی مصارف اینترنتی زائران در قالب «بستههای رومینگ» ویژه ایام اربعین بازمحاسبه و مازاد پرداختی در صورت وجود به مشترکان بازگردانده خواهد شد.
همراه اول در این اطلاعیه تصریح کرده است: «اساساً هزینههای رومینگ بر اساس نرخ اعلامی اپراتورهای کشور میزبان تعیین میشود و در ارائه خدمت رومینگ به زائران اربعین حسینی (ع) نیز بنای این اپراتور، ارائه خدمات رومینگ به قیمت تمام شده بوده و هزینههای مصرف تنها با لحاظ بهای لینکهای بین المللی و هزینههای ارزی پرداختی به اپراتورهای کشور میزبان محاسبه شده است.»
بنا بر این اطلاعیه؛ تفاوت نرخ مصرف آزاد اینترنت و بستههای رومینگ در قالب «بستانکاری» در قبوض مشترکان دائمی و اعمال «شارژ» در حساب مشترکان اعتباری، منظور خواهد شد.