معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: طی ۵ سال گذشته هزار پروانه اختراع را ثبت کرده ایم
وی افزود: خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته توانستیم در سال ۲۰۱۸ در زمینه تولید علم در علوم پزشکی رتبه اول در بین کشورهای اسلامی و رتبه پانزدهم را در بین کشورهای دنیا کسب کنیم.
آقای لاریجانی با بیان اینکه ۷۰۰ طرح تحقیقاتی در زمینه تحول آموزش در حال پیگیری و انجام است، گفت: ۷ هزار دانشجوی پزشکی داریم که طی سالهای آینده دانش آموخته میشوند، همچنین محاسبات نیروی انسانی را به طوری انجام دادیم که در سه سال گذشته توانستیم نیاز کشور به پزشک را تأمین کنیم. محاسبات نیروهای مورد نیاز در حوزه تخصصی به پایان رسیده است و به تدریج توزیع تخصصی پزشکی در کشور اصلاح خواهد شد.
وی در خصوص حضور دانشجویان علوم پزشکی در المپیاد گفت: ۱۰ هزار دانشجو در المپیاد شرکت کردند.
آقای لاریجانی ادامه داد: در زمینه تربیت نیروی انسانی با توجه به سیاستهای وزارت بهداشت تلاش خواهیم کرد تا در خصوص توزیع پزشکان در مناطق محروم گامهایی را برداریم. در همین زمینه طی سالهای اخیر برنامه ریزی برای جذب ۳۰ درصد دانشجویان از مناطق بومی صورت گرفت که این افراد پس از فارغ التحصیلی باید سه برابر میزان تحصیل در مناطقی که عمدتاً محروم هستند به ارائه خدمت بپردازند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۲۴ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی در کشور ما تأسیس شده است، گفت: اکنون ۵۵ هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در رشته دندانپزشکی، ۱۰ هزار نفر در رشته مامایی و همچنین، ۵۰ هزار نفر در رشته پرستاری تحصیل میکنند. ۱۱ هزار نفر نیز دانشجوی داروسازی که این افراد در دانشگاههای علوم پزشکی در حال تحصیل هستند.
آقای لاریجانی افزود: طی ۱۰ سال گذشته میزان ظرفیت دانشجویان ۷۵ درصد رشد داشته است و همچنین، در برخی از رشتهها مانند پرستاری حدود ۱۳۰ درصد رشد ایجاد شده است. ما تمام تلاش خود را برای توسعه آموزش پزشکی و زیرساختهای آن به کار گرفته ایم، به طوریکه رشتههای تخصصی نیز با رشد ۹۵ درصدی مواجه بودهاند.
وی با بیان اینکه در عین گسترش رشتهها باید به کیفی سازی این رشتهها نیز توجه داشته باشیم، گفت: امیدواریم تا قبل از پایان سال، حدود ۲ هزار عضو هیأت علمی به وزارت بهداشت اضافه شوند و امیدواریم آموزش اساتید گسترش پیدا کند. با برنامه ریزی صورت گرفته، حدود ۵۰ درصد از اعضای هیأت علمی علوم پایه زمینههای کارآفرینی را خواهند داشت و در آموزشها مشارکت خواهند کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اکنون به ازای هر ۲۸ هیأت علمی یک شرکت دانشبنیان داریم و برنامه ما این است که در چند سال آینده اعضای هیأت علمی بتوانند به گسترش شرکتهای دانشبنیان کمک کنند و حدود هزار شرکت دانش بنیان در هستههای علوم پزشکی شکل گرفته اند.
آقای لاریجانی افزود: با تأیید هیأت امنای دانشگاهها، مصوبهای در حال انجام است تا اعضای هیأت علمی بتوانند با موافقت دانشگاهها با حفظ فعالیتهای آموزشی در شرکتهای دانشبنیان نیز مشغول به کار شوند.
وی با بیان اینکه ۱۰۰ متخصص پزشک خانواده طی دو سال گذشته تربیت شدهاند، افزود: همچنین حدود ۲ هزار نفر پزشکانی که MPH پزشکی خانواده دارند، تربیت شده و اکنون خود را آماده میکنیم تا در ۵ سال آینده ۱۵ هزار پزشک عمومی بتوانند در دوره پودمانی آموزش مجازی پزشک خانواده دوره ببینند.
آقای لاریجانی گفت: در دورههای مهارتی در وزارت بهداشت در سال گذشته حدود ۲۶ دوره مهارتی تصویب شده و ۵۵ مرکز مهارتی نیز مجوز گرفته اند که امیدواریم تا پایان امسال حداقل ۱۰۰ مرکز آموزش مهارتی راه اندازی شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۳ دانشکده داروسازی، ۳ دانشکده پزشکی و ۳ دانشکده دندانپزشکی مسؤولیت پیدا میکنند که آموزش خود را جامعه محور کنند تا بتوانند به گونهای این نوع آموزش را در حوزه خود فعال کنند.
آقای لاریجانی افزود: در زمینه بحث افزایش ظرفیتهای پزشکی باید اعلام کنم که سیاست وزارت بهداشت تأمین نیازهای کشور است و در شرایط فعلی نیز نسبت به اوایل انقلاب، اگر مقایسهای انجام دهیم خواهیم دید که در آن روزها دانشگاههای ما ۷۰۰ دانشجوی پزشکی جذب میکردند که این رقم امروز به بیش از ۷ هزار نفر رسیده اند. از این تعداد ۳۰ درصد، تعهد بومی دارند که پس از دانش آموختگی، سه برابر دوران تحصیل یعنی ۲۱ سال، در مناطق مورد تعهد، خدمت خواهند کرد و برداشت ما این است که با این اقدام نیاز کشور به پزشک برطرف خواهد شد و به سرانه ۲ به ازای هر هزار نفر در حوزه پزشکی خواهیم رسید که سرانه معقولی است.
وی با بیان اینکه در حوزه آموزش پزشکی مسیر ارتقایی را برای ارزیابیها و کیفیت آموزش پزشکی دنبال میکنیم، گفت: یکی از این اقدامات ارزیابی دانشجویان به صورت الکترونیک است و میتوانیم بگوییم که ۷۳ درصد آزمونهای پزشکی امروز به صورت الکترونیکی انجام میشود.
وی گفت: سنجش ما برخلاف سنجش آموزش کشور، تخصصی است و ما با نگاه تخصصی امتحانات تخصصی را برگزار میکنیم و طی روزهای آینده چندین هزار نفر از متخصصین ما در امتحانات بوردهای تخصصی شرکت خواهند کرد.
آقای لاریجانی ادامه داد: در دانشگاههای علوم پزشکی طی دو سال گذشته اعتبارسنجی شده اند و ۴۲ استاندارد الزامی و ۲۴ استاندارد ترجیحی برای آنها در نظر گرفته شده است که تعدادی از آنها تأیید، تعدادی مشروط و تعدادی اخطار آموزشی دریافت کردهاند. امیدواریم دور دوم اعتباربخشی دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی تا پایان سال به اتمام برسد.
وی تصریح کرد: امسال برای پنجمین بار در حوزه علوم پزشکی که کار بیسابقهای است تمام دانشکدههای علوم پزشکی کشور رتبه بندی میشوند و این رتبه بندی آموزشی از این لحاظ اهمیت دارد که جایگاه این دانشگاهها برای دانشجویانی که آنها را انتخاب میکنند مورد توجه قرار میگیرد.
آقای لاریجانی تصریح کرد: در رابطه با رتبه بندی بین المللی دانشگاههای ما فعال هستند و امیدواریم تا پایان امسال ۲۰ دانشگاه ما اعتباربخشی بین المللی را دریافت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اکنون ۲۰ هزار هیأت علمی در حوزه پزشکی در حال فعالیت هستند و با جذب ۲ هزار نفر جدید امیدواریم برخی از نیازهای مناطق برطرف شود.
وی در خصوص آیین نامه بازنشستگان اعضای هیأت علمی نیز توضیح داد: این آییننامه در حال نهایی شدن است و از هیأت امنای دانشگاهها خواستهایم که این آییننامه را نهایی کنند و بر اساس هیأت ممیزی مرکزی وزارت بهداشت آییننامه دانشپژوهی در دانشگاهها ابلاغ شده است.
آقای لاریجانی ادامه داد: حوزه آموزش پزشکی در کنار تمام فعالیتها بحث آموزش مجازی را پیگیری کرده است و تا پایان سال تمام مراکز آموزشی مجازی مورد اعتباربخشی قرار میگیرند و خوشبختانه محتوای حدود ۳۰۰ برنامه آموزشی آماده شده است و به دانشگاهها اعلام کرده ایم که ۲۵ درصد برنامه PHD به صورت مجازی برگزار شود که امیدواریم این کار در مهر و آبان در دانشگاههای علوم پزشکی به اتمام برسد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص آیین نامه بازنشستگی اعضای هیأت علمی دانشگاهها توضیح داد: استادان ما پس از گذراندن دوره خدمت خود به دلیل بالا رفتن سن ممکن است نتوانند خدمات خود را به صورت کامل ارائه دهند به همین دلیل این آیین نامه تدوین شد تا آنها پس از بازنشستگی بتوانند به نوعی همکاری پژوهشی خود را با دانشگاهها ادامه دهند.
وی در خصوص آمار اعلام شده در زمینه مهاجرت پزشکان گفت: برخی از مراکز در این زمینه کارهای میدانی انجام میدهند؛ هر چند معاونت علمی در این زمینه نیز اقداماتی انجام داده است و ما بر اساس اطلاعاتی که در دسترس ما قرار دارد، در اطلاعیهای اعلام کردیم که چالشهای آماری نباید در کشور ایجاد شود و مرجع رسمی باید این آمار را اعلام کند. با محاسباتی که انجام دادیم، حدود ۱۰ درصد مشغول متادونت راپی میشوند و ۱۰ درصد نیز مشغول کارهای غیرپزشکی میشوند و ۹ درصد با مهاجرت به خارج از کشور، مشغول تحصیل یا ادامه سایر فعالیتها میشوند که ارائه این آمار به تفکیک کار دشواری است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان اینکه موضوع افزایش ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی کار آسانی نیست، توضیح داد: آموزش پزشکی دارای هزینههای زیادی است و نمیتوان بدون فراهم کردن زیرساختها این کار را انجام داد.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم بیان کرد: این موضوع شدنی نیست، به دلیل اینکه آموزش پزشکی گران است و هر دانشجوی علوم پزشکی برای آموزش نیازمند تخت بیمارستانی است و احتیاج به کارهای آموزشی بر روی بیماران دارد.
آقای لاریجانی افزود: آموزش پزشکی به آمایش سرزمینی احتیاج دارد و اقدامات صورت گرفته طی سالهای اخیر نشان دهنده موفقیت حوزه آموزش پزشکی در کشور است؛ به طوری که حوزه پزشکی ۱۰ درصد اساتید کشور را به خود اختصاص داده و ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور در این حوزه است.
وی افزود: شهریه دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد توسط هیأت امنای این دانشگاه تعیین میشود و باید اعلام کنم که این دانشگاه در مواقعی با چالشهای اعتباری مواجه است، اما مسؤولان دانشگاه آزاد همواره تلاش خود را به کار گرفته اند تا به دانشجویان کمک کنند.
وی با بیان اینکه اکنون ۱۰ هزار نفر از دانشجویان علوم پزشکی در خارج از کشور تحصیل میکنند، گفت: طی سالهای گذشته به طور میانگین ۴۰۰ نفر به داخل کشور منتقل میشده اند که این موضوع نشان دهنده همکاری وزارت بهداشت با این دانشجویان است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۹۹، از ۳۰ درصد دانشجویان متعهد بومی تعداد بسیاری دانش آموخته خواهند شد و این افراد به هیچ وجه جابه جا نمیشوند، هزار نفر در رشتههای PHD و ۲ هزار نفر از جمله دانشجویان تعهدی تخصص هستند که وارد گذراندن دوره تعهد در مناطق محروم خواهند شد.