ایجاد عدالت آموزشی، رسالت اصلی آموزش و پرورش استان قزوین
مدیرکل آموزش و پرورش استان، ایجاد عدالت آموزشی را رسالت اصلی این نهاد فرهنگی و آموزشی عنوان کرد و گفت: باید شرایطی ایجاد کنیم که دانش آموزان مناطق محروم هم مانند دانش آموزان مدارس خاص، از ظرفیتهای آموزشی، بهرهمند شوند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، خیرالله رحمانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان که دیشب میهمان برنامه نبض شبکه مینودری بود، با بیان اینکه در موضوع عدالت آموزشی، دولتها مأموریت دارند که فضایی ایجاد کنند تا دانش آموزان از اقشار مختلف به صورت برابر بتوانند از فرصتهای ایجاد شده، بهرهمند شوند، گفت: پس از انقلاب اسلامی با افزایش جمعیت، فضای آموزشی کاهش پیدا کرد و بالطبع شاهد کاهش صندلیهای دانشگاهی بودیم و در همین اثنا، بنگاههای اقتصادی کنکور شکل گرفتند که با رسالتهای آموزش و پرورش در تضاد هستند. مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر اینکه بر اساس سند تحول آموزش و پرورش، مأموریت داریم که دانش آموزان از تربیت تمام ساحتی بهرهمند شوند، افزود: در این سالها با محدود کردن کنکور و افزایش صندلیهای دانشگاهی، داریم به هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت، که همانا تربیت تمام ساحتی دانش آموزان است، نزدیک تر، میشویم. رحمانی با بیان اینکه باید وضعیتی در استان ایجاد کنیم تا دانش آموزانی که در مناطق محروم الموت، آوج و طارم سفلی درس میخوانند، از فرصت برابر دانش آموزان مدارس سمپاد شهر قزوین، بهرهمند شوند، گفت: بر همین اساس، هفته گذشته قریب به سه میلیارد تومان تجهیزات آموزشی خریداری شده و به مدارس مناطق محروم اعزام شد و به مراتب، وضعیت ما در روستاها و نقاط حاشیه شهر، بهتر از مناطق مرفه نشین است. وی افزود: باید شرایطی ایجاد کنیم که دانش آموزان مناطق محروم هم مانند دانش آموزان مدارس خاص، از ظرفیتهای آموزشی بهرهمند شوند. رحمانی خاطرنشان کرد: تا آنجایی که توانستیم، امسال نسبت به سال گذشته، مدارس هیئت امنایی را محدود کردیم و اگر در توسعه مدارس خاص، افراط کنیم، قطعاً فاصله طبقاتی آموزشی ایجاد میشود. مدیرکل آموزش و پرورش استان، به آخرین تلاشهای صورت گرفته برای برقراری عدالت آموزشی در استان اشاره کرد و گفت: بر اساس سند تحولات بنیادی، باید بتوانیم شرایط تحصیلی خوبی را برای دانش آموزان ایجاد کنیم و در حال حاضر، در بیش از ۲۰۰ کلاس درس استان، تنها ۱۰ دانش آموز مشغول تحصیل هستند و برای رعایت عدالت آموزشی، در برخی از مناطق محروم استان، حتی برای یک دانش آموز، یک معلم قرار دادیم. رحمانی در بخش دیگری از سخنانش به نظارت اداره کل آموزش و پرورش استان بر مدارس دولتی و غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: در استان، چیزی به نام مدرسه خاص و اختصاص نیرو و تجهیزات مورد نظر برای آنها نداریم و بر اساس دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی، به هیچ مدرسهای اجازه نمیدهیم که دبیران خوب را گزینش کنند. وی افزود: امروز جمعی از آدمهای متدین و دغدغهمند استان، مدارس غیردولتی ایجاد کرده اند که بخش اعظمی از آنها، همکاران فرهنگی ما هستند و با ایجاد ظرفیتهای خوب و مناسب، حدود ۲۰ درصد دانش آموزان استان را مدیریت میکنند. مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: بر اساس سیاستهای دولت، لازم است که از ظرفیتهای مردمی برای کمک به مدارس استفاده کنیم و در مناطق برخودار، مردم توانایی این را دارند که به مدارس کمک کنند و بر همین اساس، سهم آنها از بودجه دولتی را به مناطق محروم اختصاص میدهیم. وی افزود: معلمانی که از تجربیات بالا و یا امتیازهای بالایی برخوردارند، تمایل بیشتری به خدمت در مناطق محروم دارند و بخش اعظمی از دانش آموزان مناطق محروم استان، مانند طارم سفلی و یا آوج، در رقابتهای کشوری، رتبههای بالایی کسب کرده اند. به گفته رحمانی، دو سال است که تمامی نیروهای فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان، در مناطق محروم به کار گیری میشوند و این موضوع میتواند سطح آموزش را در این مناطق، ارتقاء دهد. مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان با بیان اینکه در شهر قزوین، به ساخت و ساز مدارس توجهی نشده است، تصریح کرد: متأسفانه به لحاظ سرانه فضای آموزشی در استان، در مضیقه هستیم، این در حالی است که استان یزد در استانداردهای سرانه آموزشی، همردیف کشورهای دنیاست.