نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس: آمارهای ارائه شده وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بعضاً مخدوش و بدون پشتوانه هستند
>>> مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شد
>>> صحبتهای موافقان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی از تلاش هوشمندانه نمایندگان سخن میگوید در حالی که وی و دولت متبوعش در دو سال اخیر با این امر مخالف بودند. آیا دولت به ما پیام نداده است که برای آنها فرقی نمیکند و آنها کار خودشان را میکنند و حتی ما نمایندگان را لایق مشورت نمیداند، پس چگونه است کسی که این نهاد را قبول ندارد، امروز میخواهد سکاندار آن شود.
وی گفت: ما میخواستیم معیارهایی را برای انتخاب وزیر شایسته تدوین و مطرح کنیم، اما فرصت تدوین علمی پدید نیامد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه برخی آمارهای ارائه شده وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی مخدوش و بدون پشتوانه است، از این رو در جایی اشاره به ساماندهی بناهای تاریخی با ۴ هزار پروژه شده، اما در جایی دیگر به دو هزار پروژه اشاره شده است، در جایی دو هزار و ۹۰۱ موافقت اصولی مطرح و در جای دیگر ۳ هزار و ۹۰۰ موافقت اصولی عنوان شده است.
سلحشوری گفت: در برنامههای مونسان به ساخت هر چند روز یک بار موزهها اشاره شده است، بدون آن که به بحث استانداردسازی و محل احداث این موزهها اشارهای شود؛ از طرف دیگر در صفحه ۱۸ برنامههای وی به انجام اقدامات در سال ۲۰۱۸ اشاره شده، در حالی که ما در شرایط کنونی در سال ۲۰۱۹ قرار داریم؛ کاش ایشان یک بار برنامههای خود را مطالعه میکردند.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: این روزها بحث مبارزه با فساد جدی است، اما تعدادی از مدیران منصوب این حوزه تحت پیگرد قانونی هستند، مدیران کل قزوین، مدیر کل اسبق تهران، مدیر کل سابق هرمزگان در دوران مدیریت آقای مونسان تحت پیگرد قانونی قرار گرفتهاند، از طرف دیگر شفافیت رکنی است که با مبارزه با فساد معنا مییابد حال در سامانه ثبت شده دولت، سازمان برنامه و بودجه با حدود ۵۰۷ گزارش در صدر است، اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فقط ۷ مورد گزارش دارد.
وی گفت: آقای مونسان در دو سال مسئولیت خود، شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برگزار نکرد در حالی که این شورا میتوانست کمک شایانی به این حوزه کند. با توجه به نقش اثرگذار مجلس و تعامل با آن، متأسفانه آقای مونسان معاونت حقوقی و پارلمانی سازمان میراث فرهنگی را منحل کرده و در معاونت سرمایهگذاری ادغام کردند. وی به تراز مثبت گردشگری اشاره میکند، لذا منصفانه میگویم که این تراز مثبت به علت عملکرد ضعیف دولت در کنترل نرخ ارز بوده است. در شرایط کنونی ایران جزو ارزانترین مقاصد کشورها برای سفرهای گردشگری است و از طرفی هزینه سفرهای خارجی به شدت افزایش یافته، حال آیا این مسائل جزو عملکرد آقای مونسان است؟
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه رابطه آقای مونسان با بدنه سازمان خوب نیست و ایشان با منتقدان خود برخورد مناسبی نداشته است. بعضی اساتید این حوزه رأی به وی را، افتادن چاله به چاه میدانند، متأسفانه بارها در برنامه پیشنهادی آقای مونسان بر اهمیت آموزش و پژوهش اشاره شده است، اما مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را با بیش از ۲۸ سال سابقه منحل کرد.
فقدان سرمایهگذاری خصوصی در میراث فرهنگی
سیدمرتضی خاتمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در مخالفت با وی، گفت: مسائل مورد نظر بنده و استدلال بیشتر روی برنامه عملکرد و سابقه ایشان است، در دو سال گذشته ما یک نگاه غیرجامع در جهت صیانت و حفظ میراث فرهنگی داشتیم، به طوری که بخش عظیمی از این میراث فرهنگی و ارزشمند در شُرُف نابودی است و برخی از آثاری که در گذشته از کشور خارج شده است، تلاش موثری برای بازگرداندن آنها در این دوره انجام نشده است.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی افزود: در این دوره آنچنان نگاه ما غیرجامع و محدود بود که حتی در زمینه تثبیت علایم مربوط به نقاط گردشگری، کوتاهیهای بسیاری کردیم و نکته دیگر اشکال در ساختار مدیریتی این بخش است که میتوان از فقدان ثبات مدیریتی در ستاد سازمانی که وجود داشته و همچنین ضعف عدم طبقه بندی و اولویت بندی آثار و همچنین عدم هدفگذاری بر اساس اهمیت میراث فرهنگی است.
وی گفت: جلسات استانها، غیرهدفمند و غیرموثر بوده و حتی در زمینه تحقق اهداف بالادستی حرکتهای موثری اتفاق نیفتاده است. طبق سندی که مرکز پژوهشها منتشر کرده فقط ۵۰ درصد جهتگیریهای این سازمان در جهت اهداف بالادستی بوده است.
این نماینده مجلس دهم افزود: این روزها وزیر محترم پیشنهادی بیشتر تکیه بر آمار دارد که این آمار ناشی از عملکرد خوب سازمان میراث فرهنگی نیست، بلکه با توجه به نوسانات ارزی و با توجه به کاهش مسافرتهای خارج از کشور، رویکرد مسافرت به داخل بیشتر شده است، ضمن اینکه رشد آمار ما برای گردشگری از یک سیر طبیعی در طول سالهای مختلف تبعیت میکند و ما در آمار باید به مردم بگوییم چند درصد از اهداف پوشش داده شده است؟ صرف تکیه بر آمار مشکلی را حل نمیکند.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دستیابی به جایگاه اول اقتصادی در منطقه با اتکا به درآمدهای غیرنفتی چقدر مورد هدفگیری بوده است؟ به چه میزان وی توانسته نظر هیات دولت را به این بخش جلب کنند؟ چرا که اولاً توجه به سرمایه گذاریهای خصوصی وجود ندارد و در کنار آن تصرف در کنار واگذاریها وجود دارد، چون بسیاری از آثار فاخر در لیست اولویتهای این سازمان نبوده است. ثانیاً عدم تبلیغات صحیح وعدم جهتگیریها در این زمینه جلب توجه میکند.
خاتمی افزود: هنر این بخش باید بیشتر صرف شناساندن آثار مهم متروک و مهجور باشد. این بخش باید وسیله تسهیل ارز، ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به نفت باشد، در حالی که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی در کشور ما ۲.۸ درصد شده که فاصله معناداری با حالت جهانی دارد و بسیاری از برنامهها قابل تحقق نخواهد بود.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: این سازمان با نظر نمایندگان مجلس تبدیل به وزارتخانه شده است، بنابراین ایشان باید بگویند که تا چه میزان میتوانند نسبت به اقدامات خود در مقابل نمایندگان پاسخگو باشند.
تبدیل برخی آثار باستانی به دامداری در زمان مسئولیت مونسان
وی با اشاره به ظرفیت بالای کشورمان در جاذبههای گردشگری، تاریخی و صنایع دستی افزود: کشوری با قدمت و سابقه تاریخی و فرهنگی چرا باید منابع مالی آن وابسته به نفت باشد و در اثر تحریمهای ناعادلانه با مشکل مواجه شوند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل ضعف سازمان میراث فرهنگی، تعدادی از کشورهای اطراف از جمله ترکیه موارد زیادی از میراث فرهنگی و تاریخی را به نفع خود مصادره کردهاند؛ تعداد گردشگران خروجی دو برابر گردشگران ورودی است یعنی سالانه حدود ۹ میلیون نفر به خارج از کشور سفر میکنند.
وی خطاب به مونسان با انتقاد از اینکه به دلیل ناکارآمدی مجموعه شما تعداد گردشگران ایرانی از پتانسیل گردشگری کشور کمترین اطلاعات را دارند، افزود: در زمان مسئولیت شما بر اساس گزارشهای مرکز پژوهشها و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بدترین رتبه ایران در بین مولفههای شاخص، رقابتپذیری، سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ مربوط به پایداری محیطی و پس از اولویتبخشی سفر و گردشگری و زیرساختها بوده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمبود شدید نیرو در سازمان گفت: به ازای هر ۵ کارشناس یک مدیر وجود دارد در حالی که اعتبارات سازمان طی ۱۰ سال گذشته ۴ برابر و اعتبارات تملکی دو برابر شده است و متأسفانه ضعف در جذب افراد متخصص و عدم تعیین تکلیف وضعیت نیروهای قراردادی، یگان حفاظت و میراث فرهنگی و همچنین عدم امکان تجهیز آنها، استفاده بهینه از نیروها، آموزش آنها و عدم تناسب پاداش با ارزش آثار، نبود منابع مالی برای اقدامات اولیه ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی، تخریب بافتهای تاریخی به بهانههای مختلف، عدم توانایی در جلوگیری از تخریب آثار، توانایی در تأمین منابع برای مرمت آثار، به دست آمده از مشکلات موجود است.
محمودزاده با انتقاد از اینکه برخی آثار باستانی به مرغداری و دامداری تبدیل شدهاند، افزود: افزایش سرقت آثار و عدم اقدام قاطع در اجرای قانون مجازات سارقان فرهنگی و آثار باستانی، سهل انگاری در صدور مجوزهای معادن در جوار آثار تاریخی که آلایندگی آنها میتواند آثار مخرب بر آثار باستانی داشته باشد، عدم تدوین برنامههای مدون و هماهنگی میان دستگاهها، فقدان تخریب آثار، عدم استفاده مطلوب از فضای مجازی برای گردشگران، تبادل اطلاعات میان استانها، بهرهمند نشدن از نیروهای مرتبط با حوزه گردشگری و سردرگمی گردشگران، کمبود شدید راهنمایان گردشگری، ضعف گسترده در ارائه اقدامات حمایتی و تهیه بانک اطلاعاتی قابل اعتماد، فقدان برنامهریزی در تبلیغ به هنگام گردشگری کشور، عدم آموزش موثر کارکنان سازمان در راستای ارتقاء کیفیت از مشکلات موجود در دوران مسئولیت مونسان است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از عدم به کارگیری راهکارهای درآمدزا به جای بودجهخواری، گفت: عدم توجه به مقوله برندسازی، حمایت از سرمایهگذاران، وجود نمایشگاه ثابت برای ارائه صنایع دستی در شهرستانها، جداسازی صنایعی همچون فرش دستباف از فهرست صنایع دستی و ورود صنایع خارجی بیکیفیت، عدم رعایت حقوق انجمنها از مشکلات دوران مونسان است.