باید از شیوههای نوین برای ارائه مطالب به دانشآموزان استفاده کنیم که در این خصوص، نمایش، فیلم، تئاتر، قصهگویی و استفاده از فضای مجازی راهگشاست
دبیرستاد همکاریها ادامه داد: فعالیت بیش از ۷۰۰ کمیته همکاری درسراسر کشور با محوریت نمایندگان، ولی فقیه در استانها و ائمه جمعه شهرستانها و مدیران ارشد آموزش و پرورش و از طرفی عضویت مسؤولان و مدیران حوزههای علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، ادارات اوقاف و امور خیریه، اتحادیه انجمنهای اسلامی و... در هر دیار، تشکیل قرارگاه فرهنگی دو نهاد عظیم حوزه و آموزش و پرورش را در سراسر کشور رقم زده است.
وی در خصوص فعالیت این کمیتههای ۷۰۰ گانه در سراسر کشور تصریح کرد: این کمیتهها ظرفیت بسیار ارزشمندی برای دفع هجمههای فرهنگی دارد.
مشاوره عالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاش موفق حوزه و آموزش و پرورش در توسعه مدارس معارف اسلامی و نیز مدارس مجری طرح امین گفت: توسعه مدارس معارف اسلامی برای ستاد اهمیت دارد و خوشبختانه خروجیهای قابل قبولی را در این مدارس شاهد هستیم.
وی افزود: بحمدالله از سوی مراکز آموزشی و تربیتی رسمی آموزش و پرورش ابتکارات و خلاقیتهای ارزشمندی را در قطب ۴ کشوری شاهد هستیم که امید داریم این شیوهها و تکنیکهای تعلیم و تربیتی به سایر استانهای کشور نیز تعمیم داده شود.
آقای حاجیان زاده گفت: راه اندازی هیأتهای اندیشه ورز و نشستهای فکری با حضور نخبگان دستگاههای مربوطه کمک بزرگی به تحقق اهداف و سیاستهای اسناد بالادستی و سند بینادین تحول آموزش و پرورش است.
وی به وظایف و خروجیهای هیأتهای اندیشه ورز اشاره کرد و افزود: «شناسایی آسیبهای اجتماعی، هم فکری و ارائه راه حل»، «توجه به هنر دینی»، «نشر و توسعه نشاط و شادابی در چارچوب موازین اسلامی»، «جلوگیری از نفوذ نحلههای فکری کاذب و عقاید ضاله»، «توسعه فرهنگ حجاب و عفاف»، «توجه به مسائل خاص مدارس دخترانه» و... از جمله موضوعات مهمی است که باید مورد بحث قرار بگیرد.
آقای حاجیان زاده ادامه داد: ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش برنامههای مختلفی را در این راستا اجرا میکند که حضور روحانیون مسلط به مسائل تربیتی کودکان و نوجوانان در مدارس و ارائه مشاوره به دانش آموزان از رویکردهای اصلی این ستاد است.
وی درباره مدارس امین گفت: ۳ هزار و ۷۰۰ مدرسه در کشور این طرح را اجرا میکند که در هر کدام از این مدارس، یک روحانی مستقر است.
آقای حاجیان زاده ادامه داد: علاوه بر مشاورههای مذهبی و پاسخ به سؤالات دانشآموزان، روحانیان حاضر در این مدارس که باید ۳ روز را به صورت تمام وقت در مدارس حاضر باشند، برنامههای فرهنگی، تربیتی و ورزشی برای دانش آموزان اجرا میکنند.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید زیادی بر تربیت دینی دانشآموزان شده است، گفت: ارتباط روحانیت با آموزش و پرورش یکی از راهکارهای مؤثر برای اجرایی شدن هدف تربیت دینی است.