گزارش مکتوب
بنویسیم "ایران"
عشق به وطن اگر باشد مداد و کاغذ ایرانی روی زمین نمی ماند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز یزد ، آخرین روزهای تابستان و تکاپوی خانواده ها برای تهیه نوشت افزار مدرسه فرزندانشان . فروشندگان لوازم التحریر این روزها روزهای شلوغ کاریشان است. وارد یکی از این فروشگاه ها در مرکز شهر می شوم، فروشگاهی که جای سوزن انداختن در آن نیست و والدین زیادی به همراه فرزندانشان مشغول خرید هستند.
ورودی فروشگاه با قفسه هایی از دفترچه های 40 تا 400 برگ چیده شده ، البته با نقش ها و طرح های مختلف. انواع دفتر با نشان های مختلف. گرچه اجناس اروپایی و چینی با رنگ ها و طرح های جذاب، حسابی خودنمایی می کنند اما گوشه ای از قفسه ها دفترچه هایی چیده شده که از تولیدات کشورمان است، تولیداتی که در بین خریداران طرفداران زیادی ندارد.
برایم جالب است، گرچه تولیدات ایرانی از لحاظ کیفیت با مشابه خارجی آن فرقی ندارند اما با بی رغبتی خریداران مواجه اند، از قفسه دفترچه ها به دیگر قسمت های فروشگاه می روم، انگار این مسئله در دیگر لوازم التحریر ایرانی هم مصداق دارد.
به سراغ والدین می روم. ابتدا با زهرا خانم همصحبت می شوم، او به همراه پسر ده ساله خود برای خرید آمده و سبد خریدش تا نیمه پُر است. از دلایل انتخابش می پرسم که می گوید: اکنون مثل قدیم نیست، حق انتخاب با فرزندان است. من بنا به انتخاب پسرم خرید کرده ام گرچه کیفیت اجناس هم برایم مهم است.
در همین حین، سپهر شروع به صحبت کردن می کند. او با نشان دادن دفترچه هایی که با تصاویر کارتن های خارجی طراحی شده اند، می گوید: این دفترها خیلی زیبا هستند، به نظرم با داشتن آنها روحیه بهتری برای درس خواندن دارم.
او با نام بردن یکی از کارتن های خارجی، می افزاید: امسال همه دوستانم از این طرح خرید کرده اند، مُد سال است. من هم مداد و کیف و دفترچه هایم را از این طرح انتخاب کرده ام تا با آنها هماهنگ باشم.
وقتی بیشتر به خرید مردم دقت می کنم، متوجه می شوم که قفسه هایی که با نشان خارجی چیده شده اند، شلوغ ترند و قفسه هایی که لوازم التحریر ایرانی در آن موجود است، کمتر طرفدار دارد.
به سراغ فروشنده می روم، از او می خواهم از خرید مردم برایم بگوید، گرچه در حال حساب کردن است اما اینگونه جواب می دهد: 70 درصد اجناس فروشگاه وارداتی و 30 درصد هم از تولیدات ایرانی است. مردم برای خرید علاوه بر قیمت به تنوع محصول هم توجه زیادی دارند، البته عده ای هم فقط به دنبال کیفیت هستند.
آقای زارع می گوید: اجناس خارجی، خریداران بیشتری دارد و دلیل انتخاب و چینش قفسه های فروشگاه هم بر همین مبنا است. متاسفانه تولیدات ایرانی به دلیل ضعیف بودن طراحی و در برخی موارد، قیمت بالاتر از نمونه خارجی، کمتر مورد استقبال مردم قرار می گیرد.
این مسئله مرا کنجکاو می کند تا به مغازه های دیگر شهر هم بروم.
بازار داغ فروش لوازم التحریر خارجی مسیری یک کیلومتری را پیاده روی می کنم و به مغازه لوازم التحریر دیگری وارد می شوم که آنجا هم بازار خرید مردم داغ است.
به سراغ فروشنده می روم، آقای کلانتری از ریش سفیدان بازار است که با کلاه نمدی خود، پشت دخل نشسته. کنارش می نشینم و گفتگویم را با او آغاز می کنم. او از رونق خرید مردم در این روزها می گوید و می افزاید: دخترم، عده ای که وضع مالی خوبی دارند، لوازم التحریر خارجی را انتخاب می کنند و به دنبال اجناس ایرانی نیستند، آنها به دنبال اسم و نشان هستند، حتی اگر کیفیت جنس مشابه باشد.
آقای کلانتری با ابراز تاسف از بی مهری مردم از خرید لوازم التحریر ایرانی، می گوید: البته عده ای هم که توان مالی ضعیفی دارند، اجناس خارجی بی کیفیت را از دستفروشان و البته برخی مغازه ها تهیه می کنند چرا که توان خرید اجناس باکیفیت ایرانی را ندارند و این موضوع همچنان بازار تولیدات ایرانی را کساد کرده است.
در حین گفتگو هستم که یکی از خریداران به بحث مان وارد می شود. خانم میانسالی که می گوید از معلمان دوره ابتدایی است. او با اشاره به اینکه باید روی طراحی لوازم التحریر و نوشت افزارهای ایرانی بیشتر کار شود، می افزاید: یکی از ملاک های انتخاب دانش آموزان، جذابیت و تنوع در طرح هاست که متاسفانه در تولیدات ایرانی رعایت نمی شود.
این موضوع مرا به یاد مطلبی می اندازد که چند روز پیش در یک سایت خبری خواندم، به گفته کارشناسان تا اوایل دهه ۹۰، نود درصد از بازار نوشتافزار در اختیار کالاهای وارداتی بود. مسئله ای که سعید حسینی مدیرعامل نوشت افزار ایرانی – اسلامی هم به آن معتقد است و می گوید: هم اکنون حدود ۶۵ درصد از بازار نوشتافزار در اختیار محصولات وارداتی و ۳۵ درصد سهم تولیدات داخلی است.
برابری اجناس داخلی با خارجی به لحاظ کیفیترئیس اتحادیه صنف کتابفروشان یزد با بیان اینکه هم اکنون 220 فروشگاه لوازم التحریر در یزد فعالیت دارند، می گوید: گرچه تا چند سال پیش محصولات این فروشگاهها بیشتر خارجی بود اما اکنون عرضه اجناس داخلی با خارجی برابری می کند.
محمدحسین منتظری به نامگذاری امسال بنام "رونق تولید" و توانایی رقابت تولیدات داخلی با مشابه خارجی اشاره می کند و می افزاید: تحقق این شعار در گرو حمایت مردم از کالاهای ایرانی و همچنین توجه تولیدکنندگان به عرضه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب است.
وی با اشاره به اینکه در مداد، پاککن و خودکار، کالاهای ایرانی به لحاظ کیفیت و قیمت وضعیت بسیار خوبی دارند و قابل رقابت با محصولات خارجی هستند، می گوید: این اطمینان را به مردم می دهم که در بحث کیفیت لوازمالتحریر ایرانی در مقایسه با پولی که پرداخت میکنند، کیفیت آنها قابل قبول است.
رئیس اتحادیه صنف کتابفروشان یزد از فعالیت بزرگترین واحد تولید لوازم التحریر خاورمیانه در یزد خبر می دهد و می افزاید: به قول قدیمی ها، چاه مان لب دریاست و به لحاظ تامین و توزیع لوازم باکیفیتی چون مداد، خودکار و مدادرنگی خودکفا هستیم که باید با تبلیغات مناسب آن را در بین مردم ترویج دهیم.
فعالیت بزرگترین کارخانه تولید مداد و خودکار در یزدراهی کارخانه ای می شوم که بیش از سه دهه فعالیت دارد و بعنوان نخستین کارخانه تولید مداد استاندارد کشور شناخته شده است. کارخانه ای که هم اکنون به لحاظ تولید مداد و خودکار علاوه بر رفع نیاز کشور، تولیدات خود را به دیگر کشورها هم صادر می کند.
با مدیرعامل این واحد تولیدی همصحبت می شوم، سیدضیاء جلالیان با اشاره به اینکه در آغاز فعاليت با برترين تکنولوژي ها و پيشرفته ترين ماشينها پابه عرصه مداد سازي گذاشتیم، می گوید: اين کارخانه صاحب برندهاي مطرح سوسمار ايراني و لاک پشتي است.
وی می افزاید: این واحد تولیدی با اشتغال بیش از یکصد نفر، قادر است علاوه بر تولید انواع مدادهای سیاه و رنگی نوشت افزارهای فنی مهندسی و انواع خودکار را طراحی و تولید کند.
مدیرعامل واحد تولیدی با اشاره به توانمندیهای این واحد در تولید انواع مداد و خودکار می گوید: این واحد روزانه سه هزار قراص مداد و ۲۰ هزار انواع خودکار مطابق با استانداردهای جهانی تولید و روانه بازار میکند.
سیدضیاء جلالیان با اشاره به اینکه تولیدات واحد تولیدی به کشورهای ارمنستان، افغانستان و عراق فرستاده می شود، می افزاید: قادریم نیاز کشور به نوشت افزار را تامین کنیم اما برای حضور و رقابت در بازار داخلی، حمایت بیشتر مسئولان را نیازمندیم.
وی با انتقاد از واردات برخی نوشت افزارهای بی کیفیت خارجی می گوید: در صورت حمایت از تولید داخلی میزان تولید و اشتغال در این واحد را به بیش از دو برابر فعلی افزایش خواهیم داد.
مدیرعامل واحد تولیدی البته به این نکته هم اشاره می کند که علاوه بر حمایت های دولتی، بخش زیادی از افزایش سهم تولیدکننده از فروش بازار داخلی در دست خریداران است، مردمی که باید به کالای ایرانی اعتماد کنند و بازوی قوی ما باشند.
استقبال از تولیدات داخلی در گرو فرهنگسازیبدون شک در صنعتی چون نوشت افزار که بازار آن به دست عموم مردم بویژه دانش آموزان رقم می خورد، یکی از راهکارهای فرهنگ سازی برای خرید تولیدات داخلی، از مدارس شکل می گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه باید برای ترغیب مردم به تولیدات داخلی، بر روی تبلیغ، بسته بندی و طراحی محصولات بیشتر کار شود، می گوید: به سهم خود چند سالی است در مدارس یزد برای تشویق دانش آموزان به نوشت افزارهای داخلی برنامه ریزی کرده ایم.
علی سرداری به اجرای جشنواره ای فرهنگی – هنری برای نخستین بار در کشور به میزبانی یزد خبر می دهد و می افزاید: این جشنواره را با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرا کردیم تا فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را در بین فرهنگیان و دانش آموزان نهادینه کنیم.
وی با اشاره به اینکه این جشنواره با هدف تحقق شعار سال و با هدف فرهنگ سازی برای استفاده و حمایت هر چه بیشتر از کالای ایرانی با استفاده از همه ظرفیت های موجود آموزش و پرورش برگزار می شود، می گوید: دانشآموزان و فرهنگیان می توانند آثار خود را در رشته های سرود همگانی، فیلم، نمایش خیابانی، نمایش نامه نویسی، تولید پارکت، خوشنویسی نستعلیق، عکاسی، نقاشی با پوستر، داستان و شعر کودک و نوجوان از طریق سایتkalairani97.ir ارسال کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان یزد می افزاید: در کنار آموزش و پرورش، نهادهای فرهنگی دیگر همچون صدا و سیما هم باید به میدان بیایند و با فرهنگسازی و تبلیغات مناسب زمینه ترویج خرید کالای ایرانی را برای رونق بیشتر تولید فراهم کنند.
بنویسیم ایران نوشت افزار ایرانی وقتی می تواند چرخ های اقتصاد را بچرخاند که کودکان و نوجوانانمان یاد بگیرند چگونه "ایران" را بر دفترهایشان بنویسند. عشق به وطن اگر باشد مداد ایرانی هم روی زمین نمی ماند. پس بیایید با هم و باز هم بنویسیم: "ایران"
نویسنده سیده سکینه میرطاهری