دبیرکل بنیاد غدیر گفت: ولایت، همان عبودیت است
وی با اشاره به اینکه در روایت داریم ۱۲۴ هزار پیامبر از سوی خداوند برای هدایت بشر مبعوث شدند که محور آنها انبیاء الهی و امیرالمؤمنین است، تصریح کرد: لقب امیرالمؤمنین تنها برای امام علی (ع) است و این لقب به دو جهت به ایشان منتسب شده است. اول آنکه ایشان تنها یک شخص نیست، بلکه جریان ولایت است که از آدم آغاز شد و تا امام زمان (عج) ادامه دارد لذا آیه مباهله نیز در شان ایشان نازل شده است که بر اساس این آیه سر پیامبر (ص) و حتی سر خلقت امیرالمؤمنین است.
صدیقی دومین دلیل اطلاق این لقب را معنای امیر دانست و گفت: امام علی (ع) مظلوم است و با وجود صدها معجزه که اولین آن باز شدن دیواره کعبه به منظور حضور مادر ایشان برای وضع حمل حضرت در داخل کعبه بوده است که حتی افرادی برای باز کردن در تلاش کردند، اما موفق نشدند و دیگر معجزه ایشان قرائت آیهای از سوره مؤمنون در اولین زمانی است که چشمانشان در نوزادی به پیامبر (ص) افتاد که حتی آن زمان پیامبر به بعثت نرسیده بود.
دبیرکل بنیاد بینالمللی غدیر با بیان اینکه پیامبر (ص) در خطبه غدیر فرمودند امام علی (ع) به مردم خوراک و غذا میدهد به این معنا که خوراک دل آنها یعنی علم و معرفت را به مردم میرساند، تصریح کرد: ثمره علم و معرفت محبت است و محبت موتور محرکی است که انسان را به سمت اهداف پیش میبرد لذا محبت امیرالمؤمنین، اکسیر است که باطل را از وجود انسان دور میکند و تعلقات دنیایی انسان را از بین میبرد.
وی با بیان اینکه پیامبر (ص) در خطبه غدیر امام علی (ع) را امیرمؤمنان نامیدند، گفت: این امیر معنایی به جز، ولی و سرپرست ندارد و برداشت معنای دوستی و محبت از آن اشتباه است.
صدیقی گفت: حاکم باید اولا خود مؤمن باشد ثانیاً ارتباط دلها را با خالق تنظیم کند و در پرتو ارتباط با خدا ارتباط با مردم را نیز داشته باشد و گویی خلق فقیر را کمک کند لذا فردی که در زمان اقامه نماز خود فقیری را کمک میکند همان حاکم الهی است که خدا در واقعه غدیر او را برای مدل حکومتی بشر انتخاب کرد.
وی گفت: مرحوم علامه طباطبایی در کتاب شیعه در اسلام آورده است، حاکم اسلامی باید برخوردار از سه ویژگی و مسئله باشد. اول در خلافت، زمامداری و حاکمیت باید برخوردار از عدل باشد که این ویژگیها در سلطان و جود ندارد. دومین مسئله تبیین و حراست است به این معنا که قرآن دارای حجابهای بسیاری است که عبور از هر یک از آنها منظرههای جدیدی را مقابل انسان باز میکند لذا حاکم باید قرآن ناطق باشد که انبیای الهی در این زمره هستند.
دبیرکل بنیاد بینالمللی غدیر افزود:سومین مسئله هدایت باطنی است که رمز اساسی وجود، ولی خدا در میان بشر است همانطور که بشریت در مسئله شریعت به پیامبر (ص) نیازمند بود برای اتصال و ارتباط با خداوند نیز نیازمند امام و، ولی است.
صدیقی با بیان اینکه غدیر موضوعی سرتاسر دینی است، تصریح کرد: در سه آیه قرآن پیامبر (ص) به نوعی تهدید شده است. اول آنکه داریم اگر در ابلاغ وحی دست ببری و آن را کم و زیاد کنی رگ حیات تو را جدا خواهیم کرد و دوم در مسئله توحید که اگر شرک در وجود تو راه یابد تمام اعمالت نابود میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سومین تهدید مربوط به ابلاغ ولایت امیرالمومنین علی (ع) است که خداوند فرمود اگر آن را بیان نکنی رسالتت ناقص میماند لذا بیان ولایت امیرالمؤمنین هم وزن توحید و ابلاغ وحی و رسالت است و امروز ولایت فقیه بدلی از این ولایت است که انشاالله اصل آن با ظهور امام زمان (عج) محقق خواهد شد.