در ۵ ماه نخست سال بیش از یک میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از واحدهای کوچک و متوسط صورت گرفت
آقای اصغر مصاحب اضافه کرد: توسعه و رونق فعالیت کنسرسیومهای صادراتی و شرکتهای مدیریت صادرات که تا امروز تعداد آنها به بیش از ۱۳۰ شرکت رسیده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران دنبال میشود ضمن اینکه برای تحقق این مهم، در مرحله نخست باید مراجع قانونی و سازمانها و نهادهای دولتی مرتبط با مقوله صادرات، آنها را به رسمیت بشناسند.
آقای مصاحب گفت: این دو مدل به عنوان راهبرد نفوذ در بازارهای هدف در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته اند و این سازمان نیز لایحهای را تدوین کرد تا با همکاری اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و استفاده از نظرات کارشناسی آنها و در نهایت ارجاع موضوع به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، حمایت از کنسرسیومهای صادراتی و شرکتهای مدیریت صادرات اتفاق بیفتد.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران افزود: پس از به رسمیت شناخته شدن آنها از سوی مراجع قانونی و دولتی یاد شده، واحدهای کوچک و متوسط نیز میتوانند به آنها اعتماد و از ظرفیتهای خود از جمله واحدهای تحقیق و توسعه استفاده کنند.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به توسعه خوشههای کسب وکار در این سازمان، اضافه کرد: در این خوشهها نیز میتوان پس از اتمام پروژه توسعه، به ایجاد کنسرسیومهای صادراتی برای حضور در بازارها اندیشید و برنامهریزی کرد.
آقای مصاحب گفت: رقابتپذیری و توسعه بازار و بینالمللیسازی، دو هدف مهمی است که فارغ از شرایط سیاسی و ارتباطات بینالملل در سطح صنایع کوچک و متوسط دنبال میشود و بنا داریم بر این اساس واحدها را استانداردسازی کنیم.
وی با اشاره به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه افزود: کشورهای همسایه سالانه بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که ظرفیت بزرگی برای صنایع بزرگ، کوچک و متوسط و صنایع کشاورزی کشورمان محسوب میشود ضمن اینکه علاوه بر آنها، توسعه صادرات به چین، هند و کشورهای آفریقایی نیز در دستور کار است.
آقای مصاحب گفت: بیش از ۷۷ هزار واحد کوچک و متوسط (SME) در کشور وجود دارد که ۴۳ هزار واحد آنها در شهرکهای صنعتی مجوز فعالیت دارند که از این ۴۳ هزار واحد، هم اکنون ۳۴ هزار واحد فعال هستند.