تفاهمنامه همکاری صداوسیما و بیمه سلامت ایران در مراسمی با حضور معاون اداری مالی و توسعه منابع انسانی رسانه ملی و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت مبادله شد
وی افزود: لازمه این مساله مثل همه مسائل دیگر بخش فرهنگی موضوع است که اگر در محور فرهنگی کاری نکنیم بازده کار ما به شدت پایین میآید.
شهریاری گفت: متاسفانه به علت ناآگاهی و نبود فرهنگ سازی در میان مردم، منابع زیادی در بخش داروها در منازل مردم خاک میخوردند که دراین باره ما باید در بخش نظام مصرف مدیریت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در دولت نظام جمهوری اسلامی ایران، بخش بهداشت در رسانه ملی در یک تفاهم دوطرفه به اتفاق هم با بیمه سلامت تصمیم داریم طرحی را اجرا کنیم تا نتیجه آن کاهش هزینه در بخش درمان و آزادشدن منابع در دیگر بخشها باشیم.
شهریاری افزود: رسانه ملی آن قدر مهم است که در هر زمینهای که آگاهی رسانی به مردم میکند موفقیت آن و پیشرفت هایش به خوبی حاصل میشود. امیدواریم با همکاری بخش بهداشت و درمان نیز بتوانیم در سالهای آینده آمارهای خوبی از روند پیشرفت داشته باشیم.
در ادامه این مراسم آقای موهبتی مدیرعامل بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه توسعه نظام بیمهای در کشور از سیاستهای مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است گفت: توسعه کمی و کیفی در کشور از جمله همگانی کردن بیمه پایه باید به صورتی باشد که حمایتهای بیمهای از رنج بیماری بکاهد و بیمار جز رنج بیماری، رنج دیگری چه در بخش امکانات درمانی و چه در بخش دسترسی نداشته باشد.
وی با بیان اینکه ما ۴۰ میلیون بیمه شده در کشور داریم گفت: در سال ۹۶، مراجعه بیمه شدگان ما ۱۹۵ میلیون بار در سراسر کشور بوده است.
موهبتی با انتقاد از اینکه هنوز مردم اطلاع و آگاهی کامل از بیمهها و خدمات آنها ندارند افزود: ما در این تفاهم نامه قصد داریم خدمات خود را به مردم معرفی کنیم و آنها نیز مطالبه گری و نظارت بیشتر داشته باشند، زیرا این کار باعث ارتقای کمی و کیفی کار میشود.
مدیر عامل بیمه سلامت ایران گفت: رویکرد وزارت بهداشت با توجه به تاکیدات این وزارت، پاسخگویی و تعامل با رسانه هاست و از آنجا که رسانه ملی میتواند در این عرصه نقش آفرینی کند میخواهیم از این ظرفیت برای ارتقای سواد سلامت و آگاهی مردم استفاده کنیم.
موهبتی افزود: رسانه میتواند روی رفتار مردم تاثیر بگذارد و سبک زندگی آنها را تغییر دهد با تغییر سبک زندگی میتوانیم شاهد کاهش بیماریها باشیم همان طور که قرار است در این تفاهم نامه درباره نسخه الکترونیک نظام ارجاع و خدمات بیمه سلامت در قالب روشهای روز دنیا در عرصه صدا و تصویر به مخاطب اطلاعات دهیم.
وی گفت: ما ۱۲ هزار پزشک عمومی و فوق تخصص، ۱۰ هزار داروخانه و ۱۰ هزار متخصص تحت قرارداد داریم، اما ظرفیت ما در کشور ناشناخته است لذا تغییر رفتار مخاطبان ما فقط از عهده رسانهها برمی آید و هر چه قدر نقش رسانهها پررنگتر شود مطالبه خواهی مردم بیشتر و مسئولیت ما سنگینتر میشود.
مدیر عامل بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: مثلا مردم باید بدانند اگر ماهانه ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان هزینه بیمه پرداخت میکنند، اما در هزینههای ۱۰ میلیونی درمانی نیز بیمه به کمک آنها میآید و آنها فقط ۱۰ درصد هزینه بیمارستانها را پرداخت میکنند متاسفانه هنوز این عملکرد را به خوبی به مردم اطلاع رسانی نکرده ایم.
موهبتی گفت: در تفاهم نامه همکاری ۵ سالهای که به ا مضای رئیس صداوسیما رسیده قرار شده است که با ارائه اطلاعات و آگاهی به دنبال منطقی سازی رفتار مردم باشیم از جمله در مصرف دارو و یا مراجعه به پزشکان لذا کمیتهای برای اجرایی شدن این تفاهم نامه به زودی عملیاتی میشود و امیدواریم به زودی محصول این همکاری را ببینیم.
آشنایی مردم با ابعاد مختلف خدمات بیمه سلامت در بحث پیشگیری و سلامت و درمان و دارو از جمله محورهای این تفاهم نامه همکاری است که قرار است در قالب آگهی تلویزیونی (تیزر)، فیلم و سریال و پیامهای بهداشتی در شبکههای صداوسیما به صورت هنری و آموزشی به مردم ارائه شود.