شناسایی۴۰ هزار میلیارد تومان
منابع جدید برای حمل و نقل عمومی تهران
عضو شورای شهر تهران: سالانه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست میدهند
به گزارش
خبرگزاري صدا و سيما و به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران ، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ، گفت: حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی شناسایی شده است.
سید حسن رسولی امروز در نشست امکان و روش اجرای TOD در تهران با بیان اینکه عملیاتی کردن کاهش ترافیک و افزایش کیفیت زندگی با تعامل شورای اسلامی و شهرداری تهران باید بررسی دقیق و کارشناسی شود، تصریح کرد: در شهرداری تهران بیشترین نقد این رویکرد متوجه پهنهبندیهای شهری و نوع بارگذاری کالبدی است و شورای اسلامی شهر تهران نیز باید با مقررات گذاری و نظارت بر عملکرد شهرداری، در این حوزه تلاش کند.
وی با اشاره به اينکه بر اساس تشخیص و سیاستگذاری در شورای اسلامی شهر تهران؛ اصلیترین مسئله مردم تهران بحث ترافیک و آلودگی هوا است افزود : سالانه حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست میدهند.
آقای رسولی گفت : اگر اختصاص سنجی از میزان زمانی که شهروندان تهرانی در ترافیک هدر میدهند، انجام شود شاید رقم حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۱۲ میلیون لیتر بنزین در شهر تهران مصرف میشود که کمی بیش از ۱۰ درصد مصرف کل کشور است، تصريح کرد : دولت برای مصرف این میزان سوخت در شهر تهران ۴ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت از محل منابع عمومی پرداخت میکند.
وی افزود : این در حالی است برخلاف انتظارمان دولت و مجلس در تامین پرداخت یارانه بلیت مترو به میزان ۳۰ درصد حق سهم با تعلل و اکراه عمل میکند. البته در دو سال اخیر روابط حوزه مدیریت شهری و دولت بهبود یافته است و توانستیم یارانه بلیت مترو را از دولت دریافت کنیم، اما در مدیریت گذشته یعنی ۱۲ سال گذشته به دلیل اینکه روابط میان مدیریت شهری و دولت وجود نداشت این یارانه به صورت حداقلی دریافت شد.
آقای رسولی با بیان اینکه در کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران در بخش برنامه ریزیهای درازمدت مانند برنامه پنج ساله سوم، بودجه سالانه و مدیریت تامین و تخصیص منابع، اولویت تامین منابع حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است، اعلام کرد: شورای اسلامی شهر تهران تنها مرجع تصمیم گیری برای تامین منابع بودجهریزی و تبیین برنامهها و سایر بخشها نیست و دولت نیز سهم دارد.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه از مجموعه ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه سالانه شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای شهر سه هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان به توسعه حمل و نقل و عمومی به ویژه مترو اختصاص یافته است، گفت : در شاخصهای برنامه پنج ساله سوم شهر تهران همچنان اولویت با توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی است و در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر تهران حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای این سرفصل شناسایی شده است.
وی با تاکید بر اینکه تامین این بودجه با توجه به تفاوت فاحش منابع و مصارف اقدام مسئولانه و جسورانه و تحقق آن بسیار دشوار است، افزود : یکی از منابع جدید در قالب TOD یا توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است که در کمیته TOD به آن پرداخته شده است تا در ۲۱ ایستگاه مترو که امکان واگذاریهای جدید وجود دارد، عملیاتی شود.
آقای رسولی با بیان انیکه در این مسیر باید دولت را متقاعد کنیم، گفت: رقم بدهی شهرداری تهران در حال حاضر به ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، اما با لحاظ کردن همه محدودیتهای موجود به توسعه حمل و نقل عمومی خواهیم پرداخت و برای این منظور نیز به دنبال کسب منابع جدید هستیم تا به صورت انحصاری و اختصاصی صرف حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی شود.
TOD شامل برنامه ریزی نواحی اطراف ایستگاه، براساس سیاستها و روشهای دستیابی به اهداف کلیدی زیر است:
- استفاده بهینه از زمین اطراف ایستگاه
- افزایش تراکم در حوالی ایستگاه
- ایجاد یک طراحی با محوریت عابر پیاده
- تبدیل هر ایستگاه و اطراف آن به مکان جذاب برای عابران
- مدیریت پارکینگ و حمل و نقل وسایل نقلیه
- برنامه ریزی در جوامع محلی.
رونمایی از دستور العمل خیابان کامل شهر تهران
در سومین نشست TOD یا پهنههای حمل و نقلی از دستور العمل خیابان کامل شهر تهران و کتاب TOD استاندرد رونمایی شد ، تا مبنایی بر اقدامات کمیته TOD باشد..
سومین نشست تی او دی با عنوان پهنههای حمل و نقلی با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از مدیران و متخصصان حوزه حمل و نقل و شهرسازی برگزار شد.
در این نشست بر اساس اعلام ریاست شورا مقرر شد پهنه حمل و نقلی (T) به پهنههای طرح تفصیلی شهر تهران اضافه شود تا پهنههای حمل و نقلی و ایجاد راهگذرهای حمل ونقلی نیز مورد توجه قرار گیرد.
بر طبق سخنان محسن هاشمی در سالهای گذشته افزایش تراکم نامتوازن در تهران ابجاد شد که در صورت در دسترس نبودن حمل و نقل عمومی، تراکم تا ۳۰ طبقه هم داده شد و این امر یکی از دلایل تشدید ترافیک و گره کور این معضل در پایتخت شد.
بر این اساس با اضافه شدن پهنه T میتوان امید داشت ایجاد راهگذرهای حمل و نقلی با در نظر گرفتن ارزش سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران منجر به توسعه حمل و نقل عمومی و حل مشکل ترافیک شود.