بروز رسانی ۴۱ برنامه درسی با اولویت کاردانی پیوسته حاصل تشکیل شورای برنامه ریزی درسی در یک سال اخیر است
وی توجه به آموزشهای فنی و مهارتی را یکی از راههای ارتقا بخشی آموزش عالی کشور دانست و افزود: اصلیترین و کلیدیترین محور دانشگاه در به روز رسانی برنامههای درسی توجه به محتوای آموزش بود؛ زیرا بسیاری از برنامههای موجود برای سالیان گذشته بوده و طی این مدت تغییرات چندانی نداشته است، بنابراین بلافاصله با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وارد مذاکره شدیم و طی جلسات متعدد مطرح شد که نباید آموزش ثابتی در آموزشهای مهارتی بویژه در بحث برنامه ریزی داشته باشیم؛ زیرا هر روز شاهد تغییرات گستردهای در تکنولوژی، فناوری و صنعت در دنیا هستیم که در همین راستا باید دانشگاه اختیار داشته باشد تا به فراخور این تغییرات، برنامه ریزی متناسب با آن را انجام دهد.
آقای صالحی عمران با عنوان این مطلب که خروجی کیفیت دانش آموختگان وابسته به آموزشی است که طی دو یا چهار سال در دانشگاه کسب میکند و به روز رسانی برنامه ریزی درسی برای این امر مهم اصلیترین دغدغه دانشگاه است افزود: بعد از ۶ تا ۷ ماه بحث و بررسی با مدیران وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نهایت با موافقت آقای منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مهر سال ۹۷ توانستیم مجوز شورای برنامه ریزی درسی را برای دانشگاه فنی و حرفهای اخذ کنیم و سپس با تصویب آیین نامه مصوب، گروههای برنامه ریزی تشکیل شدند.
آقای صالحی عمران با اشاره بر اینکه اولویت اصلی ما کاردانی پیوسته است گفت: ۴۳ گروه برنامه ریزی در سراسر کشور شامل سه طیف از اعضای مختلف فعالیت داشتند که به ترتیب گروه جامع علمی که اعضای آن هم از استادان دانشگاه و خارج از دانشگاه با تخصصهای برنامه ریزی مختلف حضور داشتند که تحولات علمی در رشتههای مهارتی در کشورهای پیشرفته را دنبال میکردند، گروه دوم کارشناسان برنامه ریزی درسی و گروههای آموزشی با همراهی وزارت آموزش و پرورش بودند و سومین گروه متخصصان صنعت و بازار کار بودند که برنامه ریزیهای درسی با ترکیب این سه گروه صورت میپذیرفت.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای برنامه ریزی درسی و تغییر سرفصلهای آموزشهای مهارتی با توجه به تغییر نظام آموزش متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش را یک نیاز ملی قلمداد کرد و افزود: هیچ برنامه درسی ثابت و بدون ایراد نیست که در آینده میتواند تکمیل یا اصلاح شود. ۴۱ برنامه درسی با اولویت کاردانی پیوسته حاصل کار تشکیل شورای برنامه ریزی درسی در این دانشگاه است که البته برنامه ریزی بخشی از آنها را به قطبها و دانشکدههای توانمند خود واگذار کردیم که این نشانگر فرآیند تفویض اختیار به دانشگاه است که میتواند اثرات بسیار خوبی در ارتقای کیفیت آموزشی داشته باشد که به حق از توان بسیار عالی در این خصوص برخوردار هستند و بنده به نوبه خود از ایشان تشکر و قدردانی میکنم.
وی با بیان اینکه دانشجویان ورودی مهر ۹۸ از این پس با برنامه درسی جدید مواجه میشوند گفت: در برنامه ریزیهای درسی یکی از دغدغههای ما بحث شایستگی و صلاحیت محور کردن برنامههای درسی بود که دانش و مهارت با نگرش بر برنامه ریزی شکل بگیرد. هم چنین سعی کردیم ارتباط مناسبی بین برنامه ریزی درسی مهارت، حرفهها و مشاغل برقرار شود و جهت گیریها با توجه به تجربیات بین المللی مشاغل انجام شود.
آقای صالحی عمران با عنوان اینکه خوشبختانه در شورای برنامه ریزی دانشگاه فنی و حرفهای از تجربیات نخبگان آموزش عالی و صنعت از جمله معاونان وزارت خانههای صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش در جلسات شورا استفاده کردیم ادامه داد: در شورای برنامه ریزی مشخص میشد که هر رشتهای در پایان کار به چه شغلی ختم خواهد شد و درسهایی تعریف شده به کدام شغل و حرفه در جامعه کمک خواهد کرد از این رو تأکید برجنبههای عملی برنامههای درسی محور دیگری بود که در برنامه ریزیها مد نظر قرار گرفت. اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامههای درسی رویکرد عملی دارند و در کارگاهها و آزمایشگاههای سراسر کشور ارائه میشود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با عنوان اینکه آموزشی که در این دانشگاه به دانشجویان ارایه میشود باید به اشتغال منتهی شود گفت: توجه به مهارتها و شایستگیهای عام و خاص، رعایت استانداردهای آموزشی و مدرس، توجه به روشهای تدریس، توانمند سازی استادان و سنجش و ارزیابی دانش، ارزش و مهارتهای دانشجویان و استانداردهای تجهیزات از جمله موضوعاتی بود که در تدوین برنامه ریزی درسی جدید آموزشهای عالی فنی و حرفهای و مهارتی مورد توجه قرار گرفت.