یک لنج چوبی با ظرفیت 650 تُن در بندر گوران قشم به آب انداخته شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس ؛ مدیر موزه لنج سازی دریانوردی بندرگوران قشم گفت: این لنج با تلاش ده استادکار، در مدت دو سال و نیم ساخته شده است.
علی پوزن افزود: این لنج باربری به ارزش 45 میلیارد ریال،250 تُن وزن، 5 متر ارتفاع و 34 متر طول دارد.
وی گفت: بیشتر لنج های چوبی ساخته شده در قشم کاربرد باربری دارد اما برای نخستین بار در کشور، بزرگترین لنج چوبی با کاربری گردشگری نیز برای صادرات به کشور امارات متحده عربی در دست ساخت است.
مدیر موزه لنج سازی دریانوردی بندرگوران قشم گفت: این لنج تا دو ماه دیگر به آب انداخته می شود.
بندر گوران قشم از هفت قرن پیش تاکنون بعنوان یکی از بزرگترین بنادر پهلوگیری، تعمیر و ساخت لنج های چوبی در جنوب کشور به شمار می رود.
علی پوزن افزود: در گذشته بیش از 5 کارگاه لنج سازی در بندرگوران وجود داشت که سالانه بین 6 تا 8 لنج چوبی ساخته و به آب اندازی می کرد اما اکنون تنها 2 کارگاه فعال وجود دارد که سالانه یک لنج می سازد.
صنعت دستی لنج سازی در سال 2011 به ثبت یونسکو رسید و بندر گوران قشم نیز در این فهرست قرار دارد.
یکی از معیارهای انتخاب مقصد گردشگران خارجی، میراث ثبت شده کشورها در یونسکو است .
سالانه گردشگران فراوانی از سراسر جهان برای بازدید از مراحل ساخت و به آب اندازی لنج های چوبی به قشم سفر می کنند.
مدیر موزه لنج سازی دریانوردی بندرگوران قشم گفت: پیش از این 40 گونه شناور چوبی در این بندر ساخته می شد اما اکنون تنها 7 گونه شناور چوبی با نامهای بوم، ناکو، سمبوک، سماچ، هوری، ترتری و ابره باقی مانده است.
پوزن افزود: به جز پیچ و مهره ها که فلزی هستند ساختار لنج های تولید شده در کارگاه های بندرگوران از چوب است .
وی گفت: فضای بیرونی لنج از چوب درخت ساج است که از کشورهای آفریقا، مالزی و هند وارد می شود و ترکیب داخلی آن نیز از چوب درختان کرت، کنار و اکالیپتوس ساخته می شود.
وی گفت: برای دوام بیشتر چوب ها ، بدنه لنج با روغن کوسه آغشته می شود و بخش آبخور لنج نیز به وسیله چربی گوسفند (دنبه) و آهک مقاوم می شود تا جلبکها و خزه ها به درون چوب نفوذ نکنند.
بندرگوران در 80 کیلومتری شهر قشم و در غرب این جزیره واقع است.