معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران: قوانین شهرسازی و معماری با هم در تضاد هستند و پیکره واحد و منسجمی ندارند
وی افزود: بحث قوانین و مقررات معماری و شهرسازی یکی از مسائل بنیادینی است که نیاز به توجه جدی در نظام قانون گذاری ما دارد و مسئله اصلی کلانشهرها ضعف و کاستی در قوانین و مقررات است.
آقای گلپایگانی گفت: قوانین شهرسازی باید جزو قوانین پایهای کشور باشد، در حالی که اکنون قوانین شهرسازی و معماری کم تعداد و از سوی دیگر با هم در تضاد و تناقض هستند و پیکره واحد و منسجمی ندارند.
وی افزود:قرار بود قانون جامع شهرسازی و معماری کشور تدوین شود، اما با اینکه کارها و مطالعاتی صورت گرفته، سالها بدون نتیجه مانده است و امیدواریم با کمک وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی بحث دقیق و شفاف شدن قوانین پایهای در حوزه شهرسازی و معماری پیگیری شود تا در ذیل آن به موضوع چگونگی اثرگذاری شهرداریها در طرحهای توسعه بپردازیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: به یک پیکره واحد و یکپارچه نیاز داریم تا وضع قوانین ناظر بر تحولات معماری و شهرسازی را سازماندهی کنیم.
وی افزود: نکتهای که در بیانات مقام معظم رهبری در سند سیاستهای کلی قانون آمده موضوع حرمت قانون بوده است و فرهنگ تمکین و احترام به قانون را باید به مطالبه عمومی تبدیل کنیم، زیرا یکی از کاستیهای اساسی احترام نگذاشتن به قانون است که پیامدهای ناگواری از جنبههای مختلف داشته است.
آقای گلپایگانی افزود: اگر قوانین شهرسازی را رعایت نکنیم نمیتوانیم روی جایی که زندگی میکنیم اسم شهر را بگذاریم. اگر قرار است جایی پهنه سکونت باشد اجازه بدهیم کاربری مسکونی داشته باشد. استثناء در قوانین کار درستی نیست ضمن اینکه حرمت قانون را ابتدا باید در معاونتهای شهرسازی و معماری حفظ کنیم تا دیگران هم به قانون احترام بگذارند.
وی درباره مزیت تعامل و گفتگو با سایر نهادها برای حل مسائل شهرسازی و معماری نیز گفت: ابتدا باید اعتماد ایجاد شود، ما در کلانشهر تهران مدیریت بافت و بناهای تاریخی را ایجاد کرده ایم و با استفاده از تعامل با سازمان میراث فرهنگی اکنون مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران عضو شورای عالی میراث فرهنگی نیز هست. با تعامل نشان داده ایم شهرداری به دنبال تخریب بافتهای تاریخی نیست و سالهای گذشته با تملک و بازآفرینی محدودههای مسئله دار تاریخی هزینه زیادی برای حفظ میراث فرهنگی کرده ایم.
گلپایگانی گفت: با تشکیل نهاد پایش و توسعه شهر تهران با همکاری شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران این همکاری و تعامل را ایجاد کرده ایم.
وی افزود: تفاهمنامهها و مشارکت نامههای همکاری، موثرتر از پافشاری بر مدیریت یکپارچه شهرداری است.
گلپایگانی درباره عوارض ساخت و ساز گفت: از ابزار عوارض باید برای هدایت طرحهای شهری استفاده کنیم، اما نگاه شهرفروشی موضوع متفاوتی است و اگر بر اساس قانون سهم شهر را از کسی که از پروانه خود بهره میبرد، بگیریم، شهرفروشی به حساب نمیآید بلکه کمک به توزیع مجدد ثروت است.
وی با بیان اینکه خیلی از شهرها ظرفیتهایی ذاتی دارند، گفت: در تهران تلاش کردیم این مسئله را تعدیل کنیم، اما با هجمههای تبلیغاتی و فشارهای قانونی و سیاسی به ویژه از طرف وزارت کشور مواجه شدیم. البته کمکهایی شد و نگرانیهایی وجود داشت که درباره این موضوع کلانشهرها میتوانند با کمک وزارت کشور یک ساماندهی را انجام دهند تا به استیفای حقوق شهر و طراحی شهر کمک شود، چرا که عوارض قویترین ابزاری است که با آن میتوان هدایت شهر را پیش برد.