معلمان جزو معتمدترین گروههای مرجع در کشور هستند و باید این مرجعیت را حفظ کنیم
وی با اشاره به بهبود معیشت معلمان و فرهنگیان، تصریح کرد: معلمی، کلیدیترین عنصر و رکن اصلی آموزش و پرورش است؛ لذا معلم توانمند و با انگیزه میتواند همه مشکلات را برطرف کند و معلم، جانشین همه نداشتههاست.
وزیر آموزش و پرورش گفت:: نظام منابع انسانی در آموزش و پرورش آسیب دیده است که با توجه به سند تحول بنیادین باید در این نظام چرخش جدی اتفاق بیافتد، به طوری که در ابتدای سال تحصیلی ۱۰۷ هزار معلم کسری نداشته باشیم لذا درباره نیروی موردنیاز آموزش وپرورش باید تصمیم واحدی درخصوص نیروی انسانی بین سازمانهای کشور اتفاق بیافتد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه درخصوص معیشت معلمان، نظام رتبه بندی پیش بینی شده است، گفت: نظام رتبه بندی باتوجه به صلاحیتهای حرفهای و تخصصی معلمان میتواند تا حدی برطرف کننده مشکلات باشد. در حال حاضر آییننامه رتبه بندی در کمیسیون اجتماعی دولت است و تا ۲، سه هفته آینده به صحن دولت خواهد رسید و با تصویب دولت رتبه بندی فرهنگیان اجرا خواهد شد، اما زمان اجرای رتبه بندی از ابتدای مهر خواهد بود.
وی به آمادهسازی محتوای آموزشی برای سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۴۲ میلیون جلد کتاب درسی با یکهزار عنوان بین دانشآموزان توزیع شده است.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه نبض آینده جامعه در آموزش و پرورش میتپد، افزود: اگر حال آموزش و پرورش خوب باشد، حال آینده ما خوب خواهد بود؛ نشانه حال خوب آموزش و پرورش این است که همه کسانی که جامعه آموزش و پرورش را تشکیل میدهند، حس و حال خوبی دارند.
وی به پوشش تحصیلی دانشآموزان اشاره کرد و گفت:: آموزش و پرورش چتر پوشش تحصیلی خود را تا ۹۸.۵ درصد افزایش داده و این توجه به کمیت باعث شده است تا کیفیت کاهش یابد در حالی که استانداردهای آموزشی باید افزایش یابد لذا همه تلاشم را خواهم کرد تا انتقالی از توسعه کمی به توسعه کیفی داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «همواره باید فعالیتها را ارزیابی کرد که آیا به اهداف آن رسیده است یا خیر؟»، اظهار کرد: باید با مشاوره تحصیلی بتوانیم با توجه به شرایط جامعه، استعدادهای فرد در زمان تحصیل و علاقه دانشآموزان، هدایت تحصیلی خوبی را داشته باشیم؛ البته همه عوامل در اختیار آموزش و پرورش نیست، زیرا دانشآموزان به رشتههایی که درآمد بیشتری دارند، تمایل بیشتر دارند تا به آن رشتهها ورود کنند یعنی بیشتر اوقات جهتگیریها از بیرون به آموزش و پرورش وارد میشود.
وی با گلایه از اینکه آزمون سراسری (کنکور) تنها هدفی است که برای پایان تحصیلات دانشآموزان در نظر گرفته شده است، گفت: نیاز به تعیین اهداف بیشتری در پایان راه آموزش و پرورش داریم، لذا باید مجموعه عواملی دیگری مانند بخشهای صنعت، کشاورزی و... تقاضاهای دیگری باشند تا دانشآموزان را به سمت خود بکشاند و پایان راه آموزش و پرورش، کنکور و دانشگاه نباشد.
حاجی میرزایی اضافه کرد: باید اتصال طبیعی (ارگانیک) آموزش و پرورش با بخشهای دیگر جامعه وجود داشته باشد تا از اعتبار کنکور کاسته شود و بخشهای دیگر کشور متقاضی افرادی که در پایان راه آموزش وپرورش هستند، باشند.
وی تاکید کرد: ۸۵ درصد مدارس کشور دولتی است و مدارس دولتی حق ندارند بابت خدمات آموزشی از مردم پولی دریافت کنند، اما اکنون شروع سال تحصیلی است و ما نتوانستهایم سرانه دانش آموزان را به مدارس پرداخت کنیم و اولیایی که با مدرسه ارتباط دارند از مشکلات مالی مدارس آگاه هستند و باتوجه به این مشکلات به مدارس کمک میکنند.