۸۳ هزار دیرآموز ، پارسال در طرح سنجش به مراکز استثنایی معرفی شدند.
پارسال در طرح سنجش ۸۳ هزار دیرآموز ،به مراکز استثنایی معرفی شدند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گردهمایی مدیران مدارس استثنایی مازندران در چالوس، بر توجه به تفاوتهای فردی در مدارس تاکید کرد و گفت: سال گذشته ۸۳ هزار دیرآموز در طرح سنجش معرفی شدند که این نشان میدهد مخاطبان ما یکسان نیستند و طیف گستردهای را شامل میشوند و این فقط یک مصداق از تفاوتهاست، فضای آموزشی باید در مواجهه با این تفاوتها آماده باشد.
مجید قدمی افزود: دانشآموز دیرآموز در یک نظام آموزشی مناسب با یک فضای متناسب با شرایط میتواند رشد و پیشرفت خوبی داشته و آماده زندگی در جامعه شود.
وی با تمجید از اجرای طرح توصیفی در مدارس ابتدایی افزود: آموزش و پرورش امروزی به سمت ارزیابیهای کیفی پیش میرود و در طرح توصیفی هم، همین موضوع مورد توجه قرار گرفته و وظیفه ما شناسایی دانشآموزان در طرحهای کیفی است.
قدمی به آمار دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۸ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه داریم. همچنین حدود ۶۷ هزار دانشآموز در مدارس عادی تلفیقی تحصیل میکنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دولت باید فضایی را ایجاد کند که افراد با شرایط متفاوت در اجتماع از حق زندگی، حق مشارکت، مسئولیت پذیری و تحصیل و همدلی برخوردار باشند و تفاوتها نباید موجب شود سوادآموزی تحت تاثیرقرار گیرد بلکه در محتوا و نوع آموزش، تفاوتهایی باید درنظر گرفت تا همه از عدالت آموزشی برخوردار شوند.
مجید قدمی تصریح کردد: ثبت نام برای دریافت کتابها مانند سایر کودکان عادی به صورت اینترنتی انجام می شود و هماهنگی های لازم با سازمان پژوهش در خصوص نحوه توزیع کتاب ها انجام شده است.
این مقام مسئول کشوری درباره چاپ کتابهای بریل نیز افزود: بر اساس آمار درخواستی دانش آموزان، این نوع کتاب ها توسط خود سازمان چاپ و از طریق مدارس به افراد تحویل داده می شود.
معاون وزیر آموزش وپرورش از چاپ کتاب های ویژه کودکان در حوزه اوتیسم خبرداد و خاطرنشان کرد:این کتاب ها نیز در مرحله چاپ قرار دارند و پس از آماده شدن در اختیارکودکان اوتیسمی مدارس استثنایی قرار میگیرند.
وی درباره سایر خدمات سازمان استثنایی به دانش آموزان گفت: خدمات حمایتی و سرویس ایاب و ذهاب مدارس به بهترین شکل انجام و هزینههای حمایتی کودکان از جمله ویلچر، واکر، دارو و سمعک نیز توسط سازمان پرداخت شده است.
معاون آموزش و پرورش استثنایی کشور هم در این جلسه گفت: سازمان آموزش استثنایی برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی متولی آموزش و پرورش و توانبخشی هفت گروه از دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور است.
محسن غفوریان افزود: هرساله دانشگاه فرهنگیان در کنکور سراسری برای جذب نیرو در مدارس استثنایی سهمیه ای در نظر می گیرد و براساس ظرفیت سنجی که در استان ها انجام می شود این نیروها بکارگیری می شوند.
این مسئول کشوری با اشاره به اینکه میزان علاقه مندی دختران برای فعالیت در مدارس استثنایی بیش از پسران در کنکور سراسری است، اظهار داشت: امیدواریم با اطلاع رسانی و بیان اهمیت موضوع، میزان رغبت پسران برای فعالیت در اینگونه مدارس بیش از گذشته شود.
معاون آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: هم اکنون جلسات منظمی با دانشگاه فرهنگیان برگزار می شود تا سرفصل ها و محتوای مطالب دروس دانشگاه فرهنگیان در مدارس استثنایی مورد تجدید نظر قرار گرفته و به روز شود و دروس از تئوری و نظری به دروس کاربردی و مورد نیاز تغییر یابد.
غفوریان با بیان اینکه در حال حاضر گروه دانش آموزان با آسیب بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی و اختلالات هیجانی در گردونه فراگیرسازی سازمان قرار دارند، یادآور شد: سایر دانش آموزان مرتبط با سازمان در مدارس ویژه تحصیل می کنند.
غفوریان، یکی از افتخارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی را ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی جامع به دانش آموزان اعلام کرد و اضافه کرد: بیش از 7 میلیارد تومان در دو سال گذشته هزینه خدمات حمایتی برای دانش آموزان بوده است که پرداخت هزینه های بیمارستانی، پرداخت داروهای مستمر مصرفی دانش آموزان، وسایل توانبخشی و کمک آموزشی برای دانش آموزان در این دوسال از پرداختی های مورد نظر است.
وی یکی از مشکلات سازمان آموزش استثایی را کمبود نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، دانش آموزی بدون معلم و کلاس نخواهد بود.