حدود ۲۰ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی کشور دچار اختلالات یادگیری هستند
متخصص علوم اعصاب شناختی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات که درباره اختلالات روانپزشکی و عصبی مطرح میشود، اختلالات عصبی- تکاملی است، ادامه داد: علتی که باعث شد این موضوع را به عنوان محور اصلی همایش انتخاب کنیم این است که بچهها با یکسری مشکلات در سنین ابتدایی در زندگی مواجه میشوند که اگر از همان ابتدا به درستی این اختلالات را تشخیص دهیم و درمان مناسبی برای آن داشته باشیم، میتوانیم از تشدید بروز این اختلالات جلوگیری کنیم.
رئیس مرکز مغز و شناخت پژوهشگاه علوم شناختی، دلیل اصلی بروز این اختلالات را آسیب مغزی دانست و گفت: این آسیب مغزی میتواند منشا ژنتیکی داشته باشد یا در دوران بارداری اتفاق بیفتد و یا هنگام زایمان و حتی بعد از تولد رخ میدهد. درواقع تمام اختلالات عصبی رشدی، اختلالاتی هستند که ناشی از آسیبهای مغزی و البته قابل درمان هستند.
وی شیوع اختلالات عصبی-تکاملی را بسیار بالا بیان کرد و افزود: این اختلالات از شایعترین اختلالات روانپزشکی است که فراوانترین نوع آن، اختلالات یادگیری است. به طوری که حدود ۲۰ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی ما را شامل میشود و این آمار بسیار بالاست، یعنی از هر ۵ دانش آموز٫ یک دانش آموز مبتلا به اختلالات یادگیری است.
دبیر اجرایی دومین همایش مبنای عصبی، شناختی در اختلالات رشد، ادامه داد: اگر این اختلالات زود تشخیص داده شود با مداخلات تربیتی و آموزشی و درمانی خاص میتوانیم به موفقیت بالایی از پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مشکلاتی که براثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات در بچهها پیش میآید، دست یابیم.
وی خاطرنشان کرد: این همایش امتیاز بازآموزی برای روانپزشکان، پزشکان عمومی، متخصصان کودکان، گروه روانشناسان، متخصصان علوم اعصاب و دانشجویان رشته توانبخشی مخصوصا گفتار درمانی و شنوایی شناسی دارد.
دومین همایش مبانی عصبی شناختی در اختلالات رشدی به همت موسسه آموزش عالی علوم شناختی و با همکاری دانشگاه خوارزمی از ۱۸ تا ۱۹ مهر در محل سالن ابوریحان بیرونی دانشگاه خوارزمی برگزار میشود.