آقای مهران قربانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، افزود: این زائران در دورهای ۱۵ روزه از کشور خارج شده و در دوره ۵ روزه به کشور بازگشتند که امری منحصر به فرد در سامانههای حمل و نقلی جهان محسوب میشود.
وی با اشاره به نقش رسانهها و بخصوص صدا و سیما در تغییر رفتار و فرهنگ حمل و نقلی زائران اربعین حسینی و توزیع سفرهای بازگشت، گفت: امسال بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی از ناوگان حمل و نقل جادهای (اتوبوس) استفاده کردند، اما با مدیریت درست و یکپارچه ناوگان حمل و نقل جاده ای و همدلی و همراهی رانندگان و زائران حسینی، این جابجایی به بهترین نحو ممکن اجرا شد.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به اینکه عملکرد ناوگان اتوبوسی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شد، افزود: در دوران اوج سفرهای بازگشت، بیش از ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسی کشور برای خدمت به زائران اربعین فراخوانده شد و در این ایام، بیش از ۵۷ هزار سرویس اتوبوسی به زائران به مقصد شهرهای مختلف کشور ارائه گردید و حتی در یک روز، رکورد ۳ هزار و ۲۱۰ سرویس از یک پایانه در کشور رقم خورد.
وی با اشاره به اینکه طرح ویژه اربعین تا پایان مهر تدارک دیده شده بود، اضافه کرد: برخی زائران کشورهای همسایه نظیر افغانستان و پاکستان به دلیل بعد مسافت و بالاتر بودن هزینههای تردد از مرز چزابه، تصمیم به بازگشت به کشورشان از مرز مهران گرفته اند، بر همین اساس تصمیم بر این شد که طرح ویژه بازگشت زائران از پایانه برکت مرز مهران تا پایان بازگشت این زائران ادامه داشته باشد و بنابراین، طرح اربعین تا روز دوم آبان در این پایانه ادامه خواهد داشت.
طرح بازگشت دو مرحلهای اجرا نشد معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه قرار بود طرح بازگشت زائران اربعین از ۲۴ تا ۲۹ مهر بصورت دو مرحلهای انجام شود، گفت: امسال با فراخوانی ۳ هزار اتوبوس دیگر، علاوه بر ۸ هزار و ۵۰۰ اتوبوس اولیه، نیازی به بازگشت زائران بصورت دو مرحلهای احساس نشد ضمن اینکه این طرح، گزینه مناسبی برای بازگشت زائران در سالهای آینده خواهد بود و امکانات مورد نیاز و پیش بینیهای لازم در پایانههای معین سه گانه، انجام شده است.
وی افزود: با مشارکت خوب هموطنان و همکاری رسانه ها، نخستین بار در کشور شاهد توزیع سفرهای بازگشت و تغییر رفتارهای حمل و نقلی مردم بودیم و این همکاری چنان محسوس و مناسب بود که نیازی به اجرای طرح بازگشت دو مرحلهای در روزهای اوج، احساس نکردیم.
پایانههای مرزی بهینه سازی میشوند آقای قربانی در خصوص دستور وزیر راه و شهرسازی درباره بهبود پایانههای مرزی نیز گفت: گرچه طرف ایرانی پایانههای مرزی از نظر امکانات و مسائل رفاهی، قابل مقایسه با طرف عراقی نیست، اما همچنان قصد داریم بخصوص در پایانه مرزی برکت واقع در مرز مهران طرحهای ویژهای شامل استفاده از گزینههای ترکیبی و جایگزین اجرا کنیم که منجر به بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت این پایانه شود.
افزایش ایمنی راههای مرزی معاون حمل و نقل سازمان راهداری در خصوص اقدامات این سازمان برای ارتقای کیفیت سفرهای اربعین، افزود: سازمان راهداری برای این ایام طرحی در سه زمینه شامل ایمنی شبکه راهها، پایانههای مرزی و ناوگان حمل و نقلی داشت که در هر سه زمینه بخوبی عمل کردیم.
وی اضافه کرد: در زمینه ایمنی شبکه راهها، تلاش کردیم با استفاده از علائم و تجهیزات و حفاظهای ایمنی و بهبود وضعیت رویه و بستر راهها، تعریض نواحی مورد نیاز و پلها و ایجاد کنارگذرها، ظرفیت شبکه راهها را گسترش دهیم.
آقای قربانی، افزایش ظرفیت پارکینگها و نصب چراغ روشنایی در محوطه پایانههای مرزی و همچنین ایجاد و بهبود سامانههای سرمایشی بویژه در مرز مهران را از اقدامات این سازمان برای بهبود پایانههای مرزی دانست و گفت: در بخش حمل و نقلی نیز، مدلها و تصمیمات را با اتکا به دادهها و اطلاعات میدانی و سامانه ها، به هنگام و به موقع اجرا کردیم.