استاد حوزه و دانشگاه در میان شاخصهای نهضت امام حسین (ع)، ظلم ستیزی را رکن اصلی دانست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی منصوریان دامغانی در گفتگوی ویژه قرآنی شاخصهای نهضت امام حسین (ع) را ۲۵ مورد عنوان کرد و گفت: بنده اسم آن را عوامل ماندگاری کربلا گذاشته ام، شاخصهایی که باعث شد نهضت امام حسین (ع) تا قیامت ادامه پیدا کند. شاخصهایی مثل هنر، چون رجزخوانیها در قالب شعر است و شعر ماندگاری میآورد. عامل اخلاق و ادب که در کل ماجرای عاشورا یک بی ادبی از ناحیه یاران جبهه حق اتفاق نیفتاده است، در حالی که به آنها ظلم شده بود. این مخاطب را جلب میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که کدام رکن اصلیتر است؟ افزود: رکن اصلی شاخص ها، رکن ظلم ستیزی است. سیدالشهدا در کلمات خود مسئله ظلم ستیزی و کوتاه نیامدن را در مقابل مثل یزید مطرح میکنند. حضرت وقتی بحث بیعت را میخواستند مطرح کنند، نفرمودند که من با یزید بیعت نمیکنم، بلکه فرموند، مثل من با مثل او بیعت نمیکند که نشانه ظلم ستیزی است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه لازمه ظلم ستیزی مقاومت است، تأکید کرد: حضرت میفرمایند، به خدا قسم لحظهای خواری و پستی را نمیپذیرم یا در پاسخ به فرزندان یکی از صحابی که میگوید شما طرفدارانی دارید و لازم نیست برای تبلیغ دین چنین کارهایی انجام دهید، در مسجد پیغمبر بنشین، فتوا بده و مفاهیم دین را بگو. حضرت میفرمایند، وای بر این کلام تو تا قیامت.
آقای منصوریان دامغانی با اشاره به سخنان سید قطب درباره امام حسین (ع) افزود: ملاک شکست و پیروزی چیست؟ آدمهای کوچک که خودشان ارزشهای کوچکی دارند، شهادت حسین بن علی (ع) را باخت میبینند، در حالی که او پیروز شده است. آدمهایی که ارزشهای بزرگی دارند، خودشان پست و حقیر نیستند، حسین بن علی را برنده میبینند. امام حسین (ع) میفرماید من گردن میدهم؛ اما گردنم را کج نمیکنم.
وی درباره صلحهای تاریخ اسلام مانند صلح امام حسن (ع) یا قصد صلح امام حسین (ع) با عمر بن سعد گفت: به طور قطع ظلم ستیزی با تدبیر همراه است. بحث این است که اگر جایی مصلحت بر سازش است، در این نرمش باید مفادی را گنجاند که در نهایت پیروز میدان شویم. امام حسن (ع) زمانی صلح میکند که بر محور ظلم ستیزی است. صلح امام حسن (ع) برای کل تاریخ، معاویه را رسوا کرد. در این اواخر رهبر معظم انقلاب هم فرمودند، که من خوشبین نیستم؛ اما لازم شده است که مردم ما جایی تجربهای کنند و ببینند که دشمن هیچوقت به تعهد خود عمل نمیکند. این یک تجربه و سرمایه اجتماعی میشود.
استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اینکه هزینه سازش بیشتر است یا مقاومت؟ افزود: البته مقاومت هزینه دارد. هیچ چیزی در این دنیا بی هزینه نیست. شما برای سازش هم باید هزینه بدهی؛ اما همیشه تاریخ بر سرت میزند. بعد از شهادت سیدالشهدا، مردم مدینه کودتا مانندی انجام دادند. یزید بن معاویه با توجه به اینکه مدینه جزء مناطق تحت سلطه او بود، سپاهی به مدینه فرستاد و ۳ روز برای بازگرداندن مدینه فرصت داد. فرمانده این سپاه گفت، اگر تسلیم نشوید، شهر را با خاک یکسان میکنیم.
وی گفت: مردم مدینه با امام حسین همراهی نکردند، مسلم بن عقبه فرمانده سپاه، شهر مدینه را با خاک یکسان کرد و کارهای دیگری در مقابل مردم این شهر انجام داد. شما در صحرای کربلا مقاومت میکنید، با عزت به شهادت میرسید و برای کل تاریخ عظمت آفرینی میکنید؛ اما اگر گردن خود را کج کنید، اتفاقی مانند مدینه میافتد که حتی امام زین العابدین (ع) در مدینه بود و از این داستان هیچ حمایتی نکرد. شما تا کجا باید عقب نشینی کنید اگر در مقابل دشمن سازش کنید؟ تا جایی که ناموست درگیر قضیه شود؟ اگر شخصی پای ارزشهای خود بایستد، مانند زینب کبری (س) که اسیر میشود، با عزت در تاریخ میماند.