دولت در تخصیص سهم بودجه آموزش و پرورش تلاشهای بسیاری کرد، اما شرایط سخت زندگی معلمان نیز برای ما مشخص است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه هر نوع هزینه برای ارتقاء آموزش و پرورش و توسعه تعلیم و تربیت در حقیقت سرمایه گذاری محسوب میشود، گفت: مهمترین مسئولیت و ماموریت آموزش و پرورش توسعه سرمایه انسانی و توسعه علمی کشور است که باید در این بخش به طور ویژه سرمایه گذاری صورت پذیرد.
آقای اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش با تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) با اشاره به موضوع روز مبارزه با مفاسد و مطرح شدن مباحث متعدد در خصوص شفافیت و فساد، گفت: بسیاری از صداها که امروز برای مبارزه با فساد بلند میشود گاهی برای رد گم کردن اصل موضوع است که در آینده نزدیک به این موضوعات خواهم پرداخت و درباره اینکه شفافیت چیست و چه باید کرد؟ دولت چه کرده و دیگران چه باید بکنند؟ مبارزه با فساد و مفسد چیست؟ سخن خواهم گفت.
آقای جهانگیری سپس به جایگاه رفیع آموزش و پرورش و وجود اسناد متعدد بالادستی اشاره و تصریح کرد: هر سند مهمی که برای آموزش و پرورش نیاز بوده تدوین شده و اقدامات لازم در این خصوص انجام شده است.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب، رییس جمهور و وزرای آموزش و پرورش طی سنوات گذشته بر اجرای اسناد بالادستی گفت: معمولا برنامههای وزرای آموزش و پرورش برنامههایی جامع است تا براساس آن بتوانند از تنگناها عبور کرده و در جهت چشم اندازهای نظام تعلیم و تربیت حرکت کند.
وی در ادامه با اشاره به شرایط پیچیده و ویژه کشور افزود: پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، دولت تدبیر و امید اولویتهای مهم پیش روی کشور را شناسایی کرد تا براساس این اولویتها بتواند به حل و فصل مسائل کشور بپردازد. یکی از مهمترین اولویتها حل مسائل بین المللی بود که در این زمینه توافقی جامع با شش کشور به انجام رسید، اما با روی کار آمدن رییس جمهور جدید آمریکا، این کشور در اردیبهشت سال ۹۷ از توافق برجام خارج شد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اعلام صریح و بدون پرده پوشی آمریکا مبنی بر راهبرد فشار حداکثری علیه ایران اظهار داشت: آمریکا راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را به عنوان دستور کار اصلی خود قرار داده و هدف نخست آنها فروپاشی نظام و در مرحله بعد فروپاشی ایران بود و اهداف حداقلی آنها نیز این بود که اقتصاد ایران با فروپاشی مواجه شود.
وی با تاکید بر اینکه آمریکا جنگ اقتصادی ظالمانه و نابرابری علیه ملت ایران آغاز کرده است، تصریح کرد: عدهای این موضوع را ساده میگیرند و تصور میکنند که در این جنگ نابرابر اقتصادی میتوان با تصمیمات اقتصادی در برابر آمریکا مقابله کرد. در تصمیم گیریها در شرایط جنگ، جنبه امنیتی مهمترین مسئله است تا بتوانیم با تصمیمات و سیاست گذاریهای به موقع، سیاست طرف مقابل را به شکست بکشانیم.
دکتر جهانگیری اضافه کرد: آمریکا روز به روز از اهداف خود در مقابل ایران مایوستر میشود آنها پس از آنکه نتوانستند فروپاشی نظام و فروپاشی اقتصادی ایران را محقق سازند، حالا میگویند که به دنبال تغییر نظام در ایران نیستند بلکه میخواهند از طریق این فشارها جمهوری اسلامی ایران را پای میز مذاکره بیاورند.
معاون اول رییس جمهور افزود: در این راستا برخی کشورهای دوست و قدرتهای بزرگ که باور نمیکردیم تسلیم فشارهای آمریکا شوند نیز در زمینه خرید نفت از ایران همراهی قابل قبولی انجام نداده اند و این مسائل باعث شد که فشار زیادی به منابع درآمدی کشور وارد شود چرا که پیش بینی شده است یک سوم بودجه سال ۹۸ از طریق فروش نفت تامین شود و هرچه میزان فروش نفت کم شود با کمبود بودجه مواجه خواهیم شد.
وی تصریح کرد: در برابر راهبرد فشار حداکثری آمریکا برای فروپاشی اقتصاد ایران، راهبرد اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری مقاومت فعال برای به شکست کشاندن سیاستهای آمریکا است که دولت نیز با تمام توان به دنبال اجرای منویات ایشان در این زمینه است.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه امروز پس از گذشت یک سال از اعمال فشارهای جدید آمریکا، روند شاخصهای اقتصادی رو به بهبود است البته اینکه چقدر این موضوع در زندگی مردم قابل لمس باشد مسئله دیگری است.
معاون اول رییس جمهور افزود: بسیاری از افراد مکرر میگفتند که اقتصاد ایران مانند اقتصاد ونزوئلا خواهد شد و تورم چند صد درصدی و اعداد نجومی برای نرخ ارز پیش بینی میکردند، اما خوشبختانه به فضل الهی امروز اقتصاد کشور با ثبات نسبی مواجه شده که بخش زیادی از این ثبات مرهون تحمل و مقاومت مردم است چرا که مردم ایران در این برهه حساس یک بار دیگر یکپارچگی و ملت بودن خود را به نمایش گذاشتند.
وی با طرح این پرسش که آیا در شرایط اقتصادی فعلی کشور، روند توسعه متوقف خواهد شد، گفت: در مقطع فعلی اولویت توسعه ایران توسعه علمی و توسعه نیروی انسانی است. برخی کشورهای شرق آسیا که امروز به قطبهای صنعتی بزرگی تبدیل شده اند پس از بیرون آمدن از زیر آوار جنگ، پیش از توجه به توسعه فیزیکی، توجه به توسعه علمی و آموزش و پرورش را سرلوحه کار خود قرار دادند.
آقای جهانگیری همچنین با اشاره به دوران قحطی در سالهای قبل از شروع قرن جدید در ایران خاطر نشان کرد: در آن زمان مسئولین وقت کشور پس از رهایی از دوران قحطی اولین تصمیمی که اتخاذ کردند تاسیس و راه اندازی دارالمعلمین بود که این به معنای اهمیت توجه به توسعه علمی و نیروی انسانی است.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اگر به دنبال ایجاد ارزش افزوده هستیم باید بدانیم که ارزش افزوده از آموزش و پرورش خلاق ناشی میشود و لازمه تبدیل هوش و استعداد به ارزش افزوده این است که در وهله نخست استعدادها کشف و سپس پرورش یابند تا افرادی با قابلیت خلق ارزش افزوده تربیت شوند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در عصر دانایی به سر میبریم و تغییر و تحولات به سرعت اتفاق میافتد، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید جهان متغیر امروز را بشناسد، زیرا با مدرسه ثابت نمیتوان همپای جهان در حال تغییر و تحول حرکت کرد و کودکان و نوجوانان ما باید به جای توصیه به سکوت و انفعال، به هوشیار سازی و انطباق با شرایط جدید دنیا توصیه شوند.
دکتر جهانگیری افزود: آموزش و پرورش باید کانون آموزش گفتگو، استدلال، منطق و دستیابی به ارزشهای دینی و معیارهای معنوی و اخلاقی باشد.
معاون اول رییس جمهور مشارکت جویی را یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه برشمرد و گفت: آموزش و پرورش ما باید قادر باشد انسانهایی پرسشگر، متفکر، نقاد و مشارکت جو تحویل جامعه دهد.
وی ادامه داد: البته آموزش و پرورش با تنگناهایی نیز روبه رو است و دولت تلاش کرده است علیرغم آنکه ۴.۵ سال از ۶ سال فعالیت خود را تحت تحریمها بوده است، با این وجود تلاش کرده است تخصیص سهم بودجه آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاههای اجرایی بالاتر باشد.
وی با اشاره به شرایط سخت زندگی و معیشتی معلمان تصریح کرد: معلمان نیازمند زندگی شرافتمندانه هستند تا ذهن و فکر آنها از سایر مسائل فارغ باشد و بتوانند بر موضوع آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان کشور تمرکز کنند.
دکتر جهانگیری اضافه کرد: امروز در همه نظرسنجی ها، معلمین کشور مهمترین و بالاترین گروههای مرجع جامعه هستند و مردم و جامعه به معلم به دیده حرمت و تاثیرگذاری نگاه میکنند که البته نظام و دولت نیز باید به همین نگرش برای بهبود وضعیت معلمان تلاش کنند.
معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت تجهیز مدارس کشور گفت: امروز دیگر میتوان گفت که تقریباً مدارس کپری در کشور وجود ندارد و یا تعداد آنها بسیار اندک است. البته فاصله مدارس کپری کشور و مدارس در مناطق محروم با برخی از مدارس هوشمند که در کشور وجود دارند بسیار زیاد است که باید تلاش کنیم با تجهیز مدارس سراسر کشور به ابراز مدرن آموزشی این فاصله را به سرعت کاهش دهیم.
وی با اشاره به اینکه ظرفیتهای بسیار بزرگی در میان مردم و نهادهای مدنی برای کمک به تجهیز مدارس وجود دارد، افزود: خیرین مدرسه ساز یکی از این ظرفیتها هستند و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز با برخورداری از ۹۰۰ هزار عضو، ظرفیت دیگری است که البته زمانی باید مسائل مربوط به آن باز شود.
دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه باید کودکان و نوجوانان را به رسمیت بشناسیم، گفت: کودک حق دارد بازی کند، ورزش کند و از نشاط و شادی برخوردار باشد. کودکان حق دارند که با مهر و محبت با آنها رفتار شود و این موضوعات باید در همه رویکردهای ما حاکم باشد، زیرا وقتی این حقوق را به رسمیت نشناسیم ممکن است مجبور شویم در برابر حوادثی قرار گیریم که برای حل آنها باید از حیثیت همه نظام مایه بگذاریم.
معاون اول رییس جمهور افزود: باید کاری کنیم که کودکان و نوجوانان کشور حس تعلقشان به میهن، دین و خانواده و مدرسه افزایش یابد و اینها رویکردهایی هستند که شاید در برنامه ریزیها لحاظ نشود، اما باید در جهت گیریهای فرد فرد ما وجود داشته باشد.
وی گفت: ما به عنوان مسئولین اجرایی کشور، مسئول امور اجرایی همه مردم ایران با تنوع در رویکردها و اعتقادات مختلف آنها هستیم و باید از رنج هر دختر و پسر ایرانی آزرده شویم و تلاش کنیم که زمینه رنج آنها را از بین ببریم. با نه گفتن در مقابل مطالبات جوانان مشکلات حل نمیشوند. باید ضمن رعایت اصول جمهوری اسلامی ایران به مطالبات جوانان و نوجوانان پاسخ گوییم.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه هم اکنون در آستانه بازگشایی مدارس هستیم، تصریح کرد: آغاز سال تحصیلی با شکوه نیازمند آمادگی ملی است که هم خانوادهها و هم دولت و هم سایر نهادها باید کمک کنند تا سال تحصیلی جدید با خوبی آغاز شود.
دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش از زحمات و تلاشهای دکتر بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش قدردانی کرد و اظهار داشت: ایشان در طول دوره تصدی این وزارتخانه با تلاش و جدیت اقدامات خوبی را به انجام رساند.
معاون اول رییس جمهور همچنین از دکتر حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز به خاطر تلاشهای فراوان در دوران سرپرستی این وزارتخانه تشکر و خاطر نشان کرد: ایشان با فداکاری این مسئولیت را پذیرفت و در مدت ۳ ماه به گونهای فعالیت کرد که گویی قرار است سالها در این مسئولیت بماند.
وی همچنین با اشاره به توانمندیهای حاجی میرزایی وزیر جدید آموزش و پرورش افزود: ایشان در مسئولیت سابق خود بعنوان دبیر هیات دولت در شش سال گذشته کمکهای فراوانی به نظم و انسجام مصوبات دولت کرد و بخش زیادی از دستاوردها در انسجام و شفافیت مصوبات دولت مرهون تلاشهای ایشان در استفاده از دیدگاههای صاحب نظران است.
معاون اول رییس جمهور حاجی میرزایی را مدیری موفق و راهبردی برای دولت توصیف کرد و گفت: ایشان انسانی صاحب فکر و برنامه است و از قدرت هماهنگی و استفاده از توانمندیهای مختلف برای تحقق اهداف ترسیم شده برخوردار است.
وی ادامه داد: حاجی میرزایی مورد اعتماد رییس جمهور و اکثریت قاطع مجلس شورای اسلامی است که با وجود اینکه تنها یک هفته از زمان معرفی ایشان تا زمان رأی اعتماد فرصت بود، ۲۰۰ رای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دریافت کرد که پشتوانه مهمی برای ایشان خواهد بود و باید از نمایندگان مجلس قدردانی کنم.
در این مراسم پس از اعطای حکم رییس جمهور به وزیر جدید آموزش و پرورش از سوی معاون اول رییس جمهور و نیز اعطای هدایایی به وزیر سابق آموزش و پرورش و سرپرست این وزارتخانه، حاجی میرزایی وزیر جدید آموزش و پرورش در سخنانی به اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت در کشور اشاره کرد و به تشریح برنامههای خود برای این وزارتخانه پرداخت.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه باید توسعه فرصتهای عدالت در آموزش و پرورش را به عنوان هدف در برنامهها دنبال کنیم، گفت: حق همه دانش آموزان است که دسترسی به آموزش با کیفیت داشته باشند، اما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید در این زمینه گامهای بیشتری برداریم.
وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از اعتماد رییس جمهور و رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توانایی برای ایفای نقش اجتماعی از مهمترین اهداف نظام تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: امروز یکی از نگرانیهای بزرگ ما توسعه آسیبهای اجتماعی است، اما معتقدیم اساس این آسیبها میتواند در آموزش و پرورش درمان شود.
در این مراسم همچنین وزیر سابق آموزش و پرورش و سرپرست این وزارتخانه نیز هر کدام در سخنانی به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداختند و گزارشی از عملکرد خود در دوران تصدی این وزارتخانه ارائه کردند.
وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش نیازمند یک بازنگری جدی است
وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه نیازمند یک بازنگری جدی است و امروز همه دانش آموزان از یک کیفیت آموزشی برخوردار نیستند و ناعدالتی آموزشی بسیار است و ما باید در این زمینه گامهای بزرگی برداریم.
آقای محسن حاجی میرزایی در مراسم تودیع و معارفه وزرای جدید و قدیم آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش باید نیازهای جامعه را برآورده کند و در شرایطی که علوم در حال توسعه روزافزون هستند باید دانش آموزان بتوانند نیازهای روز جامعه را تأمین کنند.
وی مهم ترین اولویت آموزش و پرورش را آماده کردن انسانها برای یک زیستن سالم و روی پای خود ایستادن در برابر مشکلات دانست.
آقای حاجی میرزایی گفت: آموزش و پرورش باید دانش آموزان را پالایش کند تا آنها برای ایفای نقشها و سمتهای اجرایی پر رنگ حاضر شوند.
وی ادامه داد: اساس آسیبهای اجتماعی تنها در مدارس قابل درمان است و مدارس در این زمینه میتوانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: معلم رکن اصلی تربیت در آموزش و پرورش است و معلمان کارآمد و با انگیزه میتوانند مدارس با نشاطی را رقم بزنند.
وی تأکید کرد: تلاش میکنیم بودجه سال ۹۹ آموزش و پرورش را افزایش دهیم تا قدری از کسریهای پارسال جبران شود.
آقای حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: اقتصاد آموزش و پرورش بسیار مهم است و ما باید پای اقتصاددانان را به آموزش و پرورش باز کنیم.
وزیر سابق آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: بیش از ۸۰ درصد از وعدههای صادر شده را عملیاتی کردیم که بخش بزرگی از آنها اجرا شده و بسیاری نیز در مرحله اجرا قرار گرفته است.
آقای سیدمحمد بطحایی به اجرای سند تحول اشاره کرد و افزود: با جلسات متعددی که در این زمینه داشتیم توانستیم سرعت اجرای سند را افزایش دهیم.
وی به برنامههای حذف کنکور و آزمونهای ورودی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: با بخشنامههایی که در مدت ۲۲ ماه از فعالیتم به مدارس ارسال کردم خیلی از این آزمونها حذف شده است.
آقای بطحایی افزود: در مدت ۲۲ ماه از مسئولیتی که در آموزش و پرورش داشتم با تلاش همکارانم به دستاوردهای کم نظیری رسیدیم و توانستیم در جهت ارتقاء آموزش و پرورش گامهای خوبی برداریم.
وی یادآور شد: در این مدت برای نخستین بار در برخی زمینهها مشارکت مستقیم معلمان در حوزههای مختلف مشارکتی را داشتیم و امیدواریم در آینده این موضوع با شدت بیشتری دنبال شود.
آقای بطحایی گفت: برای نخستین بار گام جدی در جهت مدرسه محوری برداشته شد و ساز و کارهایی را پیشنهاد کردیم که مدیران مدارس استقلال بیشتری برای اداره مدرسه داشته باشند.