معاون وزیر راه: با اجرای مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار ظرفیت بارگیری این بندر چهار برابر افزایش یافته است.
وی افزود: این بندر قابلیت پذیرش کشتیها تا ظرفیت ۱۰۰ هزار تن را یافته است و با توجه به اینکه حمل و نقل در احجام بالا در دنیا بسیار متداول شده است این موضوع امری حیاتی برای این بندر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: محدود بازار این بندر بسیار گسترده است از یکسو کشورهای ساحلی اقیانوس هند و کشورهای شرق آفریقا و برخی کشورهای جزیره العرب و از سوی دیگر افغانستان و کشورهای آسیای میانه محدود بازاری بسیار وسیعی را برای این بندر ایجاد کرده اند.
راستاد با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای الحاق این بندر به منطقه آزاد اظهار داشت: مذاکرات بسیار خوبی صورت گرفته تا این بندر با توجه به مجاورت با منطقه آزاد به این منطقه بپیوندد.
وی گفت: اقدامات گسترش ظرفیت نیز در این بندر قابل توجه است به طوری که ظرف کمتر از دو سال با اجرای مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار ظرفیت آن افزایش چهار برابری داشته است و این بندر دیگر یک بندر فصلی نیست بلکه در تمام طول سال میتواند به کشتیها خدمت رسانی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با اجرای مرحله نخست توسعه، ظرفیت تخلیه این بندر از دو میلیون تن به هشت میلیون تن افزایش یافته و پیش بینی میشود با اجرای مرحله دوم این ظرفیت به ۳۳ میلیون تن افزایش پیدا کند.
راستاد خاطر نشان کرد: هم اکنون ۳۰ درصد مرحله دوم طرح توسعه بندر چابهار به انجام رسیده و از سوی دیگر بندر در حال مدرن سازی با تجهیزات بروز و پیشرفته است.
وی ادامه داد: چندی پیش تعهد نامهای میان شورای هماهنگی کشورهای ایران، هند و افغانستان به امضا رسید که در قالب این توافقنامه نیز اولین محموله میان کشورهای هند و افغانستان از طریق بندر چابهار مبادله شد.