به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت راه و شهرسازی، آقای محمد اسلامی با بیان این خبر افزود: در کشورهای منطقه شاهد طرح یک کمربند، یک راه هستیم که دولت چین مطرح کرده و سرمایهگذاری هنگفتی را هم برای آن تعریف کرده است.
وی در بازدید از طرح قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران به همراه برخی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس و مسئولان استان اصفهان گفت: طرح قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران یکی از طرحهای راهبردی در حوزه زیربنایی حمل و نقل است که از سالها پیش شروع شده و متاسفانه از حدود ۲ سال پیش مقداری با رکود مواجه شد؛ خدا را شکر در این چند ماه گذشته موانع این پروژه برطرف شده و امروز بعد از ماهها توقف فعال شده است.
آقای اسلامی ادامه داد: راه ابریشم به لحاظ تاریخی، عقلی و اقتصادی از ایران عبور میکرد، امروز باید بتوانیم راه ابریشم جدید را با تکنولوژی پیشرفته که حرکت سریع و حرکت اقتصادی را به ارمغان میآورد پیش ببریم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حتما باید در این مسیر سرمایهگذاری کنیم تا باقی بمانیم، گفت: نمیتوانیم بدون سرمایهگذاری در سرعت بالا و ایمن در حمل و نقل انتظار داشته باشیم که راه ابریشم را در اختیار داشته باشیم؛ بنابراین این موضوع جزو بایدهای ما در جمهوری اسلامی است و باید به آن بپردازیم.
وی با بیان اینکه امروز در این طرح در حال فعالیت و تجهیز هستند، افزود: اولویت در مشخصات فنی و کار حداکثری که تا امروز انجام شده بین قم تا اصفهان است؛ به جز ۳۰ کیلومتر در منطقه اصفهان، زیرسازی ۲۱۵ کیلومتر از این طرح نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، این موضوع ایجاب میکند فعالیت روی این ناحیه را بیشتر کنیم تا بتوانیم به روسازی رسیده و پروژه به انتها نزدیکتر شود.
آقای اسلامی ادامه داد: تلاش کردیم وزنههایی که به پای این طرح هست را برداریم و در حال برداشتن آن هستیم و امیدواریم بتوانیم از نخستین الگوی حمل و نقل پیشرفته ریلی در ایران بهرهبرداری کنیم و از آنجا به شمال، جنوب، شرق و غرب ادامه دهیم تا زنجیره تکمیل شود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان درخصوص زمان راهاندازی این طرح گفت: در حال حاضر به دلیل متغیرهای زیاد نمیتوان پیشبینی زمانی دقیق داد، مطالبات مردمی، خرید اراضی و ... متغیرهایی است که نمیتوان پیشبینی کرد؛ از مردم که در مسیر قرار دارند خواهش دارم که حتما برای این موضوع همکاری کنند.