مردم به ویژه زائران اربعین حسینی، موارد تخلف ناوگان اتوبوسرانی برون شهری را به سازمان راهداری اعلام کنند.
آقای مهران قربانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما و در حاشیه بازرسی مسئول سازمان بازرسی از مرکز کنترل راههای سازمان راهداری با بیان اینکه در انتقال و جابجایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار زائر امکان بروز تخلفات و مشکلات جزئی وجود دارد افزود: قیمتهای مصوب ناوگان اتوبوسرانی برون شهری در پایانههای اتوبوسرانی نصب شده است و مسافران باید از این قیمتها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه نمایندگان سازمان راهداری نیز در همه پایانههای اتوبوسرانی برون شهری حاضر هستند گفت: این نمایندگان به طور دائم در خصوص قیمتها نظارت دارند و اگر موارد تخلفی ببینند با آن برخورد خواهند کرد.
آقای قربانی با تاکید بر اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، در برخورد با موارد تخلف جدی است و کوتاه نمیآید افزود: کمیسیون مواد ۱۱ و ۱۲ در این سازمان، وظیفه رسیدگی به موارد تخلف را بر عهده دارد و هیچ اغماضی نمیکند. معاون حمل و نقل جادهای سازمان راهداری با بیان اینکه مواردی در افزایش قیمت بلیت گزارش شده بود گفت: پس از بررسیها، مشخص شد این افزایش قیمت، مربوط به کشور عراق میشود که با مسئولان حمل و نقل این کشور، مذاکرات در خصوص کنترل قیمتها صورت گرفت. آقای قربانی افزود: تعداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در عراق به صورت دولتی است و بقیه به بخش خصوصی واگذار شده و این بخش بر اساس عرضه و تقاضا درمورد قیمت بلیت و یا کرایه اتوبوسها تصمیم گیری میکند و ممکن است در اوج جابجایی مسافر، قیمتهای بالایی ارائه کنند. وی گفت: در این خصوص مذاکراتی با مسئولان عراقی صورت گرفت تا حتی الامکان نرخ کرایهها را کنترل کنند. آقای قربانی با بیان اینکه در داخل کشور موارد جزئی از تخلف گزارش شده است افزود: این موارد هم به خارج از پایانهها مربوط میشود و تعداد ناچیزی اتوبوس در بیرون از ترمینال اقدام به مسافرگیری با قیمت بالاتر کرده بودند.
وی از مردم خواست موارد تخلف را به نمایندگیهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای که در پایانهها مستقر هستند اعلام کنند و یا با شماره ۱۴۱ برای گزارش تخلفات، تماس بگیرند. آقای قربانی گفت: مردم حتی الامکان مستندات خود از جمله عکس از پلاک اتوبوس و یا مورد تخلف را به سازمان راهداری برای پیگیری و تشکیل پرونده ارائه دهند. وی تاکید کرد: به مردم تعهد میدهیم که در پیگیری و برخورد با تخلفات مصمم هستیم.
اهمیت رضایت زائران از حمل و نقل جادهای بازرس کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور گفت: رضایتمندی زائران از ناوگان حمل و نقل جادهای از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در این خصوص تلاش زیادی صورت گیرد. آقای امیری در حاشیه بازرسی از مرکز کنترل راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: با وجود تحریمهایی که علیه کشور ما اعمال شده چنین حمل و نقل عظیمی که در دنیا بی نظیر است به خوبی در حال انجام است.
وی سرکشی و نظارت مرتب از زیرمجموعهها را از جمله وظایف ذاتی سازمان بازرسی کل کشور دانست. وی با اشاره به بازدید خود از قرارگاه حمل و نقل جادهای زائران اربعین حسینی مستقر در سازمان راهداری کشور گفت: عوامل این سازمان به شکل بسیار مطلوبی در حال انجام وظیفه هستند. وی با اشاره به تهیه ماتریسهای حمل و نقل از سوی سازمان راهداری گفت: کار خوبی بر روی این ماتریسها از نظر مدل سازی ریاضی صورت گرفته و موضوع حمل و نقل زائران را کنترل کرده اند. بازرس کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور افزود: عوامل سازمان راهداری بر بستر رفتارشناسی و ارائه خدمات رفاهی به زائران کوشا بوده اند.
آقای امیری با بیان اینکه نارساییها نیز مشاهده شده است، افزود: تذکرات لازم در این خصوص داده شده چرا که موضوع رضایت زائران از اهمیت زیادی برخوردار است. وی با بیان اینکه مشکلات موجود با کارهای بزرگی که انجام گرفته قابل مقایسه نیست و اینکه در هیچ جای دنیا ۳ و نیم میلیون نفر در ۱۰ تا ۱۵ روز جابجا شوند مشاهده نشده است، گفت: حتی در وقایع طبیعی یا جنگ ها، عبور از مرزها آن هم بدون کنترل روادید تعداد جابجاییها بسیار پایینتر از زائران اربعین حسینی است. آقای امیری با بیان این که جابجایی مسافران در این ایام رکورد بی نظیری دارد، افزود: با توجه به این که در سال آینده امکان تغییر این رکورد وجود دارد، باید برنامه ریزیهای مناسبی صورت گیرد. وی به نارساییهای موجود در حمل و نقل جادهای اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد قیمت بلیت و بهای حمل و نقل بود که مسئولان سازمان راهداری آن را کنترل کردند.
بازرس کل سازمان بازرسی کل کشور در امور حمل و نقل جادهای افزود: در این رابطه با چندین موسسهای که خارج از مصوبه قیمتهای بالاتری داشتند، برخورد شد. آقای امیری گفت: یکی دیگر از مشکلات بحث رعایت محیط زیست است چرا که اگر ۳ و نیم میلیون نفر بخواهند زبالههای خود را در مسیر بریزند فاجعه محیط زیستی خواهیم داشت. وی افزود: راهکارهایی برای این موارد بیان شد تا مشکلات به حداقل برسد. آقای امیری با بیان این که در عملیات جابجایی زائران اربعین حسینی دستگاههای مختلفی حضور دارند، گفت: وزارت کشور، اورژانس، پلیس و اداره گذرنامه در این طرح مشارکت دارند و باید همه با هم و با همیاری این مسئله را مدیریت کنند. وی کمبود سرویسهای بهداشتی و آب آشامیدنی را از دیگر موارد ذکر شده از سوی زائران اربعین بیان کرد و افزود: سعی شده مشکلات کاهش پیدا کنند و راهکارهای مناسبی اتخاذ شود.
آقای امیری با اشاره به ایجاد سه منطقه به عنوان هاب برای جابجایی زائران در نظر گرفته شده است، گفت: سامانههای برخط که در سازمان راهداری وجود دارد همانند آن، در سازمان بازرسی کل کشور نیز برای نظارت مشاهده میشود.
وی افزود: همچنین سامانه سپهتن که علاوه بر موقعیت یابی اتوبوس ها، سرعت را نیز کنترل میکند، مورد استفاده قرار میگیرد. بازرس کل سازمان بازرسی کل کشور در امور حمل و نقل جادهای گفت: حتی اگر اتوبوسها در کشور عراق نیز تخلفی داشته باشند در سازمان راهداری با فرد متخلف برخورد میشود. آقای امیری با اشاره به استفاده از پهپاد برای کنترل ناوگان اتوبوسرانی برون شهری افزود: موقعیت اتوبوسها در داخل و خارج از کشور تحت کنترل است. وی گفت: در بعضی موارد تخلفاتی تا دو برابر قیمت مصوب اتفاق افتاده، اما هنوز جمع بندی نشده است چرا که عملیات پایان نیافته و باید نظارتها تا پایان کار صورت گیرد. آقای امیری با بیان این که در صورت احراز تخلف مجازاتهایی برای فرد متخلف اعمال میشود، افزود: از جمله این که برگه صورت وضعیت راننده اتوبوس به مدتی معلق خواهد شد و همچنین مجازاتهای دیگری نیز در قانون در این خصوص پیش بینی شده است.