به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد راستاد در گفتگو با رسانه ملی گفت: از این فرصت طلایی باید به بهترین وجه ممکن استفاده کرد.
وی افزود: این سازمان به تازگی طرح یکپارچه مناطق ساحلی تا مقیاس یک پنج هزارم برای بخش استان هرمزگان سواحل مکران انجام داده یعنی در پهنه بندیهای مختلف کاربریها را مشخص کرده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این طرح در شورای برنامه ریزی استان هرمزگان تصویب شده است و همچنین در شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تصویب و ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: به طور طبیعی در حوزه فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی تمرکز بر توسعه پایانههای بندری که مهمترین این برنامهها توسعه بندر چابهار است.
آقای راستاد تصریح کرد: مرحله نخست این بندر در دو سال قبل تکمیل و هم اکنون در حال تجهیز بوده البته یک بخشی از تجهیزات تامین شده است.
وی گفت: ظرفیت دو میلیون تنی این بندر به هشت میلیون تن رسیده و یک جایگاه بسیار مطلوبی برای حمل و نقل کالا بین کشورهای ساحلی اقیانوس هند، آسیای میانه و افغانستان خواهد بود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: علاوه بر این زمینهها برای ایجاد بندرهای دیگر به خصوص بنادر تجاری در سواحل مکران موجود است.
وی همچنین در خصوص جزئیات انعقاد قرار داد احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی و فولادی بندر شهید رجایی بین اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و یک بخش خصوصی گفت: کار اجرایی این طرح به زودی آغاز میشود.
آقای راستاد اضافه کرد: فاز نخست این پایانه در مدت سه سال به بهره برداری خواهد رسید و به طور کلی میزان سرمایه گذاری این طرح پنج هزار میلیارد تومان است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی و فولادی بندر شهید رجایی یکی از بزرگترین طرحهای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور است.
وی تصریح کرد: این پایانه بزرگترین پایانه تخصصی مواد معدنی و فولادی کشور خواهد بود و در ۱۸۰ هکتار طی سه فاز اجرا میشود.
آقای راستاد گفت: قابلیت پهلوگیری کشتیهای تا ۱۵۰ هزار تن ظرفیت را خواهد داشت واز همه تجهیزات مدرن و مکانیزه یک پایانه تخصصی مواد معدنی و فولادی برخوردار خواهد بود.
وی افزود: مجموع سرمایه گذاری که تاکنون از سوی بخش خصوصی در بنادر کشور انجام گرفته کمی بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است به یک معنا نصف سرمایه گذاری صورت گرفته بوسیله بخش خصوصی در بنادر کشور تا به امروز فقط در بندر شهید رجایی در حال اتفاق افتادن است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امضای قرارداد سرمایه گذاری بزرگ بخش خصوصی در این بندر را یک اقدام راهبردی عنوان کرد و گفت: افقی که برای صادرات محصولات فولادی یعنی ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده ساخت ترمینال مواد معدنی گام مهمی برای پاسخگویی به این حجم ترافیک به شمار میرود.
وی ادامه داد: بدون شک با احداث پایانه مزبور هزینه کشتیهای صادرات مواد معدنی و فولادی در بندر شهید رجایی کاهش خواهد یافت.