تلاش کردیم «رد خون» فضایی متفاوت با «ماجرای نیمروز ۱» داشته باشد
اما «ماجرای نیمروز» تجربه دوم سینمایی مهدویان تحسین منتقدان و مخاطبان را بر انگیخت. فیلمی که با شکلی منحصر به فرد از گوشهای از جنایات منافقین در دهه ۶۰ پرده برداشت. «لاتاری» نشان داد این کارگردان در گونه اجتماعی هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد وهمواره جسورانه به مسائل مختلف ورود میکند.
این روزها چهارمین فیلم بلند سینمایی مهدویان روی پرده است. «رد خون» هفت سال پس از «ماجرای نیمروز» را روایت میکند؛ روزهای پایانی جنگ تحمیلی.
در «رد خون» از خیانت و جنایت منافقین تا مسئله نفوذ را میبینیم. برخی از تصاویر فیلم تلخ و تکان دهنده، اما تاثیرگذار است. اگر چه عدهای نقدهایی به فیلمنامه فیلم دارند، اما «رد خون» اثر قابل دفاعی است که میشود ساعتها درباره اش حرف زد. به بهانه صدر نشینی این فیلم در گیشه و رونقی که پس از ماهها رکود سینماها به هنر هفتم داده است دقایقی با کارگردانش صحبت کردیم.
تصاویری که بر پرده نقرهای میرود حکایت از سختی تولید «رد خون» دارد. همواره گفته اید روزی درباره اش حرف میزنم. کمی از مراحل پیش تولید و تولید رد خون بگوئید.
مهدویان: رد خون واقعا فیلم سختی بود. من معتقدم میزان رنج و سختی که در تولید اثری متحمل میشویم بر روی کیفیت کار بر پرده نقرهای دیده میشود. الان مهم نیست چقدر سختی کشیدیم؛ خوشحالم از اینکه مردم فیلم را دوست دارند.
*تعدادی از مردم و منتقدان میگویند «رد خون» ضعیفتر از ماجرای نیمروز است. این مسئله را قبول دارید؟
مهدویان: طبیعی است. زمانی که در مرحله تولید فیلم بودیم حدس میزدیم چنین اتفاقی بیفتد. «ماجرای نیمروز ۱» طرفداران خودش را دارد. برخی میگویند چندین بار این فیلم را دیده ایم، اما ما تلاش کردیم این اتفاق نگرانمان نکند. از همان ابتدا سعی کردیم فضای «رد خون» با «ماجرای نیمروز» متفاوت باشد. در «رد خون» بسیار به فضای حاکم در آن زمان نزدیک شدیم؛ حدس میزدیم شاید افرادی که «ماجرای نیمروز ۱» را دوست داشتند این را دوست نداشته باشند، اما الان بسیاری از افراد رد خون را پسندیدند. به هر حال این فیلم اکشن دارد، خط ملودرام دارد و صحنههایی شلوغ دارد که بر پرده نقرهای جذاب است.
* در شرایطی که سینما در رکود به سر میبرد فیلم شما با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، صدر نشین گیشه است و در دو هفته حدود سه میلیارد تومان فروخته است. این امر چگونه تحقق پیدا میکند؟
مهدویان: من همواره سعی میکنم با مخاطب به تماشای فیلم هایم بنشینم و بفهمم مخاطب از چه نوع سینمایی خوشش میآید. همواره تلاش میکنم فیلمی در شان مخاطب سینما بسازم، فیلمی که مخاطب با آن دقایقی ناب را تجربه کند و از آمدن به سینما پشیمان نشود. همواره مردم هم به ما لطف داشته اند و از این بابت خوشحالم.
* شما همواره گفته اید به تاریخ معاصر علاقه دارید. این علاقه از کجا نشات گرفته؟
مهدویان: من از دوران دبیرستان به تاریخ معاصر علاقه زیادی داشتم و تلاش کردم در سینما هم آن را پی بگیرم.
* گفته اید دیگر فیلم سیاسی نمیسازم. دلیلش چیست؟
مهدویان:در فضای سیاست زده جامعه امروز تصمیم گرفته ام دیگر فیلم سیاسی نسازم. گونه سیاسی امنیتی یکی از گونههای پر طرفدار در سینمای جهان است، اما در اینجا هر کسی میخواهد تکلیف خود را با وضعیت سیاسی فیلم معلوم کند. فیلمساز زمانی که فیلمی میسازد مشغله ذهنی زیادی دارد و درگیر فضای فیلمش است. عدهای که چیزی از سینما نمیدانند میخواهند سلیقه خود را اعمال کنند. افزون بر اینها زمان تولید فیلمهای سیاسی ناچارید با افرادی سر و کله بزنید که اصلا دوست ندارید. در این سالها حساسیت روی ما زیاد شده است و سال به سال هم بیشتر میشود. تصمیم گرفته ام دیگر یا به این زودی فیلم سیاسی نسازم تا عدهای نگران نشوند و من هم با آنها سرو کله نزنم.
* «رد خون» وجهی زنانه داشت. چه شد که تصمیم گرفتید از این زاویه به منافقین نگاه کنید؟
مهدویان:بله. از همان ابتدا این وجه زنانی را مد نظر داشتیم و سعی کردیم ویژگی فیلم باشد. تاکنون در سینما چنین تصاویری از حضور زنان در میدان جنگ و درگیر شدن آنها ندیده بودیم. این وجه برای خودم خیلی جذاب بود.
* فیلم جدیدتان هم به تازگی کلید خورده؛ درباره فضای آن کمی صحبت کنید.
مهدویان: بهتر است الان درباره آن حرفی نزنیم.
* اگر صحبتی با مخاطبان رد خون دارید بفرمایید.
مهدویان:اکنون فصل خوبی برای سینما رفتن نیست و همه درگیر کارهای شش ماه دوم سال هستند. اما از مردم دعوت میکنم به تماشای رد خون بنشینند مطمئنا پشیمان نخواهند شد.